Wbrew temu, czego się spodziewamy, do redakcji wciąż spływa wiele zapytań o regulacje hamulców v-brake. Dotyczą najczęściej piszczenia (poniżej), albo nierównoczesnego styku klocków z obręczą.

Kłopoty z wycentrowaniem równoczesnego docisku szczęk wynikają najczęściej z zacierania się ramion hamulcowych (a.) na trzpieniach ramy lub widelca (b.) zdj.1. W takim razie należy odkręcić śrubę (c.), zsunąć ramię (a.), wyczyścić współobracjące się części oraz porządnie nasmarować trzpienie (b.). Kolejną operacją jest zamontowanie ramienia hamulca na trzpieniu upewniając się, że drucik sprężyny odwodzącej ramię (d.) został wsunięty w otwór (e.).


Jeśli hamulce v-brake piszczą i źle działają, najczęściej powodem jest zużycie lub niesymetryczne starcie klocków hamulcowych. Należy je wymienić na nowe. Oto jak.

1. Wypnij fajkę linki (f.) ze szczęki hamulca (g.) (zdj. 3.).

2. Baryłkę regulacyjną (h.) na klamce hamulcowej wkręć do końca zakresu, a następnie wykręć o jeden obrót i skontruj przeciwnakrętką (i.) (zdj. 2.).


3. Jeśli okładziny wsunięte są w metalowe „szufladki” wystarczy wypiąć zawleczkę z drutu (j.) i pomagając sobie śrubokrętem wysunąć okładziny, a w ich miejsce wsunąć nowe i przejść do punktu 11. niniejszej procedury.

4. Klocki jednorazowe należy usunąć w całości. W tym celu odkręć śrubę mocującą klocek imbusem 5 mm (k.).

5. Wyjmij klocek zwracając uwagę na kolejność oraz kierunek ułożenia podkładek - nowy włożysz w dokładnie takiej samej konfiguracji.

6. Załóż nowe klocki. Jeden zestaw podkładek jest szerszy, drugi węższy.
W zależności od szerokości obręczy należy ustawić je tak, aby pokazana na zdjęciu 3 odległość wynosiła nie mniej niż 39 mm.

7. Śrubę mocującą (k.) ustaw tak, żeby można swobodnie przesuwać klocek - zwróć uwagę na umieszczone na klocku oznaczenia kierunku jazdy.

8. Dociśnij ramię z zamocowanym prowizorycznie klockiem do obręczy (zdj. 4.). Ustaw go tak, aby nie obcierał o oponę i nie zsuwał się pod obręcz.


9. Podtrzymując klocek i przyciskając go jednocześnie do obręczy, dokręć śrubę (k.).

10. Zapnij fajkę linki (f.) do ramienia (g.).

11. Upewnij się, czy skok klamki pozwala optymalnie zacisnąć ramiona szczęk (zdj. 2).
Jeśli skok jest zbyt duży (hamulec działa, gdy klamka jest zbyt blisko kierownicy i miażdży palce), należy silniej naprężyć linkę, regulując jej długość śrubką (l.).

12. Zaciśnij klamkę hamulca i sprawdź, czy klocki jednocześnie dotknęły obręczy.
Jeżeli pierwszy obręczy dotknął np. prawy klocek, musisz w lewym ramieniu wykręcić śrubkę regulacyjną (m.) o jeden obrót lub wkręcić o jeden obrót w prawym ramieniu. Częstym błędem jest ciągłe zwiększanie naprężenia sprężyn - postaraj się je zrównoważyć tak, aby hamulce swobodnie odbijały, nie stawiając jednocześnie dużego oporu na klamce.

13. Unieś koło w powietrze i zakręć nim. Nasłuchuj, czy nic nie obciera.
Jeżeli obciera opona, wracasz do pkt. 8. Jeżeli obciera obręcz, sprawdź czynności od punktu 10.

14. Jeżeli w dalszym ciągu obręcz obciera, to znaczy, że konieczne jest centrowanie koła.

Materiał zrealizowany w Shimano Service Center Airbike, ul. Dereniowa 6 w Warszawie
Eksperci: Arek Płonka Shimano Polska i Mikołaj Pytel Airbike.
Listę wszystkich Shimano Service Center znajdziesz Tutaj

Dodano: 2015-04-17

Autor: opracował: Miłosz Kędracki

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1