Triathlon jest wszechstronną dyscypliną sportową, będącą kombinacją pływania, kolarstwa i biegania. Zawodnik kolejno płynie, jedzie na rowerze i biegnie, a czas końcowy obejmuje również zmianę stroju sportowego. Jest to dyscyplina o charakterze wybitnie wytrzymałościowym. Zawody rozgrywane są na różnych dystansach a czasy, w których zawodnicy je pokonują, mają olbrzymią rozbieżność.

Niezależnie od tego, czy startujemy na dystansie sprinterskim (ok. 1 godziny) czy Ironman (ok. 10 godzin), musimy się zmierzyć z wysiłkiem wytrzymałościowym. Decyzja o podjęciu przez nas treningów triatlonowych i chęci wystartowania w zawodach powinna być dobrze przemyślana. Trening bowiem nie jest wyrwanym z kontekstu obciążeniem fizycznym, tylko elementem długoterminowego schematu działań, czyli planu treningowego.

Świadomość i systematyczność
Realizowanie każdego kolejnego etapu cyklu treningowego powinno przebiegać w sposób systematyczny i świadomy. Treningi należy wykonywać zgodnie z założeniami. Niekiedy zawodnicy zmieniają treningi - skracają, narzucają szybsze lub wolniejsze tempo, odpuszczają niektóre ćwiczenia. A cała ta układanka zwana „makrocyklem treningowym” rozpada się przy opuszczeniu niewielkiej części treningów czy złej realizacji. Efekt końcowy (forma startowa na zawodach) będzie wówczas gorszy, niż zakładaliśmy. Dopiero po przepracowaniu cyklu treningowego organizm będzie w stanie sprostać zawodom triatlonowym w założonym tempie.

Wytrwałość
Tak naprawdę, zapał do trenowania przychodzi po każdym kolejnym treningu. Zbierzesz się na pierwszy, będzie Ci łatwiej pójść na drugi i trzeci trening. A po tych trzech kolejne pięć to pestka! I tak po chwili człowiek wpada w wir pracy sportowej. Realizacja każdego kolejnego etapu wymaga od nas wytrwałości. Osobiście też miewam gorsze momenty w trenowaniu. Najbardziej mi się nie chce po przerwie wakacyjnej. Ale po kilku treningach ciężko odpuścić.

Co w triatlonie jest najważniejsze?
Od lat trwa spór, nawet między trenerami, która z dyscyplin dominuje. Ale ten, kto jest mocny we wszystkich trzech dyscyplinach ma szansę na zwycięstwo. W ubiegłym roku na Mistrzostwach Świata na Hawajach, na dystansie Ironman, pierwsze miejsce zajęła Chrissie Wellington. Brytyjka późno wyszła z wody. Nie było jej w pierwszej 10. Kiedy Julie Dibens od prawie 20 minut biegła maraton, Chrissie nie było jeszcze w strefie zmian z roweru na bieg. W pewnym momencie przewaga Dibens wynosiła prawie 22 minuty. Wellingotn „pożerała” kolejne zawodniczki i na metę wbiegła pierwsza, po raz 4 zdobywając tytuł Mistrzyni Świata. Wiele też zależy od dystansu. Na dystansie olimpijskim (1,5 km pływania / 40 km roweru / 10 km biegu) niezmiernie ważne jest pływanie i bieganie. Jeżeli załapiesz się do pierwszej grupy kolarskiej (w olimpijce dozwolony jest drafting, czyli jazda na kole) prawdopodobieństwo, że powalczysz na biegu o wysoką pozycję jest większe. Z kolei na dystansach Half Ironman i Ironman bardzo dużo można zyskać lub stracić na rowerze, bo do pokonania jest 90 lub 180 kilometrów.
Nie można jednak zapominać, że triatlon to trzy konkurencje i w przeważającej większości
przypadków, wszystko rozgrywa się na biegu.

Rower w triatlonie
Wielu triatlonistów trenujących do zawodów Half Ironman i Ironman poświęca mu najwięcej czasu. Czołówka światowego triatlonu pokonuje tygodniowo na rowerze od 700 do 900 kilometrów. Średnio zaawansowani w ciągu dwóch tygodni bardzo wytężonych treningów (np. na obozach treningowych) pokonują około 1200 km. W normalnym tygodniu pracy zawodowej, wypełnianiem rodzinnych obowiązków, dystans pokonywany na rowerze waha się między 150 a 300 km. Najczęściej są to długie wyjeżdżenia, o wysokiej kadencji między 90-100 obrotów na minutę, na miękkim przełożeniu. Należy pamiętać, że po przejechaniu 180 km w Ironmanie czeka nas jeszcze pokonanie 42 km maratonu i to tam przychodzą największe kryzysy. W treningu triatlonisty niezmiernie istotnym elementem są zakładki, czyli trening łączący rower i bieg, które przyzwyczajają mięśnie do zmiany charakteru pracy. Zakładki mogą przybierać różne formy: 110 km jazdy rowerem + 3 km szybkiego biegu, 110 km rowerem + 10 km biegu, z czego druga część zdecydowanie szybciej, 110 km rowerem + 20 km biegu. To tylko kilka przykładów, ale trzeba pamiętać, że na tak długie zakładki potrzebne jest odpowiednie przygotowanie, a szczegóły trzeba konsultować z trenerem

Na czym się skupić?
Jeżeli zaczynasz swoją przygodę właśnie teraz, to nie zostało sporo czasu na przygotowanie wszystkiego. Technika pływania i objętość to zadania na całą zimę i jesień, ale do sezonu zostało jeszcze trochę czasu, więc jeśli masz wypracowaną formę rowerową, skup się na pływaniu i biegu. Wyznaczając termin pierwszych zawodów możliwie najbliżej końca sezonu, masz pewne szanse, żeby szlifować technikę pływania. Jest to zazwyczaj punkt wyjściowy dla większości początkujących. Warto zdecydować się na lekcje z instruktorem pływania i pod jego okiem poprawiać technikę. Bieganie często okazuje się problematyczne z powodów różnych kontuzji. Zapas czasu daje nam możliwość wejścia w trening z bardzo delikatnych obciążeń. Ale można rozpocząć treningi od luźnych spacerów, marszów, marszobiegów, truchtania i co kilka, kilkanaście minut zatrzymywać się na odpoczynek i rozciąganie. Praca nad intensywnymi wysiłkami przyjdzie później. Teraz skupiajmy się na zaległościach, które dopracować można bez większego przeciążania się. Jeżeli jednak masz zbudowaną tzw. bazę i zimą chodziłeś np. na zajęcia spinningowe, truchtałeś i pływałeś, czas wejść w trening nieco bardziej intensywny. W obu przypadkach pomocny będzie specjalistyczny serwis internetowy Akademiatriathlonu.pl - jest to największy w Polsce serwis dla społeczności triatlonowej, w którym znajdziesz plany treningowe, porady gdzie i jak trenować, recenzje sprzętu, kalendarz imprez, relacje triatlonistów, blogi, forum i możliwości zakupu sprzętu po promocyjnych cenach.

Dodano: 2013-11-13

Autor: Tekst: Łukasz Grass, Maciej Chmura

Tagi: trening, triathlon

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro