Każdy mechanizm, którego regularnie się używa, wymaga obsługi. Z rowerem nie jest inaczej. Im częściej popychasz się do granicy własnych słabości, tym częściej twój rower narażony jest na rozregulowanie. Mechanizm rozregulowany nie tylko staje się mniej sprawny. Wyśrubowane tolerancje, jakim musi sprostać odpowiednio lekki ekwipunek, powodują, że już niewielkie rozregulowanie może w poważnym stopniu zmniejszyć trwałość. To dotyczy luzów w połączeniach śrubowych i suchego czy brudnego łańcucha, rozcentrowanych kół czy stanu systemu hamulcowego. Jeśli dodatkowo wziąć pod uwagę, że rowery górskie stworzono po to, żeby je brudzić, mamy do czynienia z mieszanką wybuchową, która w krótkim czasie jest w stanie zamienić najwybitniejsze dzieło inżynierii w stan pt. „kupa złomu”.

Serwisem roweru trzeba zajmować się regularnie. Optymalnym rozwiązaniem jest samodzielna dbałość „na co dzień” i korzystanie z usług wykwalifi kowanego mechanika „raz na jakiś czas”. Poniżej informacje co dokładnie znaczy „na co dzień” i co mamy na myśli mówiąc „raz na jakiś czas”. W tabeli znajdują się ogólne informacje o częstotliwości dokonywania czynności. Kompletne, rozbudowane procedury poszczególnych czynności prezentowane na www.bikeboard.pl w zakładce porady (porady techniczne oznaczamy */).

Po każdej przejażdżce

- wyczyść napęd i nasmaruj łańcuch*. Czynności te muszą obejmować wytarcie z brudnego smaru, kurzu i błota kasety, koronek suportu, kółek przerzutki i oczywiście łańcucha. - po każdej przejażdżce w błocie należy dodatkowo opłukać cały rower unikając myjek wysokociśnieniowych i gruntownie umyć napęd.

Co 200 km

Bez względu na to, czy jeździłeś w błocie, czy nie, umyj cały rower* i gruntownie umyj napęd. Po kąpieli roweru dokonaj inspekcji ramy w poszukiwaniu wygięć, pęknięć i odprysków lakieru. Sprawdź czy śruby są dobrze dokręcone - używaj klucza dynamometrycznego - jest tańszy niż zniszczone wsporniki, kierownice, korby itd. Punkty obrotu obu przerzutek nasmaruj lekką oliwką, np. Pedros Extra Dry. Na uszczelki amortyzatorów należy nanieść lekki teflonowy smar, np. Rock Shox Deo. Wystarczy spryskać golenie i ugiąć amory kilka razy. Sprawdź ciśnienie w oponach i jakość pracy przerzutek. W razie czego wyreguluj je*.

Co 600 km

Kontrola okładzin hamulcowych i ustawienia klocków w hamulcach szczękowych*. Należy też wyczyścić klocki z powbijanych ziaren piasku i innych zanieczyszczeń, a powierzchnie robocze hamulców na obręczach umyć z asfaltu i przeszlifować wiórkami aluminiowymi do garnków. W hamulcach tarczowych wyciągnąć klocki z zacisków i wyczyścić okolice ruchomych docisków z brudu, a uszczelki tłoczków posmarować używanym w konkretnym systemie płynem hamulcowym: olejem mineralnym lub płynem DOT.
Kontrola i ewentualne smarowanie łożysk sterów zintegrowanych i łożysk suportu. Kontrola wyciągnięcia łańcucha - jak posługiwać się łańcuchem: www.bikeboard.pl Kontrola kół: centrowność obręczy, wykrycie bić w pionie i na boki (jak centrować koła: www.bikeboard.pl), stan opon (przetarcia, przecięcia, niefi zjologiczne wybrzuszenia, wbite ciała obce itp.).

Co 1200 km

- czas na pomoc fachowców, należy zlecić: przegląd amortyzatorów, centrowanie i naprężanie szprych w kołach, kontrolę i w razie potrzeby odpowietrzanie hamulców tarczowych, kontrolę luzów piast i ew. smarowanie łożysk. Kontrolę luzów na łożyskach wahacza możesz przeprowadzić sam, wystarczy wyjąć amor i poruszać wahaczem góra - dół i na boki. Bez względu na doświadczenie, sam możesz też posmarować kółka w przerzutce.

Co 2000 km

Kontrola linek i pancerzy i gripów. Korci nas, żeby napisać „w razie potrzeby wymienić”, ale biorąc pod uwagę koszt materiałów i prostotę prac w połączeniu z kolosalnie pozytywnym efektem napiszemy: „koniecznie wymienić!” Co? Pancerze, linki i gripy zarazem. Przerzutki i hamulce należy oczywiście wyregulować*.

Artykuł powstał przy współpracy z zespołem mechaników z krakowskich sklepów Rowmix.

Dodano: 2012-10-02

Autor: bikeBoard

Tagi: warsztat, mtb

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1