Kupiłeś kompletny rower albo ramę, amortyzator, piastę lub coś innego, by lepiej wyposażyć swój rower. To był na pewno dobrze przemyślany wybór. Jednak Murphy w jednym z swoich praw twierdzi: „że jeżeli coś może pójść źle, to na pewno pójdzie” i nagle okazuje się, że w rowerze tylna przerzutka jest nie taka jak powinna, tarcze hamulcowe są krzywe, a w amortyzatorze padło tłumienie.
Co wtedy?

Nabywca towaru, pod warunkiem, że jest osobą fizyczną i towar nie został przez niego zakupiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, korzysta z szerokiej ochrony określonej ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz w zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. Ochrona ta nazywa się odpowiedzialnością SPRZEDAWCY za niezgodność towaru z umową. Celowo podkreśliłem słowo „sprzedawcy”, żeby uświadomić Wam, że za sprzedawany towar odpowiada nie tylko jego producent czy dystrybutor. Niestety, wielu sprzedawców wydaje się o tym nie pamiętać. Ważne jest także, że odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową jest całkowicie niezależna od gwarancji udzielanej najczęściej przez producenta. O szczegółach uprawnień gwarancyjnych za chwilę, na razie skupmy się jednak na odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową.

1. Odpowiada sprzedawca
O tym już było, ale podkreślę to jeszcze raz. W pierwszym rzędzie odpowiedzialność wobec kupującego ponosi sprzedawca i do niego powinniście udać się, gdy stwierdzicie, że z zakupionym sprzętem jest coś nie tak. Większość ze sprzedawców zdaje sobie z tego sprawę, niektórzy jednak, mniej lub bardziej świadomie tłumaczą się, że odpowiedzialność ponosi tylko producent lub jego przedstawiciel w Polsce, zwłaszcza gdy przedstawiciel udziela gwarancji na towar. Bzdura, gwarancja producenta nie wyklucza odpowiedzialności sprzedawcy.

2. Zakres odpowiedzialności sprzedawcy
Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar w chwili wydania go kupującemu jest niezgodny z umową. Brak zgodności z umową oznacza, że nabyty towar nie nadaje się do celu, jaki określił kupujący przy zawarciu umowy (o ile sprzedawca nie zgłosił zastrzeżeń do takiego przeznaczenia towaru), a także gdy towar nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany lub gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Tłumacząc ustawowy zwrot na bardziej zrozumiały język, oznacza to, że nabyty sprzęt wykazuje usterki dyskwalifikujące go ze zwykłego użycia lub nie posiada cech typowych dla takiego sprzętu. Przykładem może być amortyzator powietrzny, który szybko traci ciśnienie. Sprzęt taki nie nadaje się do celu, do jakiego jest normalnie używany (zamontowanie i używanie w rowerze) i nie posiada typowej właściwości amortyzatora powietrznego, tzn. zdolności do utrzymywania odpowiedniego ciśnienia przez dłuższy czas. Jednakże ten sam amortyzator, który oznaczony jest przez producenta jako model turystyczny, a który pęknie po skoku z dwumetrowej hopki, nie może być powodem roszczeń w stosunku do sprzedawcy. Dlaczego? Dlatego, że skoki takie nie są zwykłym sposobem używania tego rodzaju amortyzatorów.
Brak zgodności z umową oznacza także, że towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie (np. w reklamach, katalogach, oznakowaniu towaru) zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, a dotyczących właściwości towaru.

Dodano: 2006-03-18

Autor: Tekst: Piotr Oleksy, Marcin Warchoł

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro