Szlaki i trasy rowerowe to nie tylko gładkie i łatwe odcinki. Wyeksponowane i zawsze śliskie korzenie są powszechnymi elementami jazdy w górach. Podstawową zasadą jazdy po korzeniach jest przybranie odpowiedniej pozycji na rowerze. Środek ciężkości powinno się ustawiać tak, żeby znalazł się bliżej tylnego koła roweru. Ciało powinno być wrażliwe na szarpnięcia roweru, a nogi i ramiona powinny elastycznie dopasowywać się do drgań i przeciążeń. Przejeżdżając przez korzenie, rowerzysta powinien odciążać przód roweru. Tylne koło co chwilę będzie tracić i łapać przyczepność. Nie należy się jednak tego bać! Rower sam sobie poradzi. Dla zminimalizowania ryzyka poślizgu najlepiej podjeżdżać do korzeni pod kątem jak najbardziej zbliżonym do 90 stopni. Ostrożnie z hamowaniem! Użycie hamulcówna korzeniu może skończyć się wywrotką. Trzeba hamować pomiędzy korzeniami a więc dobrać odpowiednią prędkość wcześniej. Wyższa szkoła jazdy… Na korzenie można się natknąć zarówno na prostej, jak również na i zakrętach, także tych o odwrotnym profilowaniu.

Korzenie spotykane podczas zakrętów zmuszają rowerzystę do zmniejszenia prędkości lub do wyboru często dłuższej, ale za to pewniejszej linii. Na odcinkach trawersujących zbocze i odchylonych od poziomu należy starać się przeskakiwać korzenie. Jeśli jednak teren nie stwarza dogodnych warunków do wybicia się, rowerzysta musi maksymalnie odciążyć rower, aby jechać luźno po korzeniach i zmniejszać zbędny docisk kół, który może wywołać poślizg. Warto „podskoczyć” samym ciałem tak, aby jego ciężar na chwilę zawisł nad rowerem. Wtedy na pewno uda się przejechać gładko po korzeniach. Jak zawsze sprawdzają się dwie zasady: należy mieć obrany cel i tam kierować wzrok oraz ustawić się na odpowiedniej linii już przed przeszkodą. W celu nabrania praktyki polecamy ćwiczyć przejazdy przez korzenie począwszy od tych łatwiejszych - na prostym odcinku powoli przechodząc do najtrudniejszych - na trawersach. Po nabraniu wprawy i dobrych nawyków pokonanie tej przeszkody nie będzie już problemem.

Dodano: 2013-11-18

Autor: Tekst: Szymon Molek

Tagi: trening

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro