„…droga redakcjo, pomóż, bo mnie tak kolano boli, że musiałem przestać jeździć…” „Jak pozbyć się tego dziwnego przeskakiwania w biodrze???” „Co zrobić, jeśli na metę maratonu dojeżdżam bez czucia w dwóch palcach?” „Czy zakup fulla to jedyna opcja przy moich bolesnościach kręgosłupa?”

To wyjątki z dziesiątków listów do redakcji. Wszyscy w miarę regularnie jeżdżący spotkali się z różnego rodzaju dyskomfortami wywołanymi przez jazdę rowerem. Znakomita większość z nich może być oddalona dzięki właściwej regulacji pozycji i poprawie mechaniki pedałowania. Bo ze zdrowotnego punktu widzenia, kolarstwo jest sportem idealnym. Świetnie wpływa nie tylko na układ sercowo-naczyniowy, ale i oddala widmo choroby wieńcowej i bywa częstym zaleceniem w rehabilitacji po urazach kostno-stawowych. Żeby ułatwić pracę fitterom rowerowym Dr Andy Pruitt z Boulder Center for Sport Medicine opracowując kurs o dopasowywaniu roweru do jego użytkownika wykorzystał swoje wieloletnie doświadczenie z zakresu ortopedii i protetyki. Jak powiedział nam Mike Sinyard: - W BG FIT dopatruję się potencjału przewyższającego nasze największe osiągnięcia technologiczne. Dobrze ustawiona pozycja na rowerze może wyeliminować ból, może przydać mocy, pozwala kolarzowi jechać dłużej i dalej niż było to dotychczas możliwe. Ukończony kurs Body Geometry na SBCU (Specialized Bicycle Componenets University) daje sprzedawcom Specialized potężne narzędzie, dzięki któremu możemy dostarczać klientom więcej niż konkurencja - kończy założyciel Speca. Ważne, żeby rowerzyści potrafili rozróżnić bolesności, które stosunkowo łatwo można usunąć właściwie dostosowując rower. Często wystarczy zmienić pozycję i cieszyć się pełnią jazdy. Bywa jednak, że choroba wymaga pomocy lekarza specjalisty. Oto kilka podstawowych kłopotów trapiących rowerzystów i proste metody poprawy.

1. Zapalenie ścięgna rzepkowego
Zapalenie rzepki i struktur ją otaczających jest wynikiem przepracowania. Przyczynami mogą być: ostre sprinty, podjazdy na twardych biegach, skoki, podnoszenie ciężarów i, zwłaszcza na początku sezonu, niewłaściwe ustawienie siodełka. Ból zlokalizowany jest w przedniej części stawu kolanowego, poniżej rzepki i może nasilać się podczas obciążania tego stawu. Zalecany jest: odpoczynek, zimne okłady, leki przeciwzapalne i właściwe dopasowanie pozycji na rowerze.

2. Chondromalacia - rozmiękanie chrząstki
Jest to zapalenie lub zwyrodnienie chrząstki stawowej tylnej powierzchni rzepki odczuwane jako ból zza rzepki. Objawy nasilają się podczas podjazdów na siedząco oraz przy schodzeniu po schodach. Często terminem tym określamy pojawienie się jakiegokolwiek bólu w obrębie stawu kolanowego. Ważne jest ograniczenie wszelkiej aktywność fizycznej zwiększającej obciążanie rzepki. Jazda z wyższą kadencją, bardziej miękkie przełożenia i unikanie podjazdów - szczególnie na siodełku – pomogą zmniejszyć ucisk na rzepkę. Ponadto zalecany jest: odpoczynek, zimne okłady, leki przeciwzapalne i właściwe dopasowanie pozycji na rowerze.

3. Zespół tarcia powięzi
Jest to drażniące tarcie struktur tkanki łącznej rozciągających się od biodra do okolic tuż pod kolanem. Spowodowane jest to ocieraniem powięzi szerokiej uda o boczny kłykieć kości udowej za każdym razem, gdy kolano zgina się pod kątem większym niż 30°. Ból ma charakter ostry i lokalizuje się na zewnątrz środkowej części kolana. Początkowo jest zazwyczaj słabo nasilony, ale z czasem ulega zwiększeniu: tak jakby śrubokręt wbijano w kolano. Powodem może być: wysoko ustawione siodełko, wąskie ustawienie stóp na pedałach, nogi koślawe albo płaskostopie. Korektę zacznij od szerszego ustawienia stóp i obniżenia siodła o pół centymetra.

4. Pes Anserine Burstis/Tendonitis
Zapalenie przyczepów ścięgnistych mięśni/zapalenie kaletki maziowej stawu kolanowego/zapalenie ścięgien Pes anserine to po łacinie - „gęsia stopa”. Jest to określenie przyczepu ścięgien trzech mięśni (krawieckiego, smukłego i półścięgnistego) do guzka kości piszczelowej. Ból ma charakter ostry i towarzyszy mu często: obrzęk, wrażliwość oraz nasilenie podczas rozciągania tej okolicy. Bardzo trudno odróżnić zapalenie kaletki maziowej (łącznotkankowego wypełnionego płynem - mazią stawową - służącym do nawilżania powierzchni stawowych kości i ścięgien) od zapalenia pojedynczych ścięgien. Na szczęście postępowanie terapeutyczne we wszystkich tych przypadkach jest jednakowe. Zazwyczaj przyczyną jest zbyt wysoka pozycja siodełka, zatem należy je obniżyć do pozycji z ugięciem kolana do 20-40 stopni. Ponadto przyczyną może być: zbyt szeroki rozstaw pedałów i zbyt duży luz roboczy bloków. Zalecany jest: odpoczynek, zimne okłady, leki przeciwzapalne i właściwe dopasowanie

Dodano: 2008-06-04

Autor: Opracowanie: Miłosz Kędracki, współpraca dr Sylwia Lipko-Godlewska, zdjęcie:

Tagi: dopasowanie, ergonomia, BG Fit, ból

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory