Kiedy brakuje nam rozpuszczalnika jakim jest woda - w kom.rkach ustają procesy życiowe i przemiany energetyczne, wzrasta do niepożądanych granic stężenie jon.w pierwiastk.w oraz szkodliwych produkt.w przemiany materii.
Mięśnie tracą możliwość kurczenia się, ciało przegrzewa się, co jest szczególnie niebezpieczne dla mózgu, który broniąc się - wysyła nam podczas wysiłku coraz to silniejsze sygnały zmęczenia. Często nie zdajemy sobie sprawy, ale utrata zaledwie 1% wody powoduje obniżenie zdolności wysiłkowej aż o 10%, a 4% - ogranicza je do granic niemożliwości. Ale nie samą wodą żyje człowiek! Elektrolity, czyli rozpuszczone w wodzie sód, potas, magnez, wapń i chlor decydują o gospodarce wodno-elektrolitowej organizmu. Organizm sportowca może w ciągu godziny stracić od 1 do ponad 2 litrów potu a w ekstremalnych sytuacjach wraz z nim prawie 4 gramów sodu! Ilość ta zależy od obciążenia, wytrenowania, wydolności, masy ciała i oczywiście dyscypliny sportowej. Sód i chlor regulują ilość wody w przestrzeniach pozakomórkowych (zapewniają efektywne wchłanianie wody), a potas pełni tę samą funkcję wewnątrz komórki, a także gwarantuje sprawną pracę serca. Z tego powodu napoje dla sportowców wzbogacone są o te niezbędne minerały. Przy ich niedoborze, włókna mięśni szkieletowych oraz serca nie są właściwie pobudzone, więc tracą zdolności skurczowe. Zaburzenie potencjału struktur błon komórkowych nasila hamowanie procesów oddechowych oraz powoduje wzmożoną syntezę enzymów katabolicznych, niszczących białka komórkowe. Ucieczka elektrolitów jest więc szczególnie niebezpieczna dla naszej formy sportowej, ale i zdrowia a nawet życia. Inne dodatki W czasie wzmożonej pracy fizycznej organizm traci również cenne witaminy, głownie z grupy B oraz witaminę C oraz E. Okazują się one niezbędne, zwłaszcza kiedy napój zawiera węglowodany. Potrzebują one bowiem „partnera”, który ułatwi ich przemianę. Są nimi między innymi witaminy z grupy B, ułatwiające pozyskiwanie energii z glukozy. Natomiast witamina E działa jako silny antyutleniacz, który chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników powstających podczas spalania glukozy. Ostatnio napotykałam na napoje z dodatkiem kwasu jabłkowego. Jak dowodzą badania, uczestniczy on w transporcie i dostarczaniu wytworzonej z glukozy energii. Coraz częściej stosuje się też jako dodatek L-karnitynę, która stanowi nośnik kwasów tłuszczowych do mitochondriów - miejsc, gdzie zostają efektywnie spalone celem pozyskania energii a jak wiemy z poprzednich odcinków - dostarczają ponad 2 razy więcej energii niż węglowodany! Kolejna opcja, to dodatek L-glutaminy, najważniejszego aminokwasu, którego szereg funkcji opisałam w poprzednim artykule, a tutaj zaznaczę, iż po szeregu przemian przechodzi w kwas glutaminowy, który jest źródłem energii szczególnie przydatnym dla tkanki nerwowej, oszczędzając tym samym rozpad glikogenu mięśniowego.

Dodano: 2009-06-26

Autor: Karolina Kozela

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Eagle???

Merida Big.Nine 6000 i Big.Nine 800

Kross Level 13.0

Kolarz - cukrzyk

Karpaty w trzech aktach