Strong Rider System to efekt współpracy fizjoterapeuty Dominika Omiotka z krakowskim sklepem Bike-RS, którego celem jest pomoc kolarzom w wydobyciu 100% mocy z organizmu. Realizowane jest to poprzez optymalizację układu zawodnik-rower, a podstawową różnicą w stosunku do tradycyjnych fittingów jest to, że w SRS wyznacznikiem nie jest zawodnik w momencie pojawienia się w studiu, ale jego możliwie idealny do osiągnięcia stan. Proces zaczyna się od bardzo dokładnego wywiadu z kolarzem, w trakcie którego analizowane są wszystkie urazy, zwichnięcia, złamania, wypadki, dolegliwości bólowe, choroby, zabiegi operacyjne i pozostałe czynniki, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie organizmu.


Założeniem SRS jest przede wszystkim eliminacja problemów i ograniczeń w ciele człowieka negatywnie wpływających na generowanie jak największej mocy przez zawodnika, a nie tylko szukanie pozycji, która oszuka ciało tak, by nie odczuwało dolegliwości. W tym celu badaniu podlega każdy staw, a analizie nie tylko zakres jego ruchomości, ale również jakość ruchu, timing (czyli kolejności rekrutowania włókien mięśniowych) i co najważniejsze – siła mięśniowa. Następnie oceniany jest stan tkanek miękkich, a poszukiwane są wszelkie napięcia, zgrubienia i zaburzenia w układzie ruchu, które wpływają na pozycję na rowerze oraz generowaną moc. Najważniejszym punktem całego procesu jest usunięcie wszystkich możliwych zaburzeń i dysfunkcji. To właśnie w tym momencie optymalizowane jest ciało zawodnika. Po wyeliminowaniu wszystkich napięć ciało staje się zbalansowane, a centralny układ nerwowy jest w stanie aktywować wszystkie włókna mięśniowe. Efektem jest wzrost siły mięśniowej i wyrównanie pozycji (np. zrównanie długości kończyn, których dysproporcja wynikała ze złej postawy).


Na własnej skórze odczułem różnicę w funkcjonowaniu organizmu. Jak się okazało podczas oględzin ciała i sprawdzaniu funkcjonowania poszczególnych jego partii, największe problemy miałem z tkankami bocznej części miednicy czego objawem było zmniejszenie siły mięśniowej rotacji stawów biodrowych oraz ósemkowanie kolan podczas pedałowania. Po zabiegu przez kilka dni odczuwałem ból w miejscach, w których Dominik usuwał zgrubienia. Mimo to efekty widziałem od razu, po zabiegu znacznie zwiększyła się generowana przeze mnie siła mięśni rotujących oraz prostujących staw biodrowy, czyli jednych z ważniejszych dla kolarza, a podczas jazdy kolana pracowały jak tłoki (idealnie równo). Nie wszystkie ograniczenia da się usunąć podczas jednej wizyty, w niektórych przypadkach konieczna jest druga. Mimo wszystko dwie wizyty, podczas których możesz usunąć wszystkie ograniczenia i skutki niewyleczonych kontuzji uważam za rewelacyjny wynik.


Dopiero po tych zabiegach następuje druga część procesu, czyli ustawianie pozycji kolarza na rowerze. Ta część fittingu obejmuje zoptymalizowanie pozycji pod względem aerodynamiki i ekonomii pracy. Podczas ustawiania zawodnika analizowana jest moc oraz tętno. Efektem całej pracy powinna być generowana większa moc przy jak najmniejszych stratach energii, a ustawiona pozycja ma zapobiegać powstawaniu przeciążeń. Takie całościowe podejście do zawodnika jest unikalne a metody, jakimi posługuje się Dominik są innowacyjne i bardzo skuteczne. Obejmują przede wszystkim zabiegi na powięzi, o czym szerzej możecie przeczytać w bikeBoard 3/2016 na stronie 134.


Cena: 800 PLN, to pełna analiza ciała, badanie, testy funkcjonalne, terapia, ustawianie pozycji na maszynie, przeniesienie wymiarów na rower zawodnika, serwis roweru. Cały proces obsługują 3 osoby: Dominik Omiotek, Filip Śniadecki i Serwisant Bike-RS. Każdy klient dostaje pełen raport z SRS Pozycja zawierający informacje o pacjencie, zalecenia, przeprowadzone zmiany. Dodatkową zaletą jest to, że Dominik sam jest świetnym kolarzem amatorem i zna powszechne dolegliwości zawodników.

Dodano: 2016-03-02

Autor: Tekst: KCh

Tagi: dopasowanie, fitting

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro