Do roku 2001 w świecie sterów wszystko było jasne. Znakomita większość rozwiązań charakteryzowała się umieszczeniem łożysk na zewnątrz ramy, a średnica obudów tychże łożysk była większa od średnicy jej główki.

Ten rodzaj sterów używany jest do dziś i powszechnie nazywany „sterami klasycznymi”. Występuje w odmianie gwintowanej oraz bezgwintowej A-head, w rozmiarach 1”, 1 1/8”,1 .. Ponadto wersja A-head występuje w rozmiarze 1,5”. Począwszy od roku 2001 kilka nowych rozwiązań ujrzało światło dzienne. Zasadnicza cecha różniąca je od „klasyków” polegała na powiększeniu średnicy łożysk oraz sposobu ich osadzenia w główce ramy, której wymiar również uległ powiększeniu. Ponadto prawie wszystkie łożyska sterów wykonano w technologii ACB.

Co to jest ACB?
ACB - (Angular Contact Bearing) - łożyska o skośnych powierzchniach styku. Łożysko Integrated System Cane Creek Dane techniczne łożysk podają dwie wartości kątów, np. 36./45.. Pierwsza wartość odnosi się do powierzchni wewnętrznej łożyska stykającej się z rurą sterową, a druga do powierzchni zewnętrznej stykającej się bezpośrednio z główką ramy. Ogromną zaletą tego rodzaju łożysk jest ich bardzo dobra odporność na obciążenia promieniowe i osiowe. Dodatkowo ich konstrukcja redukuje opory toczenia, przez co znacznie wydłuża się ich żywotność. Nowy pomysł na łożyskowanie steru otrzymał „roboczą” nazwę CONCEALED HEADSETS (STERY UKRYTE) i szybko został zaaprobowany, co spowodowało, że dzisiaj na rynku mamy co najmniej osiem powszechnie uznanych rozwiązań, które możemy podzielić na dwie główne grupy.

Stery zintegrowane
Cecha charakterystyczna to bezpośrednie umieszczenie łożysk w specjalnie zaprojektowanej główce ramy, tzw. SLIP - FIT „luźne osadzenie”. Stery zintegrowane występują w rozmiarach 1” oraz 1 1/8”. Obecnie na rynku mamy następujące odmiany: INTEGRATED SYSTEM (IS) - efekt pracy Cane Creek-a. Łożyska ACB 36./45. (bardzo rzadko, lecz jednak spotykane jest 45./45.) o zewnętrznej średnicy 41 mm (38 mm dla ram 1”). Średnica główki ramy 41,1 mm (38,6 dla ram 1”). Najbardziej popularny i rozpowszechniony system. Produkowany także przez inne firmy.
HIDDENSET - patent Campagnolo. Łożyska ACB 45./45. o średnicy zewnętrznej 41,8 mm. Średnica główki ramy 41,9 mm. Stery występują w jednej odmianie przeznaczonej zarówno dla 1”, jak i 1 1/8’’, co jest ich niezaprzeczalną zaletą. Możliwe to jest dzięki zastosowaniu wewnętrznej wkładki, która dopasowuje rury sterowe 25,4 mm lub 28,6 mm. Campy udostępniło ten patent innym producentom.
ED-36 - produkt fi rmy TH Industries. Łożyska ACB 36./36. o średnicy zewnętrznej 41,5 mm. Średnica główki ramy 41,6 mm. Występuje jedynie w odmianie 1 1/8 ”.
INTEGRATED 36º BY 36º CONTACT - najnowsza odmiana sterów zintegrowanych. Sama nazwa mówi o rodzaju łożysk ACB użytych w tym systemie o średnicy zewnętrznej 44 mm. Średnica główki ramy 44,1 mm. Dostępna jedynie w wersji 1 1/8. Do zalet sterów zintegrowanych zaliczamy prostotę konstrukcji, niewielką wagę oraz bardzo prosty serwis niewymagający użycia specjalnych narzędzi. W ekstremalnych przypadkach wadą może okazać się podatność na uszkodzenia gniazd łożysk, które są integralną częścią ramy. W tym przypadku nie tylko stery, ale i cała rama nie nadaje się do użytku.

Dodano: 2010-04-22

Autor: Tekst: Sławomir Naumowicz, BSE ELITE MECHANIC

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Niejasna przyszłość roweru

Nowy wymiar treningu

Moc „ludzi z żelaza”

Młodzi gniewni polskiego XC… rok później