U zarania bikeBoardu pojawił się cykl artykułów pod tajemniczym kryptonimem WOWSZSK (wszystko o co wstydzisz się zapytać swoich kumpli), gdzie tajemniczy Ken von Dratzky tłumaczył skomplikowane zagadnienia. Rubryka umarła śmiercią naturalną. Okazuje się jednak, że zupełnie niesłusznie. Pracuję na wysuniętym przyczółku – zajmuję się prenumeratą – więc z natury rzeczy mam kontakt z czytelnikami i prenumeratorami. Zwierzają mi się czasem, że część skomplikowanych oznaczeń, symboli oraz technologii jest dla nich nie tylko niejasna, ale zupełnie niezrozumiała. Otwarłam gazetę na chybił-trafił a tu... Monocoque, rocker, pressfit, UST, CTD – więc ja się pytam WTF?! Postanowiłam interweniować. W Waszym imieniu – w imieniu ludu – poprosiłam wszechwiedzących redaktorów, aby wyjaśnili mi kilka niezrozumiałych pojęć. A skoro ja – blondynka – pojęłam, Wam przyjdzie to z jeszcze większą łatwością.

  System PM (Post Mount) – sposób mocowania hamulca tarczowego. Łatwo poznać, bo śruby mocujące zacisk hamulca skierowane są w ramie ku górze, a przy widelcu do tyłu (zdj. 1). Rozwiązanie to jest lżejsze (nie potrzeba adaptera) i łatwiej jest ustawić hamulec, ponieważ nie trzeba stosować podkładek tak, jak w odesłanym do lamusa systemie IS (International Standard (zdj. 2)).  

 

Zdanie z testu Treka Remedy 9 29: Rozwiązanie zawieszenia opartego o pływające mocowanie dampera z systemem powiększonej komory (Full Floater, DRCV) jest wsparte poprzez monolityczny łącznik Evo Link oraz oś ABP.

Uff... Ciężko przeczytać, a co dopiero rozkminić. Ale to tylko pozory. Postanowiłam rozłożyć to zdanie na czynniki pierwsze, zobaczcie co wyszło:

Full Floater – damper mocowany jest w dwóch ruchomych punktach (zdj. 3). Normalnie damper w jednym punkcie przykręcony jest na sztywno do przedniej części ramy. Co daje Full Floater? Opis moich kolegów jest czytelny i nacechowany emocjami.

Monolityczny łącznik Evo Link – łącznik, czyli element wahacza, akurat ten wykonany z jednego kawałka, bez spawów czy łączeń. Dzięki temu jest lekki i sztywny, zapewnia mocny punkt łączenia przedniego i tylnego trójkąta, czyniąc przez to ramę sztywniejszą bocznie, a więc... lepszą. Tak mówią.

ABP – Active Braking Pivot, jest to rozwiązanie konstrukcji tylnego zawieszenia, gdzie jedna z osi obrotu wahacza pokrywa się z osią koła.

DRCV – Dual Rate Control Valve. Chodzi o to, że w damperze znajdują się dwie komory powietrzne, a nie jedna. Po prostu. A opis działania tego wynalazku pozostawiam naszym doświadczonym testerom.

 

W kolejnych numerach bB postaram się wyłowić dla Was kolejną porcję niejasnych niejasności i zawiłych zawiłości. A może Wy znaleźliście jakieś zdanie, z którego nic a nic nie rozumiecie? Może istnieje jakaś tajemnicza technologia, o którą wstydzicie się zapytać bardziej doświadczonych bikerów? Chłopaki, nie krępujcie się – piszcie do mnie na prenumerata@bikeboard.pl! Z pewnością nie będę znała odpowiedzi na Wasze pytania, ale wiem kogo zapytać i potem przetworzę to na „ludzki” język. Wasza Paulina.

 

       Tekst: Paulina Opoka        

 

Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro