Jesteś tutaj: Strona Główna > Porady > PL > Porady > Baza artykułów > Warsztat > Regulacje i naprawy > Przerzutki > Regulacja przerzutek > Regulacja przerzutek rejestruj zaloguj

zostań fanem

Regulacja przerzutek

Nie ma nic bardziej denerwującego jak rozregulowane przerzutki podczas planowanej od dawna wycieczki. Zamiast cieszyć się jadą i podziwiać krajobraz, wściekasz się że biegi nie wchodzą, łańcuch ociera i nerwowo próbujesz kręcić śrubką przy manetce, a jak sam nie możesz sobie dać rady prosisz kumpli o pomoc, a regulacja wcale nie jest trudna. Przeczytaj to się przekonasz.

Regulacja przerzutki przedniej
1. Prawą manetką kliknij tak, aby łańcuch znalazł się na największym trybie kasety, a lewą tak, żeby spoczął na najmniejszej koronce suportu.

2. Odkręć śrubę mocującą linkę przerzutki przedniej, a pokrętło regulujące (przy manetce) ustaw wykręcone o 1-1,5 obrotu.

Przerzutka Top-swing o niskim mocowaniu obejmy

3. Poluzuj obejmę przerzutki przedniej. Prowadnik przerzutki ustaw tak, aby jego zewnętrzna część była równoległa do największej koronki suportu (nie dotyczy przerzutek typu E, gdyż jest to ustalone fabrycznie). Odległość pomiędzy dolną krawędzią prowadnika przerzutki a zębami największej koronki suportu w pionie powinna wynosić 1-3 mm. UWAGA: prawidłowe ustawienie ułatwi (czytaj: umożliwi) późniejszą regulację.

4. Dokręć obejmę przerzutki z zalecaną przez producenta siłą.

5. Na przedniej przerzutce znajdują się dwie śruby ograniczające jej wychylenie. Jedna z nich, oznaczona literą L, odpowiada za wychylenie przerzutki do wewnątrz. Natomiast druga, oznaczona literą H, ogranicza wychylenie na zewnątrz. W przerzutkach SRAM powyższe śruby oznaczono piktogramami.

6. Śrubokrętem krzyżakowym ustaw optymalne wychylenie tak, aby wewnętrzna część prowadnika przerzutki była jak najbliżej łańcucha, ale go nie dotykała.

7. Naciągnij z całej siły linkę przerzutki i odciągnij nieco prowadnik przerzutki a następnie dokręć śrubę mocującą linkę.

8. Łańcuch pozostaje na największym trybie kasety. Za pomocą manetki przedniej przerzutki wrzuć łańcuch na średnią koronkę suportu, a następnie kliknij lewą manetką tak, aby łańcuch ponownie znalazł się na małej koronce. Najczęstsze trudności w tym ustawieniu to:
a) zmiana przełożenia jest utrudniona, łańcuch ociera - śrubokrętem krzyżakowym wykręć śrubę oznaczoną literą L tak, aby wychylenie przerzutki do wewnątrz umożliwiało pracę bezocierania o prowadnik*.
b) łańcuch spada z małej tarczy pomiędzy suport i ramę - dokręć śrubę oznaczoną literą L, aż do wyeliminowania tego zjawiska*.

Przerzutka Down-swing o wysokim mocowaniu obejmy


9. Manetką tylnej przerzutki zrzuć łańcuch na najmniejszy tryb kasety, natomiast lewą manetką kliknij tak, aby łańcuch znalazł się nanajwiększej koronce suportu. Najczęstsze trudności w tym ustawieniu to:
a) zmiana przełożenia jest utrudniona, łańcuch ociera - śrubokrętem krzyżakowym odkręćśrubę oznaczoną literą H tak, aby wychylenie przerzutki na zewnątrz umożliwiało płynną pracę. Przyczyną kłopotów może również być zbyt luźna linka, wówczas sukcesywnie aż do wyeliminowania zjawiska wykręcaj śrubę regulacyjną namanetce o ćwierć obrotu*.
b) łańcuch spada za największą tarczę suportu i wkręca się w korby - wkręcając śrubę oznaczoną literą H ustaw optymalne* wychylenie na zewnątrz.

10.Po każdorazowej ingerencji, lewą manetką zrzuć łańcuch na środkową tarczę suportu i wróć do punktu 9, aż do zlikwidowania zakłóceń.

11.W razie dalszych trudności powtórz punkt 1, 2, 3.

12. Lewą manetką ustaw łańcuch na środkowej tarczy suportu, manetkę tylnej przerzutki przestaw tak, aby łańcuch znalazł się na największym trybie kasety. Optymalną odległość między łańcuchem a wewnętrzną częścią prowadnika ustaw przy pomocy śruby regulacyjnej przy manetce - gdy odległość jest za mała wykręcaj ją, gdy odległość jest zbyt duża wkręcaj.

13.Teraz pozostaje już tylko jazda próbna. W czasie jazdy powtórz czynności związane z punktem 8, a następnie 9 i 12.
*Optymalna odległość pomiędzy łańcuchem a częścią zewnętrzną lub wewnętrzną prowadnika przedniej przerzutki powinna być jak najmniejsza, ale jednocześnie na tyle duża, by uniknąć ocierania nawet podczas silnego pedałowania. "Książkowa" odległość to 0,5 mm.






2006-07-08 | bikeBoard

1 2 3 następna » 

Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy