Podczas prób na hopach niebezpieczeństwo wzrasta. Nie wyprostowana w porę kierownica może być powodem solidnej gleby przy lądowaniu. Dlatego zanim przejdziesz do skoków, potrenuj na płaskim. Nie należy zrażać się pierwszymi próbami i stopniowo zwiększać kąt obrotu koła. Z czasem powinno udać się wykonać X-up'a z obrotem kiery o 180 stopni - tak jak to robią profesjonaliści. Można też wykonywać kombosy z x-up'em; np. trzymając kierownicę jedną ręką (one handed x-up) lub dodając go do innych trików, których uczyć się będziemy później.
Kolejnym stopniem wtajemniczenia jest barspin. Trik ten polega na zakręceniu kierownicą o 360 stopni bez dotykania jej podczas obrotu.
Podczas nauki trików z obrotem kierownicy powyżej 180 stopni pojawia się problem plączących i powstrzymujących obrót pancerzy. Jest na to kilka rozwiązań. Pierwsze i najprostsze to zdjęcie przerzutek i hamulców. Po ich demontażu zwyczajnie nie ma się już co poplątać. Brak manetek i klamek hamulcowych zajmujących miejsce na kierownicy ułatwia pierwszą fazę nauki. Półśrodkiem w zmaganiach z plączącymi się pancerzami przerzutek jest poprowadzenie ich po tej samej stronie ramy, co linka hamulca tylnego.
Miłośnicy trików wykorzystujących rotację kierownicy najczęściej jednak rezygnują z dobrodziejstw zmiany biegów, przesiadając się na single. Istnieje też możliwość poprowadzenia pancerza przedniego hamulca przez rurę sterową widelca. Na rynku dostępne są specjalne gwiazdki wraz z deklami sterów przeznaczone do tego celu.
Kolejnym rozwiązaniem jest założenie rotora, który pozwala obracać się kierownicy dowolną ilość razy. Większość ram BMX posiada mocowanie do rotorów, nową tendencją jest też umieszczanie ich w ramach do streetu i dirtu. 
Absolutną nowością jest rotor przystosowany do hamulców hydraulicznych firmy Trickstuff. Jest to rozwiązanie nietypowe, ale widać przed nim świetlaną przyszłość. Spora liczba osób narzeka na to, że siła hamowania klasycznych hamulców linkowych znacznie słabnie po założeniu rotora. Można przypuszczać, że rotor hydrauliczny jest remedium na tę bolączkę.

bikeBoard 3/2006 (gdzie kupić)

Dodano: 2006-03-31

Autor: Tekst: Paweł Waradzyn, zdjęcia: Miłosz Kędracki 

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1