Kiedyś nadejdzie taki dzień w którym zawali się niebo i przyjdzie rozbić porcelanową świnkę do której od pierwszej komunii wrzucane były drobne na czarną godzinę. Ona właśnie nadeszła - napęd nadaje się już tylko do wymiany. Strzela, przeskakuje i wciąga łańcuch pod ramę. Stanowczość i determinacja to podstawa. Kiedy świnia jest już w strzępach, a po podłodze walają się monety pozostaje tyko dobrze zastanowić się co dalej? Kupować takie same komponenty jak były czy udoskonalać napęd? Można by pomyśleć o komponentach o grupę lepszych niż zastosowane seryjnie, a nawet dostosować się do ogólnych trendów i zwiększyć ilość efektywnych przełożeń. Ceny jednoznacznie zachęcają do tuningu i upgradów. Poniższy artykuł opisze rafy jakie czekają na drodze początkującego tunera.

Dobór łańcucha
Hierarchia jakości i trwałości wśród modeli danej firmy zawsze pokrywa się z ceną łańcuchów. Szczególnie w wypadku najwyższych grup napędu polecamy stosowanie łańcuchów tej samej firmy co kaseta, przerzutka i manetki, a jeśli to możliwe także z tej samej grupy. Tylko takie rozwiązanie zapewnia najszybszą i najprecyzyjniejszą zmianę biegów. Łańcuchy różnią się szerokością, a zależy ona od ilości trybów kasety jaką mają obsługiwać:
· łańcuchy przeznaczone do przerzutek zewnętrznych produkowane są w trzech szerokościach, najszerszy 7,1* mm kompatybilny jest z sześciu-, siedmio- i ośmiorzędowymi napędami. Do napędów dziewięciorzędowych przeznaczone są węższe łańcuchy o szerokości 6,6 mm*. Campagnolo w swoich dziesięciorzędowych napędach stosuje łańcuchy o szerokości 6 mm*;
· do rowerów ze zmianą biegów w piaście (przerzutkami wewnętrznymi) oraz bez przerzutek w ogóle stosowane są łańcuchy o szerokości 7,5 mm*.
*podawana długość sworznia może być jednak różna w zależności od danego producenta, zależy to również od sposobu zakuwania łba sworznia.

Zwiększenie ilości przełożeń
Ostatnio najpopularniejszym zagadnieniem, z jakim zwracają się do nas Czytelnicy, jest kompatybilność poszczególnych części napędu. Bardzo wielu z nich pragnie zmodernizować swoje rowery i przejść od napędu ośmiu- do dziewięciorzędowego. Wymiana komponentów napędu raz na jakiś czas jest niezbędna i będzie doskonałym momentem na upgrade. Wymiana manetek i kasety jest oczywista i nie wymaga tłumaczeń. Ale co zrobić z łańcuchem, koronkami suportu czy przerzutkami? Łańcuch zdecydowanie trzeba wymienić na węższy, przeznaczony do odpowiedniej ilości rzędów kasety. Jeśli koronki nie są nadmiernie wytarte i mocno napięty łańcuch nie przeskakuje, można spokojnie jeździć na starych. Po ich zużyciu warto wymienić je na koronki przeznaczone do napędu dziewięciorzędowego. Napęd będzie działał kulturalniej, mniej będzie dawało się we znaki ocieranie i szumy. Biegi z przodu będą wchodziły nieco szybciej i sprawniej. W przypadku przednich przerzutek Shimano bardzo naciska na stosowanie dedykowanych specjalnie do danego napędu mechanizmów. Doświadczenie podpowiada jednak, że nie ma z tym większych problemów, choć wyregulowanie przedniej przerzutki do napędu ośmiorzędowego, gdy tylna obsługuje dziewięć trybów, rzeczywiście przysparza kłopotów. Jeśli chodzi o tylną przerzutkę, to nie stwierdziliśmy żadnych różnic w działaniu. Jednym słowem tył może pozostać.

Dobór długości łańcucha
Kiedy rower jest zmontowany fabrycznie i jest użytkowany tylko przez pierwszego właściciela warto zaufać fabryce rowerowej, która opracowała właściwą długość łańcucha. Najprościej zdemontować stary łańcuch, powiesić go na gwoździu i przymierzyć nowy. Skuwaczem do łańcucha "odciąć" zbędne ogniwa i wyrzucić je lub wykonać z nich ozdobę na nadgarstek. W przypadku, gdy zostały poczynione zmiany w napędzie i zastosowano inne niż seryjnie zębatki (o innej ilości zębów) należy na nowo dobrać długość łańcucha. Jest kilka metod doboru, dwie praktyczne i dwie teoretyczne. Miłośników matematyki odsyłamy na strony Park Tool w celu pobrania odpowiednich wzorów. Nam zdecydowanie wygodniejsze wydają się metody przedstawione poniżej.

Dodano: 2008-06-27

Autor: bikeBoard

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory