Jeszcze dwadzieścia lat temu obecne rekordy sportowe sięgały daleko poza granice ludzkich wyobrażeń. Jednak dziś wiemy, iż granice przystosowawcze człowieka do obciążeń fizycznych są o wiele bardziej elastyczne i podatne na kształtowanie.

W tym miejscu zamieszczamy jedynie skrót artykułu, po jego pełny tekst zapraszamy do numeru bikeBoard 8/2006 (gdzie kupić).

Nauka wciąż zgłębia problematykę wysiłku fizycznego, badając zakresy adaptacyjne i wpływ wysiłku ze względu na jego intensywność i objętość. Dokładne poznanie granic adaptacyjnych i sposobów ich poszerzania pozwoliło na opracowanie nowoczesnych technik treningowych.
Na osiągnięcie wysokiej formy sportowej składa się szereg istotnych czynników, które muszą łączyć się w wspólną całość. Wyróżnia się tu przygotowanie psychiczne, fizyczne, techniczne jak i taktyczne, nie bez znaczenia pozostaje również jakość sprzętu. Jednak pierwszoplanowe znaczenie przygotowania fizycznego jest niepodważalne. Dlatego dobry plan jest nieodzownym i elementarnym elementem każdego sukcesu.

Periodyzacja
W najprostszym ujęciu periodyzacja polega na połączeniu w specyficzny sposób dni, tygodni oraz miesięcy treningowych w jedną zorganizowaną całość. Pozwala to na stworzenie funkcjonalnego długoterminowego planu treningowego, który zawiera podstawowe zasady treningowe. Periodyzacja pozwoliła w znacznym stopniu na uproszczenie tak skomplikowanego problemu, jakim jest planowanie roku treningowego. Stało się to możliwe poprzez rozłożenie roku na mniejsze okresy treningowe.
Cały ten system działa pod kątem zawodów docelowych, podczas których zawodnik powinien znajdować się w szczytowej formie. Powszechnie w środowisku sportowym jest to znane jako „piramida sukcesu”. Gdzie zgodnie z zasadami treningowymi podstawą jest trening ogólnorozwojowy, na bazie którego opiera się trening wytrzymałości tlenowej, trening siłowy i na końcu trening kształtujący technikę. Wraz ze zbliżającym się okresem startowym trening nabiera coraz bardziej specyficznego charakteru. Dojście do jej szczytu powinno zbiec się w czasie z zawodami głównymi.
W tym celu roczny cykl treningowy (makrocykl), który jest najczęściej stosowany w kolarstwie, został podzielony na krótsze okresy.

Okresy rocznego makrocyklu treningowego:
1) podstawowy – (od 2 do 3 tygodni) trening ogólnorozwojowy o charakterze wytrzymałości tlenowej, adaptacja do treningu siłowego,
2) przygotowawczy – (od 5 do 6 miesięcy) trening ukształtowany na rozwój wytrzymałości, siły, szybkości oraz mocy pod kątem zawodów,
3) startowy - (od 4 do 5 miesięcy) - trening specyficzny pod kątem zawodów,
4) przejściowy – (od 3 do 4 tygodni) aktywny wypoczynek.
Każdy z opisanych okresów treningowych składa się z mniejszych jednostek mezocykli trwających zwykle 4 tygodnie. Z kolei mezocykle rozbite są na jeszcze mniejsze jednostki mikrocykle, które trwają zwykle około tygodnia każdy.

Tworzenie planu

etap 1
Przystępując do budowania planu treningowego na przyszły sezon należy na samym wstępie odpowiedzieć sobie na podstawowe i fundamentalne pytanie: Co jest moim celem i jakie mam oczekiwania w przyszłym sezonie? Tylko jasno ustalone cele nadają sens pozostałym elementom układanki. Należy jednak pamiętać o tym, aby postawione sobie cele były realne. Poczucie ich bliskości i świadomość tego, że dzięki wytężonej pracy zdołasz je osiągnąć, będzie Cię motywować do ciężkich treningów i poświęceń. Zbyt wysoko ustawiona poprzeczka może stać się przyczyną frustracji i przetrenowania.

Dodano: 2006-08-22

Autor: Tekst: Miłosz Czuba

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Eagle???

Merida Big.Nine 6000 i Big.Nine 800

Kross Level 13.0

Kolarz - cukrzyk

Karpaty w trzech aktach