Jesteś tutaj: Strona Główna > Porady > PL > Porady > Baza artykułów > Jak kupić rower > Szybkie porady... > Dobór rozmiaru ramy rejestruj zaloguj

zostań fanem

Dobór rozmiaru ramy

Na dobranie rozmiaru ramy rowerowej trzeba poświęcić dużo czasu i uwagi. Optymalny rozmiar ramy to raczej przedział, w którym mieszczą się rowery, na których dany rowerzysta dobrze się czuje. Ci, którzy stają w obliczu tego problemu po raz pierwszy powinni skorzystać z pomocy niezależnego eksperta. Kolegi rowerzysty, czy doświadczonego i zaufanego sprzedawcy w zacnym sklepie. Jeśli zakup będzie kolejnym rowerem, warto sprawdzić jaką geometrię miał dotychczasowy rower przy pomocy miarki lub katalogu. Na tej podstawie można zastanowić się co Ci odpowiada, a co chciałbyś zmienić.
Sprawdzanie rozmiaru ramy
Uwaga, ramy różnych producentów są swoiste różnią się geometrią i dlatego w różny sposób zachowują się na trasie. Należy pamiętać, że wspornik siodełka zapewnia spory zakres regulacji, ale bardzo istotnym parametrem ramy jest długość jej górnej rury. Ten parametr jest ściśle skorelowany z wysokością ramy czyli rozmiarem. Wysuwając siodełko zmienia się jeden parametr, drugi (długość) pozostaje niezmieniony. Od wysokości (rozmiaru) zależy więc nie tylko odległość górnej rury od wrażliwych części ciała, ale i odległość pomiędzy siodełkiem a kierownicą, czyli stopień pochylenia ciała itd., itd. Dla osobnika o krótkich nogach, długim korpusie i ramionach ideałem będzie możliwie jak największy rozmiar ramy. Tylko wtedy pozostanie dość miejsca na wyciągnięcie grzbietu ponad górną rurą ramy. Dla osób z długimi nogami i kobiet polecamy możliwie najmniejszy rozmiar ramy, czyli wspornik siodła wysunięty najlepiej do znacznika i niezbyt długi wspornik kierownicy. Zabiegi polegające na zmianie długości wspornika kierownicy to już wyższa szkoła jazdy. Gra jest warta zachodu tylko dla świadomych i doświadczonych rowerzystów. Po szczegóły odsyłamy do bikeBoardu z maja 2003 r.

Maksymalny rozmiar ramy
Znacznik zawsze musi być schowany w ramie

Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze górskim rowerzysta, kiedy stoi okrakiem nad ramą, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie rama może być nieco wyższa, czyli koła nie trzeba unosić tak wysoko, wystarczy 10 cm.

Minimalny rozmiar ramy
Na wsporniku siodełka znajduje się specjalny znacznik informujący o maksymalnym wysunięciu go z ramy. Pod żadnym pozorem nie wolno go przekraczać nawet o centymetr! Grozi to wypadkiem, uszkodzeniem ramy, a w najlepszym wypadku całkowitym zniszczeniem wspornika. Rowerzysta musi mieć możliwość optymalnego wyprostu kolan. Kiedy pedał znajduje się w najniższej pozycji kolano powinno być nieznacznie ugięte. Oto trzy sposoby ustalenia wysokości siodełka, ale tak naprawdę do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów.

Sposób 1
Wsiądź na rower, niech pomocnik przytrzyma cię za kierownicę tak, żebyś się nie przewracał na boki. Na pedałach oprzyj pięty, przekręć pedałami do tyłu, jeżeli w momencie obracania stawy kolanowe prostują się zupełnie, a jednocześnie nie przesuwasz pośladków z jednej na drugą stronę siodełka oznacza to, że jest ono ustawione na prawidłowej wysokości.

Sposób 2
Zmierz długość nogi od podłoża do krocza. Jeżeli szukasz rozmiaru roweru górskiego wynik w centymetrach należy pomnożyć przez współczynnik 0,57. Jeżeli próbujesz dobrać wielkość ramy szosowej, to mnóż przez współczynnik 0,67. Jeżeli ma to być rower trekkingowy - 0,63. Uzyskany wynik to rozmiar w centymetrach. Ponieważ rozmiary rowerów górskich podawane są zazwyczaj w calach, należy wykonać jeszcze jedno dzielenie, tym razem przez 2,54.

Sposób 3
Ustalono, że optymalny kąt pomiędzy podudziem a udem mierzony od przodu kończyny, przy korbach w pozycji pionowej wynosi 70° i 140°. Optymalny czyli w tym wypadku najlepszy dla przeciętnego człowieka. Nie ma takich. Każdy człowiek jest zbudowany inaczej, jedni są silniejsi co drudzy nadrabiają szybkością itp. Minimalnie niższa pozycja siodła pozwala wyzwolić większą silę, wyższa pozwala utrzymać wysoką kadencję (tempo obracania pedałami).

Sposób 1
Sposób 2
Sposób 3


2010-08-12 | bikeBoard

Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy