Wielu kolarzy amatorów, którzy rozpoczęli treningi na rowerze w średnim wieku, często zastanawia się, czy taki trening może poprawić ich wyniki. Choć ćwiczenia są coraz bardziej zaawansowane, zawsze pozostaje wątpliwość - czy na pewno warto, czy przyniesie to skutek.

Na nasze pytania odpowiada profesor Marek Zatoń, jeden z najbardziej znanych polskich naukowców zajmujących się problemem wydolności fizycznej.

- Panie profesorze, sporo jeżdżę na rowerze, mogę powiedzieć, że trenuję, startuję w zawodach kolarskich dla amatorów i cały czas męczy mnie to jedno pytanie: czy mój trening ma sens? Czy w moim wieku (po 40.) regularne ćwiczenia mogą wpłynąć na poprawę mojej wydolności fizycznej, a także moich rezultatów?

- Wydolność fizyczna to zdolność do wykonywania ciężkich wysiłków. Wydolność kształtujemy całe życie i można ją rozwijać. Co ciekawe, nie podlega procesowi starzenia się. W kolarstwie najbardziej zależy nam na wydolności długiego czasu, a ta jest uzależniona od objętości wyrzutowej serca. Mamy ją zdeterminowaną genetycznie - jeden może ją rozwinąć bardziej, drugi mniej. Niestety - jest też pewne niebezpieczeństwo - może wystąpić przerost mięśnia sercowego. W czasie regularnych treningów, nawet w średnim wieku, nasz organizm tworzy nowe naczynia włosowate. Trening powoduje też rozwój systemu obronnego. Dlatego mówi się, że regularny trening jest sposobem na długie i sprawne życie. Powiem więcej: ktoś, kto nie trenuje, a ma taką możliwość, to głupek. Ktoś się pewnie zapyta, dlaczego i po co trening, jak i tak umrzemy. Najprostsza odpowiedź jest taka: owszem, ale trening pomoże nas chronić przed wieloma chorobami, tak więc możemy przeżyć jeszcze parę lat dłużej i umrzemy w pełnym zdrowiu, bez kłopotu dla otoczenia.

Po pełen tekst artykułu zapraszamy do papierowego wydania bikeBoard 11/2010 (gdzie kupić)

Dodano: 2010-11-10

Autor: Z prof. Markiem Zatoniem rozmawiał Piotr Zarzycki

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Eagle???

Merida Big.Nine 6000 i Big.Nine 800

Kross Level 13.0

Kolarz - cukrzyk

Karpaty w trzech aktach