Pozycja na dwóch kółkach bez wątpienia nie jest naturalna dla ludzkiego ciała, a mimo to ambitni amatorzy spędzają na rowerze nawet kilkanaście godzin tygodniowo. „Jak wygodnie ustawić się na rowerze” jest jednym z głównych tematów rozmów pomiędzy zawodnikami.

W bB #4/2017 szeroko zajęliśmy się fittingiem oraz wkładkami do butów. Teraz przyszedł czas na najbardziej oczywisty i delikatny zarazem temat: siodła oraz... wkładki w spodenkach. Tak, to również bardzo istotny element (choćby dlatego, że najbliższy ciału). Czołowi producenci rozróżniają wkładki w zależności od rodzaju jazdy, ilości czasu spędzanego na rowerze, oraz szerokości siodełka. Dlatego od jego doboru zaczniemy. Ponieważ spoczywa na nim większość ciężaru ciała, nawet mała niedogodność w dłuższej perspektywie czasu może mieć poważne reperkusje. Rozmawiając z fitterami i czytając opracowania do tyczące powikłań wynikających ze złego doboru siodła, włos się jeży na głowie. Nie będąc specjalistą, trudno sobie wyobrazić do czego może to prowadzić i z jakimi problemami borykają się zawodnicy.

Z badań przeprowadzonych przez markę Selle SMP – polegających na analizie licznych publikacji medycznych – wynika, że najwięcej krytycznych uwag związanych z brakiem komfortu na rowerze dotyczy kontaktu miednicy z siodłem. Aż 44,6% respondentów zwróciło na to uwagę. Badania wykazały też, że 50% –91% przebadanych kolarzy raportuje przewlekły ból o różnym stopniu intensywności. Sam ból to tylko sygnał ostrzegawczy wysyłany przez organizm. Nie wolno go lekceważyć, ponieważ w konsekwencji może doprowadzić do poważnych powikłań.

Dobrze dobrane siodło ma pozytywny wpływ na stabilną pozycję i ułożenie całego ciała, co ma wpływ na efektywność jazdy. Firma gebioMized, specjalizująca się w optymalizacji pozycji na rowerze, a w szczególności analizie punktów podparcia, wyjaśnia w czym tkwi problem. Około 60% ciężaru ciała spoczywa na siodełku, więc kluczem do uzyskania komfortu jest zmniejszenie punktowego nacisku, zwłaszcza w przedniej części siodła. Budowa anatomiczna miednicy sprawia, że podczas jazdy na rowerze ciało głównie opiera się na trzech punktach – dwóch kościach kulszowych oraz spojeniu łonowym i tkankach miękkich, nad którymi znajduje się kość miedniczna. To właśnie tu, w „piątym punkcie podparcia”, koncentrują się najbardziej powszechne dolegliwości. Im bardziej pochylo na do przodu pozycja, tym kość łonowa miednicy mocniej dociska tkanki miękkie do powi erzchni siodła, powodując ból i zmniejszając przepływ krwi. Aby dokładnie przeanalizować rozkład nacisku na siodło, należy wykonać (...)


Na zdjęciach pokazane są trzy różne pozycje kolarskie, które w dużym stopniu determinują wybór siodła. Kąt nachylenia pleców jest uzależniony od zaawansowania kolarza, jego preferencji i gibkości, dlatego rozbieżności są duże zwłaszcza w rowerze MTB. Doświadczony fitter Krystyn Lipiarski ze studia fittingu „Mam świetną pozycję” podając nam przybliżone wartości kątów dla zawodowych kolarzy i zaawansowanych amatorów zwrócił uwagę, że przy najniższej pozycji szosowej biodro nie zawsze się „rotuje” (czyli przekręca do przodu – przyp. red.), wtedy możemy zaobserwować, że odcinek lędźwiowy kręgosłupa biegnie po łuku. Na grafikach umieszczonych powyżej każdej pozycji pokazane są strefy największego nacisku na siodło. Widać na nich, że im niższa pozycja tym większy ciężar spoczywa na przodzie siodła i uciskane są tkanki miękkie. Konstrukcja siodła powinna temu zapobiegać.


Cały test znajdziecie w bikeBoard 7/2017 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie


W naszym artykule przeczytacie o elementach siodła wpływających na komfort, analizę siodeł kilku producentów oferujących siodła w róznym stopniu dopasowania oraz o tym, w jaki sposób dobrać spodenki rowerowe aby wspomagały komfort.


SPODENKI>
Jakość wkładki w spodenkach ma ogromne znaczenie, jeśli ktoś spędza dużo czasu na rowerze, a jej dobór jest sprawą bardzo indywidualną. Przy wyborze odpowiedniej wkładki (podobnie jak w przypadku siodła) należy uwzględnić pozycję na rowerze. Kolarz szosowy ściga się w mocno pochylonej pozycji, przez co wywołuje duży nacisk jest na gruczoły miękkie, gdzie wkładka powinna oferować największe wsparcie. Odwrotna sytuacja jest w MTB – bardziej wyprostowana pozycja sprawia, że wkładka powinna mieć większą gęstość w tylnej części (...)
Cały test znajdziecie w bikeBoard 7/2017 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie

Dodano: 2017-07-26

Autor: Tekst: Kuba Chryczyk, zdjęcie: Bontrager

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

NOWOŚCI 2018

ROWERY 2018

Kaszubska marszruta

Blood Road