Kupując pedały SPD wiemy, że montaż bloków jest oczywistością. Trzeba pamiętać tylko o tym, że bloki wymagają dostosowanych do nich butów.

POTRZEBNE:
- buty kompatybilne z blokiem SPD (tańsze pozbawione są blaszki stanowiącej gniazda śrub)
- kompletny blok SPD ze śrubkami, podkładką regulacyjną oraz blaszką z gniazdem śrub
- nóż/śrubokręt krzyżakowy
- imbus 4 mm
- smar antyzatarciowy

Wśród butów MTB panuje jeden standard na dwie śruby nie kompatybilne z pedałami szosowymi. Wśród szosowych zdarzają się wyjątki, trzema śrubami montuje się bloki pedałów: Shimano SPD-SL, Look, Time czterema niektóre bloki pedałów Time oraz szosowe pedały Speedplay. Także bloki mogą różnić się funkcjonalnością. Przykładowo SM-SH10 nie pozwalają na luz boczny a SM-SH11 charakteryzują się trójstopniowym luzem.


Ale na tym nie kończy się przygoda z blokami. Bloki pedałów zatrzaskowych zużywają się. Stalowe, takie jak w Shimano, wolniej wprawdzie niż mosiężne (np. Crank Bros, Look czy Time) czy szosowe wykonane z plastiku ale zużywają się. Trudno powiedzieć jak często należy wymieniać bloki, bo to kwestia właściwego ustawienia w osi roweru, warunków użytkowania (błoto), częstości wpięć i wypięć, czy wreszcie ilości pokonywanych kroków. Objawami zużycia są kłopoty z wpięciem i wypięciem, chybotliwość stopy wpiętej stopy oraz przypadkowe wypięcia. Należy okresowo sprawdzać stopień dokręcenia bloków. Poluzowane śruby uniemożliwiają wykorzystanie ramienia siły do wypięcia, a luźne śruby mogą zablokować się w mechanizmie całkowicie uniemożliwiając wypięcie. W obu wypadkach wypięcie może okazać się niemożliwe.

Niniejszy artykuł pomija sprawy ustawienia bloków zgodnie z potrzebami anatomicznymi i fizjologicznymi użytkownika. Wymaga to skorzystania z publikowanych na www.bikeboard.pl porad dotyczących fittingu - ustawienia bloków. Najlepiej udać się do fittera w celu dopasowania ich pozycji.

Aby zamontować bloki oczywiście najpierw trzeba mieć bloki dopasowane do pedałów. Potem należy wyciąć lub odkręcić (zależnie od producenta) butów fragment podeszwy zasłaniający gniazda bloków. Następnie należy sprawdzić, czy ze szczelin podeszwy buta wystają gwinty blaszki stanowiącej gniazda śrub i czy swobodnie się przemieszczają. Jeśli ich nie ma, trzeba wyciągnąć wkładkę z buta i po odkręceniu jej z bloków – (bloki Shimano są sprzedawane z nią w komplecie) włożyć ją na miejsce. Jeśli się wysunęła, trzeba włożyć ją tak, żeby wygięci e pasowało do kształtu podeszwy. Gwinty w blaszce smarujemy smarem (fot. 1). W ten sposób unikniemy kłopotów ze zdemontowaniem bloków do wymiany po użytkowaniu jesienno-zimowym na przykład lub kiedy fitter zaproponuje inne ustawienie bloków. Na podeszwie ułożyć blok, kierunek potwierdzają strzałki. Do bloku należy włożyć podkładkę i śruby (fot. 2).


Po ustaleniu pozycji bloku należy dokręcać śruby. Dokręcanie obu śrub musi odbywać się stopniowo. Wkręcać trzeba symetrycznie jedną i drugą, np. po dwa obroty lewą śrubą, potem prawą. Kiedy siła narasta, warto ograniczyć wkręcanie do połowy, a nawet ćwierci obrotu na jedną, a potem na drugą. W przypadku bloków czterośrubowych należy śruby dokręcać w sekwencji na krzyż. Szczególnie ostatnie pociągnięcia kluczem wymagają starannego ułożenia klucza w łbie śruby. Dociąganie gwintów warto zakończyć kluczem dynamometrycznym (fot. 3) i dokręcić z siłą 6 niutonometrów. Na koniec wewnątrz buta warto umieścić naklejkę zapobiegającą przedostawaniu się wody (fot. 4 i 5). Włożyć wkładkę.


Materiał zrealizowany w Shimano Service Center Airbike, ul. Dereniowa 6 w Warszawie
Eksperci: Arek Płonka Shimano Polska i Mikołaj Pytel Airbike.
Listę wszystkich Shimano Service Center znajdziesz Tutaj

Dodano: 2015-01-07

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki

Tagi: Shimano, pedały, buty, SPD, montaż bloków, buty rowerowe

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

29” z dużym skokiem

e-Bike

Yeti SB5.5 Carbon
Specialized Epic – Generacja Z
KTM Myroon 29 Master
GT Zaskar Carbon 29 Expert
Whyte T130C Works
Giant Reign 2 LTD
Trek Powerfly FS