Łatwo jest mi to napisać, bo uwielbiam bieganie tak samo jak jazdę rowerem.

Jednak większość moich rowerowych znajomych nie podziela mojego entuzjazmu. Marudzą, że to nuda, że nie są w stanie przebiec nawet trzech kilometrów, zniechęcają się na wstępie, a czasami w ogóle nie zaczynają. Zimowa pora odstrasza ich od jakiejkolwiek aktywności i mam wrażenie, że jak niedźwiadki zapadają w sen zimowy. Później budzą się na początku sezonu i zaskoczeni pytają: gdzie podziała się forma? Jeśli należysz do ludzi, którzy twierdzą, że sezon nigdy się nie kończy i całą zimę spędzasz na rowerze bądź na trenażerze, nie chcę cię na siłę przekonywać do biegania.

Artykuł kieruję do osób, które poszukują alternatywy dla roweru na zimowe miesiące.

Biegając zimą:
• nie zgubisz kondycji
• zbudujesz wydolność tlenową
• wypracujesz stabilizację stawów, wzmocnisz ścięgna i więzadła (podczas treningów o niskiej intensywności)
• poprawisz pracę serca
• podkręcisz swój metabolizm
• zahartujesz organizm i staniesz się bardziej odporny na infekcje

W bieganiu zimą głównym celem jest wypracowanie wytrzymałości ogólnej. Twoje treningi w 80 – 85% powinny stanowić biegi z niską intensywnością, pozostałe 15 – 20% to trening wytrzymałości specjalnej, czyli interwałowy. Nie możesz też zapominać o treningach siły ogólnej i sprawności: ćwiczenia mięśni brzucha, grzbietu, różne warianty podporów, przysiady, wykroki, pompki itp.

Aktywna zima zaprocentuje i na wiosnę, mając w pamięci przebiegnięte kilometry, będziesz dużo pewniejszy podczas treningów, dzięki czemu żaden podjazd nie będzie ci straszny.

DLA POCZĄTKUJĄCYCH
- pamiętaj o rozgrzewce przed bieganiem i rozciąganiu po;
- nie zaczynaj szybko, przejdź od marszobiegów do biegu;
- zwiększaj dystans stopniowo;
- zwróć uwagę po czym biegasz: unikaj betonowych nawierzchni;
- wybierz buty przeznaczone do biegania (nie tenisa ani piłki) i odpowiednie dla swojej stopy;
- nie ubieraj się za ciepło, po wyjściu z domu musisz czuć lekki chłód, jednak czapka i rękawiczki są obowiązkowe;
- nie zniechęcaj się :)

Dodano: 2016-11-16

Autor: Marta Bosy - trener personalny

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro