BPS Głównym celem treningu sportowego jest osiągnięcie szczytu formy sportowej podczas zawodów głównych. Wiąże się to ściśle z zagadnieniem periodyzacji, czyli fazowego rozwoju formy sportowej. W okresie przygotowawczym najistotniejsze cele treningowe dotyczą poprawy wydolności, poziomu motoryki, a także podniesienia na wyższy poziom umiejętności technicznych i taktycznych.

Starty w okresie przygotowawczym mają znaczenie wyłącznie szkoleniowe. Wraz ze zbliżającym się okresem startowym, trening nabiera coraz bardziej specyficznego charakteru. Jego naczelnym celem jest doskonalenie wszystkich czynników, mających wpływ na wynik sportowy. Do sukcesu prowadzą dwa podokresy: doprowadzenia do wysokiej formy, a potem jej stabilizacja.

Pierwszy podokres dotyczy podniesienia na wyższy poziom potencjału sprawnościowego oraz umiejętności technicznych. Doskonali go udział w zawodach kontrolnych i niższych rangą. Pozwala to na ocenę realizowanego treningu w trakcie rywalizacji sportowej. W drugim podokresie uzyskuje się stabilizację formy sportowej i doprowadza się technikę oraz taktykę do maksymalnego poziomu. To właśnie w tym podokresie powinny wypaść zawody główne.

Z kolei w okresie przejściowym zawodnik powinien zapewnić wypoczynek układowi nerwowemu oraz obniżyć obciążenie innych układów i narządów w celu ich pełnej regeneracji. W tym czasie należy wyleczyć ewentualne kontuzje oraz doprowadzić do świadomej readaptacji organizmu po to, aby możliwe było stosowanie podobnych bodźców treningowych w kolejnym cyklu treningowym.

BPS BPS - bezpośrednie przygotowanie startowe - jest specyficznym cyklem treningowym (rodzaj mezocyklu), mającym przygotować sportowca do najważniejszych zawodów w sezonie, czyli - jak powiedziano wcześniej - dopiąć wszystko na ostatni guzik. Jest to ostatni moment, żeby wyeliminować ewentualne braki w przygotowaniu sprawnościowym, technicznym i taktycznym zawodnika. Upraszczając całą sprawę, chodzi tu o stworzenie jak najwyżej dyspozycji startowej.
Czas BPS, według piśmiennictwa, może trwać od 3 do 8 tygodni, jednakże w praktyce najczęściej jest to okres 4-5 tygodni. Wydaje się, iż taki czas jest optymalny, gdyż nie rozpoczynamy treningu od przysłowiowego zera, lecz organizm znajduje się wówczas na wysokim poziomie adaptacji. Kolejnym czynnikiem przemawiającym za optymalnym rozwiązaniem jest napięty kalendarz startów w sporcie wyczynowym, co uniemożliwia zastosowanie długiego cyklu. W BPS wyróżniamy trzy kolejne fazy: akumulacji (odnowy), intensyfikacji i transformacji (superkompensacji).

Fazy BPS
Zadaniem pierwszej fazy (akumulacji) jest pełna odbudowa organizmu po wcześniejszych startach. Chodzi tu przede wszystkim o odnowienie zasobów energetycznych, odrestaurowanie uszkodzonych tkanek, a także odpoczynek psychiczny. Faza ta obejmuje zwykle okres od 7 do 10 dni, czyli najczęściej jeden mikrocykl odbudowujący. W treningu dominują głównie obciążenia o dużej objętości, ale o niskiej lub średniej intensywności treningowej. W okresie tym zaleca się dietę mieszaną, bogatą w pełnowartościowe białko, czyli zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiedniej ilości (białko zawarte w jajach, mleku, serze, mięsie i rybach).

Dodano: 2011-11-23

Autor: Tekst: dr Miłosz Czuba

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory