Optymalnie jest centrować na specjalnej centrownicy, ale licząc się z osiągnięciem mniejszej dokładności można też posłużyć się widelcem przednim lub tylnym. W komfortowej sytuacji są posiadacze hamulców felgowych. Klocki hamulców szczękowych mogą odgrywać rolę czujników centrownicy.

1. Z obręczy zdjąć oponę, dętkę i opaskę.
Prowizoryczne prostowanie koła w przypadku braku centrownicy. Przykładowo, żeby przybliżyć obręcz do prawego klocka (czujnika) należy w/g instrukcji naprężać szprychy osadzone w prawym kołnierzu piasty, luzując te po lewej

2. Sprawdzić czy czubki szprych schowane są poniżej zewnętrznej ścianki obręczy.

3. Jeśli szprychy wystają powyżej zewnętrznej ścianki obręczy należy je nieco spiłować lub zamienić na krótsze.

4. Sprawdzić palcami naprężenie szprych. Uwaga, szprychy w tylnym kole od strony bębenka wolnobiegu są naprężone znacznie mocniej niż po przeciwnej.

5. Z grubsza wyrównać naprężenie wyraźnie luźnych szprych, nie naprężać ich!

6. Centrowanie to proces, w którym należy stopniowo kształtować obręcz, nie wolno koncentrować się tylko na jednym miejscu czy wyobleniu.

7. Ustawić czujniki centrownicy tak, żeby mimo nieregularności koło obracało się, lekko ocierając w miejscach deformacji.

8. Zlikwidować bicie w pionie kolejno naprężając szprychy zamocowane przy ocierającym miejscu. Naprężać trzeba symetrycznie szprychy osadzone w piaście po lewej i prawej stronie. Jednorazowo nyple mogą być przekręcane o ćwierć obrotu.

9. Równocześnie o ćwierć obrotu nypla parami luzować szprychy po przeciwnej stronie obręczy.

10.Po ustabilizowaniu "bicia" pionowego, zlikwidować bicie na boki.

11.Wprawić koło w ruch.

12.Ocieranie wskaźnika o obręcz sygnalizuje konieczność zluzowania szprychy przymocowanej do piasty po tej stronie i naprężenia szprychy zamocowanej do przeciwnej stronie piasty. Poszczególne nyple należy jednorazowo dokręcać i odkręcać o nie więcej niż ćwierć obrotu.

13. Zawęzić czujniki centrownicy i powtórzyć czynności od punktu 8.

14. Systematycznie zawężając czujniki należy prostować obręcz w obu płaszczyznach wracając po każdym zawężeniu do punktu 8. Nie wolno się spieszyć i koncentrować na perfekcyjnym centrowaniu jednego tylko fragmentu. Naprężanie szprych z jednej strony może deformować inne miejsce.

15. Konsekwentnie luzując i naprężając szprychy niwelować "bicie boczne" aż do uzyskania bezszmerowego obracania się koła w centrownicy.

16. Jeśli jest to niemożliwe, sprawdzić suwmiarką czy ścianki boczne obręczy nie są rozgięte.

17.W razie potrzeby naprawić to gumowym młotkiem i wrócić do punktu 8.

18.Po osiągnięciu zadowalającego stanu trzeba wyjąć koło z centrownicy, oprzeć poziomo na zacisku i silnie dociskać od góry. Wszystkie szprychy na obwodzie muszą się rozprężyć, wydając specyfi czne brzdęknięcia. Następnie obrócić koło i powtórzyć czynność z drugiej strony.
Ostatecznie powtórzyć procedurę od punktu 8.

katalog bikeBoard 2006

Dodano: 2011-12-28

Autor: bikeBoard

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1