Wbrew temu - to nie sam tłuszcz, ale źle zbilansowana dieta i nadmiar spożytych kalorii są przyczyną odkładania się tkanki tłuszczowej. Z kolei racją jest, że tłuszcze są szkodliwe: mogą wywoływać choroby serca, miażdżycę i nowotwory, ale i uwaga - również zapobiegać im! O nich będzie mowa i rzecz w tym, aby jadać właściwe z nich i to w odpowiednich proporcjach. Kwasy omega3 należą do rodziny wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a więc zawierających więcej niż jedno podwójne wiązanie. Omega3 można z kolei podzielić na dwie grupy: długo- i krótko łańcuchowe. Pierwsze z nich to kwas eikozapentaenowy EPA oraz kwas dokozahesainowy DHA - znajdujące się niemalże wyłącznie w tłustych rybach i owocach morza. Organizm może je produkować z krótkołańcuchowego alfa-linolenowego kwasu (ALA), kt.ry z kolei obfi cie występuje w oleju i ziarnach lnu. Warunkiem jest spożywanie wyłącznie świeżo tłoczonego oleju na zimno lub dodanie do posiłków zmielonych w młynku do kawy ziaren siemienia lnianego - spożytych w jak najkrótszym czasie, by zapobiec utlenieniu się tego, co najcenniejsze. Bezcelowe jest zatem spożywanie gotowego, mielonego i odtłuszczonego siemienia - dostępnego w sklepach. Tam nie znajdziemy tego, co najbardziej powinno nas interesować. Oleje roślinne są cennym źródłem wielu tłuszczy, lecz głównie tych z rodziny omega6 - których przeciętny Kowalski spożywa zdecydowanie za dużo. Są niemalże wszędzie… chipsy, frytki, margaryny, płatki śniadaniowe, orzeszki, pestki… z jednej strony są pożyteczne - lecz ich nadmiar sprzyja procesom prozapalnym, intensyfikuje działalność wolnych rodników i prowadzi do powstania nowotworów. Zalecane jest, aby stosunek omega3 do omega6 wynosił co najmniej 1:4, a jeszcze lepiej mniej na korzyść oczywiście omega3. Oba kwasy należą do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT - związków wyjątkowo reaktywnych, egzogennych, a więc takich, których organizm nie potrafi sam syntetyzować, co sprawia, że powinny być dostarczane wraz z dietą lub suplementowane. Już w latach 40. zaobserwowano szereg pozytywnych właściwości kwasów NNKT. Są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju, stąd tak głośna ostatnio presja na ich podawanie kobietom w ciąży i małym dzieciom. Zapewniają właściwy stan skóry, błon komórkowych, stawów i ścięgien. Odpowiadają za właściwy poziom cholesterolu i zwiększają ukrwienie serca. Przeciwdziałają otyłości oraz wzmacniają odporność. Co wyjątkowe i niezwykle istotne - są prekursorem do produkcji ważnych hormonów tkankowych - eikozanoidów, wpływających na czynność tkanek i narządów. Badania dowodzą, że kwasy omega3 wykazują szczególne właściwości w hamowaniu rozwoju raka sutka, prostaty i jelita grubego - najbardziej rozpowszechnionych schorzeń nowotworowych obecnego stulecia. Skutecznie hamują wzrost frakcji LDL.

Dodano: 2011-12-28

Autor: Karolina Kozela

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory