60-70% energii, a nawet więcej, rowerzysta powinien pozyskiwać z węglowodanów. W diecie przeważającym jej źródłem powinny być węglowodany złożone. Wraz z cukrami prostymi powinny wzajemnie uzupełniać dietę. Tak jak cukry proste są paliwem wysokoenergetycznym, spalają się szybko, wytwarzając znaczne ilości energii, tak cukry złożone są podobne do dużych brył węgla, które nie dają tyle ciepła w jednej chwili, lecz zasilają piec (czyli w tym przypadku ciało kolarza) przez bardzo długi okres czasu. I dlatego ten odcinek w całości poświęcamy węglowodanom złożonym. Koniecznie trzeba wiedzieć, kiedy i co naszemu organizmowi jest bardziej potrzebne. Czy trzeba "zagotować się"czy też "nie zamarznąć". I to na razie ostatnia dawka porównań do węgla, pieców itp.

Cukry złożone = węglowodany złożone
Wszystkie organizmy na tym świecie spożywają na zapas. Na wszelki wypadek, bo nigdy nie wiadomo czy jutro nie zacznie się okres głodu. Część substancji zużywana jest na bieżące potrzeby, a cała reszta magazynowana. Zwierzęta (czyli my też) gromadzą zapasy energii w postaci tkanki tłuszczowej (fuj). Warto pamiętać, że powstaje ona z różnych zjadanych produktów i substancji, nie tylko z tłuszczu. Rośliny wszelkie nadwyżki magazynują w postaci skrobi, która jest świetnym paliwem dla rowerzystów.

Czy tylko pasta?
Związek ten występuje tylko i wyłącznie w produktach pochodzenia roślinnego. W dużych ilościach znajduje się w produktach zbożowych takich jak mąka, kasza, ryż lub makaron, stanowiąc około 70% masy produktu suchego. Nie wolno zapominać o ziemniakach, które są nieco rzadziej wspominane jako źródło skrobi, lecz również zawierają jej dość dużo. Ich dodatkową zaletą jest spora zawartość potasu, traconego z potem w trakcie wysiłku. 21% ziemniaka to właśnie skrobia, 75% stanowi woda.
Kolarz nie musi skarmiać się wyłącznie makaronem! Bardzo dobrym źródłem tego składnika są rośliny strączkowe takie jak: fasola np. "jasiek", groch, groszek cukrowy i bób. Co ciekawe- zawierają one dodatkowo spore ilości białka, co podnosi ich atrakcyjność w okresie pomiędzy startami. Skrobia występuje także w chlebie stanowiąc około 50% całości jego masy oraz w każdym innym pieczywie, czyli bułkach, preclach, słonych paluszkach (!), pieczywie chrupkim. O tym, że banany zawierają sporo skrobi przypominać nie trzeba. Ich użyteczność w kolarstwie podnosi fakt, że sprzedawane są wraz z praktycznym, na szczęście biodegradalnym, opakowaniem zaścielającym pobocza drogi po każdym maratonie(...)

CUKRY PROSTE

CUKRY ZŁOŻONE

wady

- częste spożywanie słodyczy i innych produktów
zawierających cukry proste wywołuje próchnicę
- z uwagi na łatwe wchłanianie, w dość krótkim
czasie do krwioobiegu trafia duża ilość glukozy
- częste spożycie bez intensywnego produktu
powoduje otyłość

- niska gęstość energetyczna (kaloryczność)
- niezbyt smaczne

zalety

- są natychmiastowym źródłem energii
- duża gęstość energetyczna (kaloryczność) umożliwia zaspokojenie potrzeb energetycznych sportowca
- bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie
- smaczne

- skrobia rozkłada się w przewodzie pokarmowym wolniej niz cukry proste (powolne uwalnianie
glukozy zapewnia jej dostawę przez dłuższy czas)
- niski koszt (węglowodany złożone są tanie! 400 g kaszy kosztuje ok. 2 zł, natomiast 60 g baton to koszt ok. 1,5 zł)

Dodano: 2004-04-14

Autor: Tekst: Karol Kręcina i Ryszard Mazur, zdjęcie: Marcin Wielkiewicz

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory