Czy lekcje ze stycznia są już odrobione? Czy cel na sezon 2012 wyznaczony? Jeżeli tak, to przejdźmy do zadań na marzec. W tym miesiącu zajmiemy się techniką ruchu, techniką pedałowania oraz balansem ciała.

Dlaczego zacząłem dziś od pytania o cele? Bo właśnie ten cel jest tym światełkiem, które pozwala iść nam poprzez trudy związane z treningiem. Wielokrotnie już o tym pisałem ale - dla nas amatorów w średnim wieku - największą sztuką jest w czasie swojego codziennego dnia znaleźć czas na trening. I co ważniejsze - żeby był to trening systematyczny i poukładany w logiczną całość. I oczywiście trwający przynajmniej kilka tygodni - bo jeden raz na rowerze niczego nie wnosi w nasz rozwój.

W marcu - jak już wcześniej napisałem powinniśmy zająć się treningami związanymi z techniką poruszania się na rowerze. Tym razem poprosiłem o parę wskazówek Rafała Hebisza. W środowisku kolarskim Rafał jest dobrze znany. Wykłada na wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego, ma tytuł doktora, a ostatnio razem z profesorem Markiem Zatoniem oraz Pauliną Hebisz opublikowali książkę "Fizjologiczne podstawy treningu w kolarstwie górskim". Rafał jest czynnym zawodnikiem mtb cross country startującym w najważniejszych zawodach w Polsce, a także w Pucharze Świata. Jest kolarzem wysoko notowanym w polskim rankingu mtb, a także trenerem KTM Racing Team. Ten artykuł napisałem po naszej rozmowie na temat zadań kolarza amatora w średnim wieku w marcu.

Dlaczego w marcu robimy ćwiczenia związane z techniką ruchu?
Tak jak już kiedyś pisałem - przygotowanie kolarskie, to rodzaj budowania domu - najpierw trzeba postawić fundamenty, ściany, okna, a dopiero potem zajmujemy się pracami wykończeniowymi. Inaczej się nie da. W tym okresie, podobnie jak grudniu, styczniu i w lutym, wciąż bardzo ważne jest przygotowanie fizyczne (kondycyjne). Tak więc jeżeli jeszcze nie zrobiłeś trzech miesięcy solidnego przygotowania, zadania z marca będą dla ciebie trudne do wykonania - będziesz się męczył i nie będziesz miał siły, aby zrealizować wszystkie punkty treningu.

Po co mamy się zajmować techniką ruchu, czy nie wystarczy silna noga?
Otóż nie. Kolarstwo górskie - podobnie jak każdy inny sport ma swoją specyfikę. Jak koszykarz musi się nauczyć techniki rzutu, a piłkarz techniki strzału, tak kolarz musi się nauczyć techniki jazdy na rowerze. Im ta technika lepsza, tym lepiej będzie sobie radził z trudnymi odcinkami, a więc zwiększa swoją szansę na szybsze pokonywanie trasy. Jeżeli kolarz nie ma dobrej techniki, to nawet w prostych czynnościach (takich jak pedałowanie) będzie gubił energię. Trudniejsze elementy nie będą przez niego pokonywane płynnie, lub będzie musiał zsiąść z roweru aby je pokonać.

Co trenujemy wykonując treningi techniki pedałowania?
Uczymy się równomiernego nacisku w każdym punkcie obrotu korby. Jak wiemy w kolarstwie najefektywniejsze jest pedałowanie na okrągło, to znaczy przykładamy siłę w czasie całego ruchu korby. Zazwyczaj, gdy zaczynamy - pedałujemy pulsacyjnie - to znaczy tylko naciskamy pedała (ruch w dół). A najefektywniejsze pedałowanie jest wtedy, gdy także przykładamy siłę podnosząc nogę do góry - a więc ciągnąc pedał w górę; gdy staramy się ograniczyć zakres tzw. martwych kątów (kolarz stara się przykładać siłę do korby, gdy jej ramię ustawione jest pionowo ku górze lub ku dołowi). Do czego zmierzamy? Do tego, aby podczas jazdy eliminować ujemne i niepotrzebne skurcze mięśniowe. Podczas jazdy na rowerze angażowane są grupy mięśni zarówno zginające, jak i prostujące nogę w kolanie. Kolarz posiadający dobrą technikę pedałowania, przy ruchu korby z góry ku dołowi angażuje tylko mięśnie prostujące kolano, a gdy korba przemieszcza się z dołu ku górze aktywne są tylko mięśnie zginające kolano. Jeśli te dwie grupy mięśni pracują jednocześnie, dochodzi do dużych strat energii i spadku prędkości jazdy, co przez trening należy wyeliminować. Kolejnym celem jest pokonywanie trudnych fragmentów trasy - korzenie, kamienie, grząska nawierzchnia - bez podpórek - bez wypinania się z pedałów, bez uślizgu (buksowania) tylnego koła.

Dodano: 2012-03-05

Autor: Tekst: Piotr Zarzycki

Tagi: trening, przygotowanie do sezonu

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory