Można śmiało napisać, że w maju mamy duże pole do popisu na straganach! Pojawia się coraz więcej świeżych warzyw i owoców, a w tym numerze pod lupę bierzemy to, co jako pierwsze przyszło mi na myśl i jest charakterystyczne dla tego miesiąca - truskawki!
Truskawki
Są pierwszymi polskimi owocami w sezonie i pojawiają się już w maju, by towarzyszyć nam aż do połowy lipca (a nawet do wczesnej jesieni!). Cudny zapach, wygląd, niesamowicie aromatyczny smak, ale przede wszystkim ogromne walory zdrowotne i kopalnia witamin i minerałów! W 100 g tych owoców mieści się aż 60 mg witaminy C. To więcej niż mają owoce cytrusowe! Cały kilogram czerwonych owoców to niespełna 300 kcal! Około 60 gramów węglowodanów, 1600 mg potasu, 120 mg cennego magnezu, 7 mg żelaza oraz spora zawartość kompletu witamin grupy B. Truskawki obfitują w sole organiczne, które przyspieszają przemianę materii, pektyny (frakcji błonnika), oczyszczają jelita i pozytywnie wpływają na naturalną florę bakteryjną. Ponadto odtruwają i oczyszczają organizm z toksyn, a enzym bromelia ułatwia trawienie białek. Co powinno nas, kolarzy zainteresować - owoce mają właściwości antyanemiczne, wzmacniają organizm i dostarczają sporej ilości „krwiotwórczej trójcy” - żelaza, witaminy C i kwasu foliowego! Poza tym są wielkim sprzymierzeńcem w walce z chorobami reumatycznymi i artretycznymi, a także obniżają kwasowość moczu i z tego powodu poleca się je przy schorzeniach wątroby, nerek, kamieniach moczowych i żółciowych oraz przy podagrze. Truskawki są również źródłem kwasu elegonowego, który chroni przed nowotworami. Podobnie jak cebula i czosnek, posiadają w swoim składzie ten sam, wyjątkowo cenny komponent: fitocydy. Są to związki o właściwościach bakteriobójczych i grzybobójczych! Dla cierpiących na bezsenność dobrze zrobi porcja czerwonej sałatki przed snem, gdyż zawierają także brom. Natomiast dbający o linię nie muszą się ich obawia, gdyż są idealnym składnikiem odchudzającej diety.

Szparagi
Z warzyw na myśl pierwsze przyszły mi szparagi - bo to one królują na moim stole w pierwszym miesiącu sezonu kolarskiego. Te warzywa są nie tylko zdrowe, pyszne, ale i niskokaloryczne, więc można się nimi objadać do woli. To bogactwo kwasu foliowego i witaminy B1 oraz C. Spora porcja błonnika ułatwia trawienie i obniża poziom cholesterolu we krwi. Ze składników mineralnych warto wymienić potas, cynk i żelazo. Z ciekawostek - mogą przydać się jako środek kojący nerwy oraz przeciwreumatyczny. Warzywo to, a zwłaszcza jego zielona odmiana, posiada masę beta-karotenu oraz przeciwutleniaczy. Zawiera też asparaginę i związki purynowe, które pobudzają nerki i wątrobę. Oczyszcza organizm i przyspiesza przemianę materii.

bikeBoard 5/2010

Dodano: 2015-05-10

Autor: Karolina Kozela

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

29” z dużym skokiem

e-Bike

Yeti SB5.5 Carbon
Specialized Epic – Generacja Z
KTM Myroon 29 Master
GT Zaskar Carbon 29 Expert
Whyte T130C Works
Giant Reign 2 LTD
Trek Powerfly FS