Co prawda do końca sezonu zostało jeszcze kilka tygodni, jednak warto już zacząć myśleć i planować kolejny. Punktem wyjścia będzie podsumowanie mijającego roku. Możesz wykonać je w bardzo prosty sposób, odpowiadając na pięć zamieszczonych poniżej pytań. Odpowiedzi na nie będą pomocne przy planowaniu kolejnego sezonu. Gotowy? Do dzieła! Postaraj się zapisać - w dzienniku treningowym, kalendarzu, telefonie - najważniejsze wnioski i spostrzeżenia dotyczące mijającego sezonu. Jeśli natura obdarzyła Cię zamiłowaniem do tworzenia raportów, Twoje podsumowanie może nawet przybrać formę tabeli. Przy pracy z pewnością pomocny będzie dzienniczek treningowy - jeśli nie prowadziłeś regularnych zapisków, możesz bazować na danych z licznika, relacjach z imprez itp. oraz na najbardziej zawodnym źródle danych, czyli własnej pamięci. Postaraj się odpowiedzieć na następujące pytania: 1. Ile godzin udało mi się poświęcić na treningi w tygodniu/ miesiącu/roku? Jaki dystans pokonałem? 2. Czy miałem wyznaczone cele na sezon? Czy udało się je zrealizować? Dlaczego? 3. Jakie problemy/ograniczenia zauważyłem podczas startów lub jazdy? Które z nich chciałbym pokonać? 4. Czy miałem określony plan treningów? Jak przebiegała jego realizacja, czy były z nią jakieś problemy? Jakie, dlaczego? 5. Z jakich środków/metod treningowych korzystałem? Które z nich wydawały się skuteczne? Które nie spełniły swoich zadań? Ten prosty wywiad pozwoli Ci rozwiązać najważniejsze problemy związane z planowaniem kolejnego sezonu. W jaki sposób? Poniżej dowiesz się, jakie informacje można wyciągnąć z poszczególnych odpowiedzi.
Pytanie 1 - czas
Jednym z „uroków” bycia sportowcem-amatorem jest konieczność godzenia treningów z pracą, życiem rodzinnym i innymi przyjemnościami. Zastanów się, ile godzin w tygodniu poświęcałeś na treningi. Czy możliwe jest zwiększenie tego czasu, czy wręcz przeciwnie, chciałbyś poświęcać mniej godzin na aktywność fizyczną? Weź pod uwagę położenie geograficzne Polski - czy dasz radę realizować treningi po zmroku, np. zimą? Na tej podstawie określ realnie ile czasu będziesz mógł (a nie ile chciałbyś) przeznaczyć na treningi. Odpowiedzią powinien być przedział określający ilość godzin treningów w tygodniu, np. od 8 do 12 w miesiącach letnich.
Pytanie 2 i 3 - co jest moim celem?
Czy na mijający sezon miałeś wyznaczone cele? Czy udało się je zrealizować? Zastanów się, jakie problemy napotkałeś przy ich realizacji, co było największą przeszkodą, czy cele były wyznaczone we właściwy sposób. Więcej o wyznaczaniu celów pisaliśmy w numerze 1-2/2010 oraz na bikeBoard.pl. Zastanów się, jakie trasy lub wyścigi szczególnie chciałbyś pokonać w nadchodzącym sezonie i wybierz maksymalnie 2-3 imprezy/wyjazdy jako najważniejsze cele „startowe” sezonu. Następnie wróć do pytania 1 i przeanalizuj, czy ilość czasu, jaki masz na trening, pozwoli Ci na odpowiednie przygotowania. Kolejnym krokiem będą cele „treningowe” - odpowiedz na pytanie 3 określając, nad jakimi elementami chciałbyś popracować. Może być to technika jazdy, wytrzymałość ogólna, siła itp. Weź również pod uwagę cele „startowe”, które wybrałeś - jakie umiejętności lub cechy będą Ci potrzebne na trasach, które zamierzasz pokonać.

Dodano: 2012-10-09

Autor: Paweł Steinke

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1