Jesteś tutaj: Strona Główna > Porady > PL > Porady > Baza artykułów > Warsztat > Regulacje i naprawy > Hamulce > Regulacja... rejestruj zaloguj

zostań fanem

Regulacja hamulców V-brake

Klocki do hamulców v-brake (u góry) i cantileverów
Nie mniej niż 39 mm
Ustawianie klocków
Regulacja symetryczności zaciskania się hamulców

Przygotowanie klocków: jeżeli klocki były wcześniej używane, procedura postępowania jest podobna dla większości hamulców. Przede wszystkim zwróć uwagę na asymetrię, która bezwzględnie dyskwalifi kuje klocki z dalszego użytkowania. Żeby je wyrównać możesz użyć papieru ściernego lub ostrego noża - (uważaj na palce!!!) Jeżeli jest to niemożliwe albo klocki nie mają już rowków odprowadzających, musisz kupić nowe, nie oszczędzaj - kup porządne.

1. Zacznij od odpowiedniego ustawienia podkładek na trzpieniu klocka. Zazwyczaj jeden zestaw podkładek jest szerszy, drugi węższy. Pamiętaj, że podkładki A nie zmieniają miejsca. (Zdjęcie 1.) Operujesz jedynie podkładkami B tak, aby pokazana na zdjęciu odległość wynosiła nie mniej niż 39 mm. (Zdjęcie 2.)

2. Śrubę mocującą ustaw tak, żeby można swobodnie przesuwać klocek - zwróć uwagę na oznaczenia kierunku jazdy.

3. Dociśnij klocek do obręczy. Ustaw go tak, aby nie obcierał o oponę i nie zsuwał się pod obręcz.

4. Teoria mówi o równoległym ustawieniu klocków względem obręczy, ale aby hamulce nie piszczały, klocki można ustawić skośnie. Węższym rozstawem ramion przodem do kierunku jazdy. Pomocna może się okazać popularna gumka recepturka, którą zaciskamy z tyłu klocka lub karta "kredytowa", którą wkładamy między obręcz i klocek. (Zdjęcie 3.)

5. Podtrzymując klocek i przyciskając go jednocześnie do obręczy, dokręć śrubę.

6. Pokrętła regulacyjne klamek wkręć do połowy.

7. Załóż linkę na szczęki hamulca. Zostaw 1-2 mm luzu i dokręć śrubę mocującą.

8. Zaciśnij klamkę hamulca i sprawdź czy klocki jednocześnie dotknęły obręczy. Jeżeli pierwszy obręczy dotknął np. lewy klocek, musisz w prawym ramieniu wykręcić śrubkę regulacyjną (Zdjęcie 4.) o jeden obrót lub wkręcić o jeden obrót w lewym ramieniu (w tańszych modelach hamulców zdarza się, że śruba regulacyjna znajduje się tylko w jednej szczęce). Efekt ten można również uzyskać poprzez ręczne przygięcie lub odgięcie sprężyny. UWAGA: jeżeli zbyt mocno zadziałasz, sprężyna może pęknąć! Częstym błędem jest ciągłe zwiększanie naprężenia sprężyn - postaraj się je zrównoważyć tak, aby hamulce swobodnie odbijały, nie stawiając jednocześnie dużego oporu na klamce.

9. Unieś koło w powietrze i zakręć nim. Nasłuchuj czy nic nie obciera. Jeżeli obciera opona, wracasz do pkt. 3. Jeżeli obciera obręcz, sprawdź czynności od punktu 4.

10. Jeżeli w dalszym ciągu obręcz obciera to znaczy, że konieczne jest centrowanie koła.

11. Sprawdź czy śruby są dobrze dokręcone i została już tylko jazda próbna.

12. Jeśli hamulce wciąż piszczą, wróć do pkt. 4 lub spróbuj odtłuścić obręcz np. benzyną ekstrakcyjną, wyszlifować wiórkami do garnków albo przetrzeć specjalną gumą. Klocek delikatnie wyszlifuj drobnym (np. 320) papierem ściernym.

2012-05-07 | katalog bikeBoard 2006

Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy