Niby nic nadzwyczajnego. Przecież każdy potrafi skręcać. Wystarczy ruszyć kierownicą i już. Ale na maratonach okazuje się że inni jakoś szybciej przejeżdżają przez zakręt. Jak oni to robią?

Wzrok
Rowerzysta musi wykształcić w sobie dwa tryby patrzenia: Ogólny i Szczegółowy. Tryb Ogólny - pozwala planować tor jazdy i tak naprawdę powinien być to główny sposób obserwacji terenu przed rowerem. Nie należy koncentrować się konkretnych szczegółach tylko chłonąć całą sytuację, istotą jest ocena prędkości jazdy i wzajemnego przesuwania się obiektów. Dzięki temu można lepiej ocenić odległości pomiędzy nimi. Dystans pomiędzy rowerem a obserwowanym w Trybie Ogólnym obszarem zależy od prędkości jazdy i trudności technicznych trasy. Im szybciej jedziemy tym dalej należy patrzeć, ale im trudniejsza trasa tym częściej należy stosować Tryb Szczegółowy i planować krótsze odcinki. Tryb Szczegółowy - potrzebny jest tylko do oceny sytuacji bezpośrednio przed rowerem i powinien być stosowany jak najrzadziej. Pozwala na ocenę zmieniających się warunków jazdy i wykonywać niezbędne korekty zaplanowanego toru przejazdu. Należy zwracać uwagę na rodzaj nawierzchni (przyczepność, ułożenie kamieni, przebieg korzeni, głębokość kolein, itp.)

Planuj z wyprzedzeniem

Zwróć uwagę na:
· kąt zakrętu (Tryb Ogólny);
· nawierzchnię (Tryb Szczegółowy);
· przeszkody np. korzenie, kamienie, muldy i belki odprowadzające wodę (Tryb Szczegółowy);
· nachylenie ścieżki do wewnątrz zakrętu lub przeciwnie (Tryb Szczegółowy).

Zastosuj:
· patrzenie w Trybie Ogólnym: do granic widoczności z danej pozycji;
· dostosuj prędkość jazdy do kąta zakrętu jeszcze przed skręcaniem! Hamowanie w czasie skręcania jest niebezpieczne i nieefektywne.
· patrzenie w Trybie Szczegółowym ma na celu tylko określenie przyczepności podłoża i ocenę siły hamowania;
· kiedy trasa przejazdu nachylona jest do wnętrza zakrętu, można pojechać szybciej, nachylenie odwrotne wymaga znacznego ograniczenia prędkości;
· ustaw właściwie pedały, zewnętrzny względem zakrętu musi być niżej.

Faza przygotowania

Zwróć uwagę na:
· tor przejazdu zakrętu;
· centralne ustawienie środka ciężkości pomiędzy osiami roweru;
· przełożenie - musi uwzględniać prędkość przy wyjściu z zakrętu, czyli nie może być zbyt "miękkie", w razie czego ze zbyt twardym jakoś sobie poradzisz;
· kolana i łokcie - powinny być nieznacznie ugięte, żeby amortyzować nierówności;
· napięcie mięśni całego ciała, rozluźnij się, to tylko głupi zakręt!

Zastosuj:
· wjedź w zakręt jak najszerzej, najbardziej zewnętrznym, ale przejezdnym i jak najrówniejszym torem;
· przestań wreszcie hamować! - skieruj głowę w kierunku jazdy czyli w przypadku łagodnego zakrętu aż do wyjścia na prostą, gdy zakręt jest bardziej podkręcony kieruj głowę do granic widoczności z danej pozycji;
· zainicjowany głową skręt poprzyj ustawiając w tym samym kierunku barki;
· lekko wychyl kolano do wnętrza zakrętu.

Dodano: 2007-01-09

Autor: Tekst i zdjęcia Ryszard Mazur, rysunki Maciek Rościszewski

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

NOWOŚCI 2018

ROWERY 2018

Kaszubska marszruta

Blood Road