Osoby aktywne fizycznie stają każdego dnia przed wieloma wyzwaniami. Praca zawodowa, napięte harmonogramy, życie rodzinne. W jaki sposób efektywnie wykorzystać ograniczone możliwości treningowe? Najczęściej to osoba trenera steruje naszym procesem treningowym, jednak w przypadku, kiedy sami decydujemy o wyborze treningu, możemy podejść do niego metodycznie lub spontanicznie na zasadzie improwizacji.

W poprzednim numerze bB omówiłem szczegółowo, w jaki sposób wyznaczyć strefy energetyczne (wg protokołów testów terenowych), dzięki którym będziemy mogli precyzyjne sterować intensywnością treningu, a w perspektywie czasu sprawdzać postępy.

– Nie da się od razu powrócić do intensywności treningów sprzed przerwy – mówi dr Anna Stolecka-Warzecha z AWF w Katowicach. – Stare kolarskie powiedzenie mówi: „formę bierze się łyżeczką, a nie chochlą” – dodaje Marek Dobrowolski, ekspert Merida Polska. Jakich zasad powinniśmy przestrzegać, aby wiosenny powrót na rower był jak najmniej bolesny?

Tegoroczna zima nas nie rozpieszczała – niejednemu z nas śnieg pokrzyżował zamiary i misterny plan przygotowań do pierwszych wyścigów niemal legł w gruzach. W międzyczasie zawitała do nas wiosna i chyba powinniśmy wprowadzić do naszego planu nowe, intensywniejsze rodzaje jednostek treningowych. Jednak czy na pewno? To zależy kiedy chcemy zacząć „sezon”, czyli ściganie, i jak udało się przepracować zimę.

Gdy mówimy o kontroli treningu na myśl przychodzą nam pulsometry, mierniki mocy i tym podobny sprzęt. Zapewne niewielu z Was pomyślałoby w pierwszej kolejności o zegarku, a przecież nawet tak proste urządzenie można z powodzeniem wykorzystać  zarówno do planowania, jak i kontroli oraz analizy treningu.

Na rok można rozpisać doskonały program szkoleniowy, tzn. precyzyjnie zaplanować BPS do imprezy głównej, zgrupowania, konsultacje, starty kontrolne i badania. Rozpisywanie szczegółowego programu treningowego już jednak trochę mija się z celem. No bo czy jesteśmy w stanie przewidzieć z detalami, jak będziemy się czuć za miesiąc albo pół roku?

Co prawda do końca sezonu zostało jeszcze kilka tygodni, jednak warto już zacząć myśleć i planować kolejny. Punktem wyjścia będzie podsumowanie mijającego roku. Możesz wykonać je w bardzo prosty sposób, odpowiadając na pięć zamieszczonych poniżej pytań. Odpowiedzi na nie będą pomocne przy planowaniu kolejnego sezonu.

Stało się. Przegrałeś, wyjeżdżasz na wakacje z całą rodziną i psem, bierzecie piłki, dmuchane materace, miśka, ringo i minigolfa. Po spakowaniu tego wszystkiego okazuje się, że nie ma żadnych szans, żeby zapakować rower. Trzy tygodnie na plaży? Bez roweru?

Czy lekcje ze stycznia są już odrobione? Czy cel na sezon 2012 wyznaczony? Jeżeli tak, to przejdźmy do zadań na marzec. W tym miesiącu zajmiemy się techniką ruchu, techniką pedałowania oraz balansem ciała.

Sezon 2006 definitywnie dobiegł końca. Nadszedł czas na wypoczynek, ale niech ta sielanka nie trwa zbyt długo, bo łatwo zaprzepaścić wszystko to, na co tak ciężko pracowaliście. To najlepszy czas, aby spróbować czegoś nowego. Każda forma ruchu, która zapewni odpoczynek i relaks jest dobra. Pozwoli to odpocząć psychicznie od roweru i przyczyni się to do wywołania „głodu rowerowego”.

Tegoroczna zima nasz nie rozpieszczała – niejednemu z nas śnieg pokrzyżował zamiary i misterny plan przygotowań do pierwszych wyścigów niemal legł w gruzach. W międzyczasie zawitała do nas wiosna i chyba powinniśmy wprowadzić do naszego planu nowe, intensywniejsze rodzaje jednostek treningowych. Jednak czy na pewno?

Kolejność zadań i ćwiczeń realizowanych podczas treningu wynika wprost z procesów przebiegających w organizmie podczas wysiłku. Dowiedz się, jak zaplanować część główną jednostki treningowej, aby była ona skuteczna i przynosiła oczekiwane efekty.

Testy pełnią bardzo ważną rolę w treningu - do wykonania najprostszych z nich nie potrzebujesz skomplikowanej aparatury i laboratorium. Dowiedz się jak za pomocą prostych i łatwych do wykonania testów monitorować efekty treningu.

Prowadząc usystematyzowane treningi na pewno prowadzisz także dziennik treningowy, choćby w formie najprostszych notatek. Notujesz wiele wartości - czas, tętno średnie i maksymalne, ilość pokonanych kilometrów, być może nawet średni i maksymalny poziom generowanej mocy

Wyznaczenie celu treningu to nie tylko nadanie kierunku własnym działaniom, ale także sposób na ocenę sezonu, okresu treningowego, ważnych zawodów.

Jeszcze kilka lat temu trener był luksusem należącym się tylko garstce zawodników zrzeszonych w klubach sportowych. Obecnie trenera można wynająć, a nawet zamówić przez internet. Dróg do pozyskania trenera jest wiele, a każda z nich - w teorii - powinna doprowadzić nas do lepszej formy. Co powinniśmy wybrać?

Wyścigi etapowe stawiają przed kolarzami ogromne wymagania fizyczne oraz psychiczne. Jeżeli takiego wyścigu nie traktujesz jak wycieczki krajoznawczej i myślisz o poważnej rywalizacji, musisz się odpowiednio przygotować. 

Osiągnięcie przez zawodnika wysokiej formy sportowej wymaga od trenera stosowania w czasie szkolenia różnorakich metod treningowych. Powinny one być dobierane adekwatnie do wymogów danej dyscypliny sportowej, okresu przygotowawczego oraz poziomu zaawansowania zawodnika.

Jeszcze dwadzieścia lat temu obecne rekordy sportowe sięgały daleko poza granice ludzkich wyobrażeń. Jednak dziś wiemy, iż granice przystosowawcze człowieka do obciążeń fizycznych są o wiele bardziej elastyczne i podatne na kształtowanie.

Trening ma swoje prawa. Oto podstawy, bez których nie sposób sensownie pracować nad poprawą formy. 

Praktycznie każda sesja treningowa zmienia nasze parametry na lepsze. Każda infekcja na gorsze. Skuteczny trening wymaga stałej kontroli i dostosowania obciążenia do dynamicznej kondycji organizmu.

Podstawą świadomego treningu sportowego jest właściwe jego zaplanowanie. Oczywiście, jeżeli nie interesuje cię rywalizacja na wyścigach, a jedynie wycieczki ze znajomymi, nie musisz przestrzegać rygorystycznych zaleceń i precyzyjnie ułożonego planu. Jednakże, jeśli spróbujesz stosować się do kilku podstawowych zasad, osiągniesz więcej w tym samym czasie.

W poprzednim odcinku mogliście znaleźć informacje dotyczące treningu w jego pierwszej fazie, czyli okresie przygotowania ogólnego. Zasadniczym celem tamtego okresu było zbudowanie podstawy, na której można oprzeć dalsze treningi prowadzące do osiągnięcia założonego celu.

Podstawą świadomego treningu sportowego jest właściwe jego zaplanowanie. Uważam, że każdy, kto ambitnie uprawia kolarstwo, powinien jeździć wg sensownie ułożonego planu. Oczywiście, jeżeli nie interesuje cię rywalizacja na wyścigach, a jedynie wycieczki ze znajomymi, nie musisz przestrzegać rygorystycznych zaleceń i precyzyjnie ułożonego planu. Jednakże, jeśli spróbujesz stosować się do kilku podstawowych zasad, osiągniesz więcej w tym samym czasie. Po co? A choćby po to, żeby w trakcie wycieczek pokonywać dłuższe i ciekawsze trasy.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1