Pielęgnacja łańcucha
W poniższych poradach znajdziecie informacje o tym, na co zwrócić uwagę, żeby przedłużyć żywotność łańcucha i poprawić zmianę biegów, czym i jak go czyścić oraz w Jaki sposób fachowo
oliwić.

Mycie
Chemia

Biodegradowalne odtłuszczacze i nic innego, pełna ekologia. Potrzebne będzie też wiadro lub miska z wodą, im gorętsza, tym łatwiej pójdzie.

Mycie łańcucha
Oczyszczenie samego łańcucha nie załatwia sprawy. Brud z trybów kasety kółek przerzutki i koronek suportu błyskawicznie „zainfekuje” łańcuch i zniweczy cały trud. Dlatego najpierw trzeba wyszorować kasetę, przerzutkę koronki, korb, kółka przerzutki i przy okazji, choć bez napinki, łańcuch. Dopiero potem najlepiej jest zdjąć łańcuch do czyszczenia. Wrzucić do starego bidonu, zalać odtłuszczaczem, a następnie „wyszejkować”. Do tego potrzeba jednak rozpiąć łańcuch. Najpierw jednak przeczytajcie zalecenia Shimano. A jeśli się z nimi zgadzacie, nie pozostaje Wam nic innego, jak skorzystać z pomocy „maszynek” do czyszczenia. Mają one tę zaletę, że pochłaniają mniejsze ilości odtłuszczacza, ale robią większy bałagan dookoła, bo z łańcucha cieknie. Gdy będzie sechł, trzeba wrócić do drobiazgowego czyszczenia elementów napędu szczotką, szmatą itp.

Szczotki
Polecamy specjalistyczne wąskie szczotki o sztywnym, dość długim włosiu. Poradzą sobie z zakamarkami kaset, suportów oraz wózków przerzutki. Najczęściej ich uchwyt jest przedłużony w formę zębatej tarki do wyciągania gęstych zabrudzeń, trawy i patyków spomiędzy trybów kasety i koronek suportu. Niektórzy producenci polecają swoje, jako kompatybilne z kaseta-mi 10-rzędowymi. Sprawdziliśmy - wszystkie działają. Co będzie z jedenastkami - zobaczymy jesienią.

Szmaty
Są specjalne, nasączane odtłuszczaczem ściereczki do czyszczenia. Można użyć chusteczek do pup niemowląt. Jednak sprane T-shirty są najlepsze. Można je wziąć z szafy albo z ciuchexu. Nie mają ich w ofercie żadne firmy od pielęgnacji roweru.

Śrubokręt
Płaski będzie idealny do wydrapania tłustego błota z ciasnych szpar i oczyszczenia kółek przerzutki. Ze szpikulców rowerowych świetna jest też zwykła szprycha. Przyda się do skrobania i wyciągania nawiniętych w kasetę, świństw.

Suszenie
Polecamy suszenie z pomocą energii termojądrowej naszej macierzystej gwiazdy. Wskazane są jednak środki ostrożności: okulary z fltrem i napoje chłodzące. W dni pochmurne potrzebny będzie podkoszulek młodszego brata.

Rozpinanie zapinanie
Zalecenia Shimano

Technologia obsługi łańcuchów CN HG i IG nie pozwala stosować spinek. Technicy z Japonii podkreślają, że ukształtowanie płytek bocznych w spinkach innych niż Shimano nie jest kompatybilne z trybami i koronkami SH i wskazują na możliwość rozpięcia się spinki w czasie jazdy lub niewłaściwej pracy łańcucha. Dla pełnej wytrzymałości łańcuchy CN muszą być skuwane specjalnymi pinami. Znacznie różnią się od siebie w zależności od ilości przełożeń, szerokością, kolorem i kształtem.

Skuwacze
Markowe (skuwacze, rozkuwacze, imadełka, klucze do łańcuchów) współpracują bez kłopotów z łańcuchami napędów 5- do 10-rzędowych. Jedynie w przypadku łańcuchów 11-rzędowych potrzebne są inne narzędzia.

Plusy i minusy spinek
Spinki przyśpieszają montaż/demontaż a tym samym proces czyszczenia łańcucha. Wielokrotnemu spinaniu służą spinki PowerLock od SRAM oraz Missing Link KMC i Connex Link Wippermana. W łańcuchach dziesięciorzędowych tylko dwa ostatnie produkty (w wersji do 10 sp.) można spinać i rozpinać bez narzędzi i do tego wielokrotnie.

Kontrola rozciągnięcia
Łańcuch rozciąga się kiedy brud i piasek, penetrując tulejki i rolki łańcucha, zwiększa tolerancję pomiędzy sworzniami. Wyciągnięty łańcuch wpływa na kształt koronek i trybów, szlifując je na kształt zębów rekina. Trzeba temu przeciwdziałać kontrolując i stosując „metody oszczędzania”. Na rynku jest kilka przyrządów umożliwiających precyzyjny pomiar długość łańcucha. W razie rozciągnięcia przekraczającego określoną miarę, łańcuch należy wymienić na taki, który nie spowoduje starcia zębów na trybach i koronkach, w przeciwnym razie naprawa będzie droższa, niż sam koszt łańcucha.

Metody oszczędzania
Można łańcuch zapiąć i przejechać nim kilkanaście tysięcy kilometrów bez pogorszenia pracy napędu. Wszystko zależy od tego, jaki napęd obsługuje. Ośmio- jest wyraźnie trwalszy niż dziewięciorzędowy. Jak dotąd nie znaleźliśmy dowodów na to, że dziesięciorzędowy szybciej
się zużywa niż klasyczna „dziewiątka”. Kluczową rolę odgrywają warunki - błoto i piach drastycznie zmieniają trwałość łańcucha. Proponujemy zakup trzech łańcuchów. Co 400 km należy zdjęć z roweru i porównać z pozostałymi. Założyć należy najkrótszy. To pozwoli zaoszczędzić na przymiarze i znacznie wydłużyć żywotność pozostałych elementów napędu - trybów kasety i koronek suportu.

Oliwienie
Jeśli to możliwe, warto stosować preparaty dopasowane do warunków terenowych. Na suche trasy polecane są rzadkie „oliwki” i woski, które dobrze penetrują sworznie i nie przyciągają zabrudzeń. Błoto i woda szybko mogą wypłukać rzadkie oleje, dlatego na wilgotne trasy lepsze są oleje gęste o wysokiej lepkości, które ciągną się pomiędzy palcami.

Dodano: 2012-11-05

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki

Tagi: łańcuch

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro