PressFit i inne odmiany nowoczesnych suportów na wciskane łożyska, takie jak BB86/92 czy BBRight, działałyby bezdźwięcznie w idealnym świecie, gdzie wszystkie ramy są perfekcyjnie wykonane. W rzeczywistości niedokładności o skali ułamków milimetrów powodują, że wciśnięte łożyska są albo przygniecione, albo miski nie siedzą wystarczająco ciasno. Efektem jest trzeszczenie, którego nie da się pozbyć bez radykalnych posunięć. Należy do nich częsta wymiana zestawów łożysk lub wklejanie misek.

Na szczęście na rynku jest jeszcze jedna opcja, która pozwala rozwiązać ten irytujący problem raz, a dobrze. Praxis, Wheels Mfg oraz Infinity BB to tylko kilka przykładów firm, które produkują specjalne, gwintowane zestawy łożysk suportu w sztywnych, aluminiowych osłonach. Dzięki temu obie miski skręca się razem, mocno sadowiąc je nawet w niedoskonałej ramie. Eliminuje to możliwość luzowania się lub zmiany osiowości jednej względem drugiej. Koniec końców notoryczne trzeszczenie, jakiemu ulegają sztywniejsze bocznie i lżejsze ramy na PF przestaje być problemem.
Procedurę wymiany opisujemy na przykładzie produktu Wheels Mfg. Inne tego typu zestawy są podobne, ale lepiej dokładnie zapoznać się z instrukcją przed rozpoczęciem pracy. Akcję należy oczywiście rozpocząć od demontażu oryginalnego zestawu łożysk zgodnie z zaleceniami producenta.


1. Przed instalacją należy dokładnie oczyścić wnętrze suportu w ramie i posmarować smarem teflonowym (ramy stalowe/carbonowe) lub pastą przeciwzapiekową (anti-seize do ram tytanowych).

2. Cienką warstwę smaru należy też nałożyć na obudowę łożysk.


3. Część z grawerowanymi napisami i gwintem wewnętrznym należy centrycznie wcisnąć rękoma w ramę od strony napędu (prawej), jak klasyczną miskę PF.

4. Przy pomocy prasy do sterów/misek wcisnąć ją tak, żeby kryza z gniazdem na narzędzie pewnie oparła się na ramie.


5. Gwint w drugiej (lewej) misce należy nasmarować. Jeśli suport ma być kiedykolwiek w przyszłości demontowany, nie wolno używać past ani preparatów blokujących gwinty typu Loctite.

6. Miskę należy wkręcić ręcznie.


7. Mocno dokręcić prawą miskę (35 – 50 Nm). W tym zestawie wymagane jest narzędzie do suportów FSA MegaEvo/ParkTool BBT-29. Jeżeli miski łożysk nie siadły w ramie „na wcisk” (jest to zależne od tego jak pasownie został wykonany otwór mufy suportu) to w trakcie dokręcania będą obracały się w ramie. Wtedy potrzebny jest drugi, identyczny, klucz do skontrowania miski od strony napędu.

8. Włożyć oś suportu, pamiętając o nakładce chroniącej od kurzu i podkładkach dystansowych, specyficznych dla danej korby.


9. W razie konieczności przy instalacji osi można pomóc sobie GUMOWYM pobijakiem.

10. Z drugiej strony należy również pamiętać o nakładce chroniącej od kurzu.


11. Jeżeli jest to potrzebne należy użyć podkładek dystansowych kasujących luz poprzeczny dobierając ich odpowiednią grubość.

12. Całość należy skręcić zgodnie ze specyfikacją producenta korby.


Z takim rozwiązaniem można zapomnieć o problemach z trzeszczeniem w suporcie. To nie oznacza, że łożyska będą wieczne. Na szczęście ich wymiana nie będzie wymagała rozkręcania aluminiowego rękawa.

Dodano: 2017-10-10

Autor: Tekst: Maciek Machowski

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1