Przygotowanie klocków: jeżeli klocki były wcześniej używane, procedura postępowania jest podobna dla większości hamulców. Przede wszystkim zwróć uwagę na asymetrię, która bezwzględnie dyskwalifi kuje klocki z dalszego użytkowania. Żeby je wyrównać możesz użyć papieru ściernego lub ostrego noża - (uważaj na palce!!!) Jeżeli jest to niemożliwe albo klocki nie mają już rowków odprowadzających, musisz kupić nowe, nie oszczędzaj - kup porządne.

1. Zacznij od odpowiedniego ustawienia podkładek na trzpieniu klocka. Zazwyczaj jeden zestaw podkładek jest szerszy, drugi węższy. Pamiętaj, że podkładki A nie zmieniają miejsca. (Zdjęcie 1.) Operujesz jedynie podkładkami B tak, aby pokazana na zdjęciu odległość wynosiła nie mniej niż 39 mm. (Zdjęcie 2.)

2. Śrubę mocującą ustaw tak, żeby można swobodnie przesuwać klocek - zwróć uwagę na oznaczenia kierunku jazdy.

3. Dociśnij klocek do obręczy. Ustaw go tak, aby nie obcierał o oponę i nie zsuwał się pod obręcz.

4. Teoria mówi o równoległym ustawieniu klocków względem obręczy, ale aby hamulce nie piszczały, klocki można ustawić skośnie. Węższym rozstawem ramion przodem do kierunku jazdy. Pomocna może się okazać popularna gumka recepturka, którą zaciskamy z tyłu klocka lub karta "kredytowa", którą wkładamy między obręcz i klocek. (Zdjęcie 3.)

5. Podtrzymując klocek i przyciskając go jednocześnie do obręczy, dokręć śrubę.

6. Pokrętła regulacyjne klamek wkręć do połowy.

7. Załóż linkę na szczęki hamulca. Zostaw 1-2 mm luzu i dokręć śrubę mocującą.

8. Zaciśnij klamkę hamulca i sprawdź czy klocki jednocześnie dotknęły obręczy. Jeżeli pierwszy obręczy dotknął np. lewy klocek, musisz w prawym ramieniu wykręcić śrubkę regulacyjną (Zdjęcie 4.) o jeden obrót lub wkręcić o jeden obrót w lewym ramieniu (w tańszych modelach hamulców zdarza się, że śruba regulacyjna znajduje się tylko w jednej szczęce). Efekt ten można również uzyskać poprzez ręczne przygięcie lub odgięcie sprężyny. UWAGA: jeżeli zbyt mocno zadziałasz, sprężyna może pęknąć! Częstym błędem jest ciągłe zwiększanie naprężenia sprężyn - postaraj się je zrównoważyć tak, aby hamulce swobodnie odbijały, nie stawiając jednocześnie dużego oporu na klamce.

9. Unieś koło w powietrze i zakręć nim. Nasłuchuj czy nic nie obciera. Jeżeli obciera opona, wracasz do pkt. 3. Jeżeli obciera obręcz, sprawdź czynności od punktu 4.

10. Jeżeli w dalszym ciągu obręcz obciera to znaczy, że konieczne jest centrowanie koła.

11. Sprawdź czy śruby są dobrze dokręcone i została już tylko jazda próbna.

12. Jeśli hamulce wciąż piszczą, wróć do pkt. 4 lub spróbuj odtłuścić obręcz np. benzyną ekstrakcyjną, wyszlifować wiórkami do garnków albo przetrzeć specjalną gumą. Klocek delikatnie wyszlifuj drobnym (np. 320) papierem ściernym.

Dodano: 2006-05-07

Autor: katalog bikeBoard 2006

Tagi: hamulce, regulacja

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Test "górali" za 2500 zł

Dema Scaleo Elite
Haibike Greed 9.40
Merida Big.Seven XT

Skarby Bielska-Białej

Włoskie przełęcze szosówką

Test batonów energetycznych