Seryjne rozwiązania nie zawsze są optymalne, bo każdy z nas jest inny. Indywidualne cechy motoryczne, przebyte kontuzje, styl jazdy czy poszukiwanie lepszej efektywności sprawiają, że stajemy przed koniecznością zmiany długości korby.

Dłuższa korba to:
+ większy moment obrotowy
+ lepsze pokonywanie wzniesień
+ wyższa prędkość przy wyższej kadencji
- zwiększone ryzyko kontuzji kolan

Krótsza korba umożliwia:
+ szybsze uzyskanie wyższej kadencji
+ bezpieczniejsze pokonywanie ostrych zakrętów
+ zmniejszenie wpływu „martwego punktu”- korba ustawiona pomiędzy „godziną 9 a 12” wywołuje ostre zgięcie kolana i wywołuje maksymalne obciążenie pedału.

Tańsze modele korb mają ramiona dostępne tylko w dwóch długościach: 170 lub 175 mm i takie znajdziemy we wszystkich rowerach z niskiej i większości z średniej półki. Zabawa zaczyna się dopiero gdy mamy lub chcemy wymi enić korbę na coś droższego. Do rowerów górskich nadal spotkamy tylko wspomniane wcześniej długości, choć dostępne są też ramiona 165 mm. W rowerach szosowych wybór jest większy ale dopiero w topowych grupach mamy bogactwo. Nie jest jednak tak, że jeden rozmiar pasuje wszystkim - różnimy się bowiem długością nóg.
Najbardziej popularne i dostępne na rynku wymiary korb zawierają się w przedziale 165-180 mm, stopniowane co 2,5 mm (wyjątek to 167,5 - występujący praktycznie tylko w najwyższych grupach szosowych). Taki system przyjęło Shimano, Campagnolo (170-180 mm) i inni producenci. Na tych wymiarach opieram się w tym artykule… choć w mikromanufakturach kupić można także korby o długości od 140 mm do 200 mm!


Cross Country
Kolarze XC mogą dobrać korby na podstawie długości nogi, a dokładniej odległości pomiędzy kroczem a podłożem. Pomiaru należy dokonać bez obuwia w pozycji wyprostowanej, najlepiej opierając się o framugę drzwi. Książkę w twardej oprawie należy umieścić między nogami tak, żeby dolna krawędź przyłożona była prosto do futryny, a grzbiet książki trzeba podsunąć pod krocze. Odległość w milimetrach pomiędzy grzbietem a podłogą to potrzebny do pomiarów parametr.

Długość nogi - Zalecana długość korb

< 735 mm - 165 mm
736-810 mm - 170 mm
811-865 mm - 172,5 mm
> 866 mm - 175 mm

Osoby z wynikiem większym niż 870 mm mają „przywilej” wyboru pomiędzy 177,5 mm i 180 mm, ale w przypadku odczucia dyskomfortu (ból kolan) zalecamy krótszy wymiar, nawet 175 mm.

Szosa
Podstawowy dobór korb polega na wzięciu pod uwagę wymiaru ramy (dotyczy również ramy kompaktowej).

Rozmiar ramy - Zalecana długość korby
<54 cm - 170,0 mm
55-58 cm - 172,5 mm
59-61cm - 175,0 mm
>62 cm - 177,5-180 mm

Triathlon
Profesjonalni fitterzy zaobserwowali, że w przypadku jazdy w bardzo niskiej pozycji jaką przyjmuje się na rowerze triathlonowym lub do jazdy na czas, zastosowanie korb krótszych niż w rowerze szosowym przynosi pewne korzyści - m.in. zmniejsza kąt zamknięcia biodra i w ten sposób przybliża go do wartości spotykanych w pozycji szosowej. Ułatwia też przejście do biegu po dystansie rowerowym. Podobnie jak w rowerach szosowych, przy doborze korb powinniśmy się kierować wielkością ramy, ale ich zalecana długość jest mniejsza niż w szosówkach i wynosi odpowiednio:

Rozmiar ramy - Zalecana długość korb
51-53 cm - 165 mm
54-56 cm - 170 mm
57-60 cm - 172,5 mm
powyżej 61 cm - 175 mm

E-bike
Ze względu na wspomaganie nie musimy mieć korb dłuższych niż w zwykłych rowerach. Wspomagane rowery chętniej wykorzystują skok zawieszenia, dlatego krótsze ramię jest wskazane. Dodatkowo, pedałuje się na nich więcej w trudnych miejscach. W mniejszych rozmiarach wystarczy ramię 165 mm a w większych 170 mm

bikeBoard 10/2017 (gdzie kupić)


Oznaczenia długości korb zawsze szukaj na ich wewnętrznej stronie, przy gnieździe pedału.

Dodano: 2018-01-17

Autor: Sławomir Naumowicz BSE Elite Mechanic, opracowanie Rafał Czarkowski

Tagi: dopasowanie, korby, rozmiar, ergonomia

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory