Niby nic nadzwyczajnego. Przecież każdy potrafi skręcać. Wystarczy ruszyć kierownicą i już. Ale na maratonach okazuje się że inni jakoś szybciej przejeżdżają przez zakręt. Jak oni to robią?

Wzrok
Rowerzysta musi wykształcić w sobie dwa tryby patrzenia: Ogólny i Szczegółowy. Tryb Ogólny - pozwala planować tor jazdy i tak naprawdę powinien być to główny sposób obserwacji terenu przed rowerem. Nie należy koncentrować się konkretnych szczegółach tylko chłonąć całą sytuację, istotą jest ocena prędkości jazdy i wzajemnego przesuwania się obiektów. Dzięki temu można lepiej ocenić odległości pomiędzy nimi. Dystans pomiędzy rowerem a obserwowanym w Trybie Ogólnym obszarem zależy od prędkości jazdy i trudności technicznych trasy. Im szybciej jedziemy tym dalej należy patrzeć, ale im trudniejsza trasa tym częściej należy stosować Tryb Szczegółowy i planować krótsze odcinki. Tryb Szczegółowy - potrzebny jest tylko do oceny sytuacji bezpośrednio przed rowerem i powinien być stosowany jak najrzadziej. Pozwala na ocenę zmieniających się warunków jazdy i wykonywać niezbędne korekty zaplanowanego toru przejazdu. Należy zwracać uwagę na rodzaj nawierzchni (przyczepność, ułożenie kamieni, przebieg korzeni, głębokość kolein, itp.)

Planuj z wyprzedzeniem

Zwróć uwagę na:
· kąt zakrętu (Tryb Ogólny);
· nawierzchnię (Tryb Szczegółowy);
· przeszkody np. korzenie, kamienie, muldy i belki odprowadzające wodę (Tryb Szczegółowy);
· nachylenie ścieżki do wewnątrz zakrętu lub przeciwnie (Tryb Szczegółowy).

Zastosuj:
· patrzenie w Trybie Ogólnym: do granic widoczności z danej pozycji;
· dostosuj prędkość jazdy do kąta zakrętu jeszcze przed skręcaniem! Hamowanie w czasie skręcania jest niebezpieczne i nieefektywne.
· patrzenie w Trybie Szczegółowym ma na celu tylko określenie przyczepności podłoża i ocenę siły hamowania;
· kiedy trasa przejazdu nachylona jest do wnętrza zakrętu, można pojechać szybciej, nachylenie odwrotne wymaga znacznego ograniczenia prędkości;
· ustaw właściwie pedały, zewnętrzny względem zakrętu musi być niżej.

Faza przygotowania

Zwróć uwagę na:
· tor przejazdu zakrętu;
· centralne ustawienie środka ciężkości pomiędzy osiami roweru;
· przełożenie - musi uwzględniać prędkość przy wyjściu z zakrętu, czyli nie może być zbyt "miękkie", w razie czego ze zbyt twardym jakoś sobie poradzisz;
· kolana i łokcie - powinny być nieznacznie ugięte, żeby amortyzować nierówności;
· napięcie mięśni całego ciała, rozluźnij się, to tylko głupi zakręt!

Zastosuj:
· wjedź w zakręt jak najszerzej, najbardziej zewnętrznym, ale przejezdnym i jak najrówniejszym torem;
· przestań wreszcie hamować! - skieruj głowę w kierunku jazdy czyli w przypadku łagodnego zakrętu aż do wyjścia na prostą, gdy zakręt jest bardziej podkręcony kieruj głowę do granic widoczności z danej pozycji;
· zainicjowany głową skręt poprzyj ustawiając w tym samym kierunku barki;
· lekko wychyl kolano do wnętrza zakrętu.

Dodano: 2007-01-09

Autor: Tekst i zdjęcia Ryszard Mazur, rysunki Maciek Rościszewski

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Eagle???

Merida Big.Nine 6000 i Big.Nine 800

Kross Level 13.0

Kolarz - cukrzyk

Karpaty w trzech aktach