Wiele osób coraz poważniej myśli o ściganiu i rywalizacji na wysokim poziomie. Ponieważ nie da się wypracować wysokiej formy wyłącznie w sezonie, rodzi się potrzeba trenowania zimą i wczesną wiosną. Radzimy, jak uniknąć zagrożeń i podpowiadamy sposoby na ich przełamanie.

Pierwsze z zagrożeń, zdrowotne, wynika z niesprzyjającego wpływu warunków atmosferycznych na ciało trenującego kolarza. Drugie dotyczy zaangażowania psychicznego, niezbędnego do zmotywowania się do wykonania porządnych jednostek treningowych w długofalowym planie, którego końca nawet w lutym nie widać.

To train, or not to train?
Mimo najszczerszych chęci i zapału do jazdy rowerem bez względu na pogodę, wyjście na trzygodzinny trening szosowy gdy zmrok zapada po 16:00 jest po prostu niebezpieczne. Obok zagrożeń wynikających z ruchu drogowego w kiepskiej widoczności, niebezpieczny jest zalegający na drogach śnieg czy błoto. Co ciekawe, w trakcie treningu trudno się rozchorować, ale wystarczy zamarudzić przy myciu roweru, albo za wcześnie zdjąć czapkę i zmarznąć żeby wrócić do stanu sprzed tygodnia lub dwóch. A więc co, nie trenować? Ależ skąd! W najgorszym pogodowo (długość dnia, temperatura, wilgotność) okresie roku powinno się realizować najdłuższe i najbardziej nużące jednostki treningowe - bez nich nie zbudujemy odpowiedniej bazy na sezon. Wielu z nas decyduje się na alternatywny trening w trosce o bezpieczeństwo. Trenażer wydaje się bezpieczniejszą zdrowotnie opcją. Jest też niedrogi i bardzo skuteczny, ale jak się nim nie znudzić? Z doświadczenia wiemy, że wymaga specyficznych cech wolicjonalnych, a przedawkowanie może zniechęcić nie tylko do kolarstwa, ale i uprawiania sportu w ogóle. Więc może warto pokusić się o coś więcej i... wyjechać? (...)

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 1-2/2015

Możesz też kupić e-wydanie

Dodano: 2015-01-12

Autor: Tekst: Kuba Chryczyk, foto: Piotr Staroń

Tagi: zima, obozy treningowe

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro