Pielęgnacja łańcucha
W poniższych poradach znajdziecie informacje o tym, na co zwrócić uwagę, żeby przedłużyć żywotność łańcucha i poprawić zmianę biegów, czym i jak go czyścić oraz w Jaki sposób fachowo
oliwić.

Mycie
Chemia

Biodegradowalne odtłuszczacze i nic innego, pełna ekologia. Potrzebne będzie też wiadro lub miska z wodą, im gorętsza, tym łatwiej pójdzie.

Mycie łańcucha
Oczyszczenie samego łańcucha nie załatwia sprawy. Brud z trybów kasety kółek przerzutki i koronek suportu błyskawicznie „zainfekuje” łańcuch i zniweczy cały trud. Dlatego najpierw trzeba wyszorować kasetę, przerzutkę koronki, korb, kółka przerzutki i przy okazji, choć bez napinki, łańcuch. Dopiero potem najlepiej jest zdjąć łańcuch do czyszczenia. Wrzucić do starego bidonu, zalać odtłuszczaczem, a następnie „wyszejkować”. Do tego potrzeba jednak rozpiąć łańcuch. Najpierw jednak przeczytajcie zalecenia Shimano. A jeśli się z nimi zgadzacie, nie pozostaje Wam nic innego, jak skorzystać z pomocy „maszynek” do czyszczenia. Mają one tę zaletę, że pochłaniają mniejsze ilości odtłuszczacza, ale robią większy bałagan dookoła, bo z łańcucha cieknie. Gdy będzie sechł, trzeba wrócić do drobiazgowego czyszczenia elementów napędu szczotką, szmatą itp.

Szczotki
Polecamy specjalistyczne wąskie szczotki o sztywnym, dość długim włosiu. Poradzą sobie z zakamarkami kaset, suportów oraz wózków przerzutki. Najczęściej ich uchwyt jest przedłużony w formę zębatej tarki do wyciągania gęstych zabrudzeń, trawy i patyków spomiędzy trybów kasety i koronek suportu. Niektórzy producenci polecają swoje, jako kompatybilne z kaseta-mi 10-rzędowymi. Sprawdziliśmy - wszystkie działają. Co będzie z jedenastkami - zobaczymy jesienią.

Szmaty
Są specjalne, nasączane odtłuszczaczem ściereczki do czyszczenia. Można użyć chusteczek do pup niemowląt. Jednak sprane T-shirty są najlepsze. Można je wziąć z szafy albo z ciuchexu. Nie mają ich w ofercie żadne firmy od pielęgnacji roweru.

Śrubokręt
Płaski będzie idealny do wydrapania tłustego błota z ciasnych szpar i oczyszczenia kółek przerzutki. Ze szpikulców rowerowych świetna jest też zwykła szprycha. Przyda się do skrobania i wyciągania nawiniętych w kasetę, świństw.

Suszenie
Polecamy suszenie z pomocą energii termojądrowej naszej macierzystej gwiazdy. Wskazane są jednak środki ostrożności: okulary z fltrem i napoje chłodzące. W dni pochmurne potrzebny będzie podkoszulek młodszego brata.

Rozpinanie zapinanie
Zalecenia Shimano

Technologia obsługi łańcuchów CN HG i IG nie pozwala stosować spinek. Technicy z Japonii podkreślają, że ukształtowanie płytek bocznych w spinkach innych niż Shimano nie jest kompatybilne z trybami i koronkami SH i wskazują na możliwość rozpięcia się spinki w czasie jazdy lub niewłaściwej pracy łańcucha. Dla pełnej wytrzymałości łańcuchy CN muszą być skuwane specjalnymi pinami. Znacznie różnią się od siebie w zależności od ilości przełożeń, szerokością, kolorem i kształtem.

Skuwacze
Markowe (skuwacze, rozkuwacze, imadełka, klucze do łańcuchów) współpracują bez kłopotów z łańcuchami napędów 5- do 10-rzędowych. Jedynie w przypadku łańcuchów 11-rzędowych potrzebne są inne narzędzia.

Plusy i minusy spinek
Spinki przyśpieszają montaż/demontaż a tym samym proces czyszczenia łańcucha. Wielokrotnemu spinaniu służą spinki PowerLock od SRAM oraz Missing Link KMC i Connex Link Wippermana. W łańcuchach dziesięciorzędowych tylko dwa ostatnie produkty (w wersji do 10 sp.) można spinać i rozpinać bez narzędzi i do tego wielokrotnie.

Kontrola rozciągnięcia
Łańcuch rozciąga się kiedy brud i piasek, penetrując tulejki i rolki łańcucha, zwiększa tolerancję pomiędzy sworzniami. Wyciągnięty łańcuch wpływa na kształt koronek i trybów, szlifując je na kształt zębów rekina. Trzeba temu przeciwdziałać kontrolując i stosując „metody oszczędzania”. Na rynku jest kilka przyrządów umożliwiających precyzyjny pomiar długość łańcucha. W razie rozciągnięcia przekraczającego określoną miarę, łańcuch należy wymienić na taki, który nie spowoduje starcia zębów na trybach i koronkach, w przeciwnym razie naprawa będzie droższa, niż sam koszt łańcucha.

Metody oszczędzania
Można łańcuch zapiąć i przejechać nim kilkanaście tysięcy kilometrów bez pogorszenia pracy napędu. Wszystko zależy od tego, jaki napęd obsługuje. Ośmio- jest wyraźnie trwalszy niż dziewięciorzędowy. Jak dotąd nie znaleźliśmy dowodów na to, że dziesięciorzędowy szybciej
się zużywa niż klasyczna „dziewiątka”. Kluczową rolę odgrywają warunki - błoto i piach drastycznie zmieniają trwałość łańcucha. Proponujemy zakup trzech łańcuchów. Co 400 km należy zdjęć z roweru i porównać z pozostałymi. Założyć należy najkrótszy. To pozwoli zaoszczędzić na przymiarze i znacznie wydłużyć żywotność pozostałych elementów napędu - trybów kasety i koronek suportu.

Oliwienie
Jeśli to możliwe, warto stosować preparaty dopasowane do warunków terenowych. Na suche trasy polecane są rzadkie „oliwki” i woski, które dobrze penetrują sworznie i nie przyciągają zabrudzeń. Błoto i woda szybko mogą wypłukać rzadkie oleje, dlatego na wilgotne trasy lepsze są oleje gęste o wysokiej lepkości, które ciągną się pomiędzy palcami.

Dodano: 2012-11-05

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki

Tagi: łańcuch

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

29” z dużym skokiem

e-Bike

Yeti SB5.5 Carbon
Specialized Epic – Generacja Z
KTM Myroon 29 Master
GT Zaskar Carbon 29 Expert
Whyte T130C Works
Giant Reign 2 LTD
Trek Powerfly FS