Pora na to co mikro-maleńkie lecz makro-potrzebne! Ich znaczenie polega głównie na tym że są składnikami szlaków metabolicznych, enzymatycznych - kontrolujących wszystkie funkcje życiowe. Bez ich udziału niemożliwe jest budowanie formy sportowej i prawidłowa regeneracja. O kim mowa? Nie trudno zgadnąć…za tajemniczym opisem kryją się witaminy i minerały.

Lipcowe haczyki to: przetrenowanie i wypalenie pasji rowerowania. Tak więc ostrożnie - nie przesadzaj. Zachowaj radość jazdy.

Czerwiec to kolejny piękny rowerowy miesiąc. Ale też w czerwcu na kolarza-amatora czyha znacznie więcej pułapek niż w innym okresie. Zaczyna się pora przesadnej wiary we własne możliwości.

Niektórzy chwalą się, że mają na tyle dobry wzrok, żeby dostrzec go jak w ubrany całkowicie na czarno przemyka cicho niczym nietoperz ścieżkami w okolicach Lasu Wolskiego. Jednak jeszcze nikomu nie udało się utrwalić tego ani na filmie, ani na karcie pamięci aparatu. A w tym odcinku zajmuje się problemem drobnych elementów jakie pojawiają się przy większości napraw rowerów.

Do niedawna sprawa była prosta - większość rowerów, bez względu na powody i potrzeby, zaopatrzona była w korby 175 mm. W sklepach inne wymiary też były nieobecne. Ale ostatnio producenci zauważyli, że nie jest tak, że jeden rozmiar pasuje wszystkim i zaczęli kombinować. Dowiedz się na jakiej długości korbach powinieneś jeździć.

Który posiłek dnia jest najważniejszy? Oczywiście ŚNIADANIE! Bez niego ani rusz z domu! Rano okropny dźwięk zmusza Cię do opuszczenia ciepłych pieleszy…szef już kilka razy uderzał na komórkę a Ty „jesteś w proszku”…komu przyszłoby do głowy zająć się pożywnym śniadaniem?! Skupmy się na tym, bo to rzecz istotna! Jak zrobić poranny 3-minutowy shake dowiesz się z naszego artykułu.

Woda – stanowi aż 60% masy naszego ciała, a  jej fundamentalne zadanie w przypadku sportowca to chłodzenie organizmu, poprzez pot wydzielany na skórze a następnie jego odparowanie, co obniża temperaturę ciała. Wszystkie reakcje życiowe jakie zachodzą w organizmie a więc; transport tlenu, glukozy, aminokwasów, witamin oraz składników mineralnych zachodzi w fazie wodnej.  Dzięki wodzie pozbywamy się toksyn i szkodliwych produktów przemiany materi! Zmarszczki? Zmęczenie? Po cóż Wam drogie preparaty z apteki…w pierwszej kolejności zafundujcie sobie porcję wody, a efekt będzie murowany, a o dodatkach do niej dowiecie się z naszego przewodnika!

Teraz, kiedy poważnie wkraczamy w sezon, obciążając swój organizm ciężkim treningiem, szczególnie istotne jest zadbanie o odpowiednio zbilansowaną dietę a zwłaszcza regenerację potreningową. Co jeść w takich momentach dowiesz się z kolejnego odcinka.

Od późnej jesieni testujemy nowe wcielenie szosowej grupy 105 firmy Shimano. Jednak dośc nietypowo do testu dostaliśmy aż trzy różne zestawy korbowe co dało niepowtarzalną okazję sprawdzenia jakie możliwości stwarza użycie każdej z nich.

Jakieś 20 lat temu kupiłem wreszcie całkiem nowy rower. Po przyjechaniu do domu postawiłem go przy łóżku i zacząłem cal po calu delektować się jego wyglądem. Patrząc na przepiękne korby... zasłabłem. Koronki, nie dość że miały pościerane ząbki, to na dodatek wygięły się i przestały być okrągłe! Chciałem zabijać.

Ostatnio znowu zrobiło zrobiło się głośno wokół tego wynalazku - m.in. za sprawą przecieków dotyczących nowej grupy Sram XX. Jej sportowy charakter ujawnić się ma przede wszystkim poprzez 10 przełożeń z tyłu... oraz 2 z przodu. To jest przyszłość - a co z teraźniejszością?

Bo dla mnie - jako kolarza amatora - dwie sprawy są najważniejsze - żeby noga podawała, a więc była forma, oraz, aby się kręciło - to znaczy, aby rower był sprawny.

Pomysł na placek wyszedł w zasadzie z faktu, że w lodówce nagromadził się cały słoik białek - pozostałych po pączkach produkcji mojej mamci.

Pewien artykuł opublikowany wiele lat temu w jednym z amerykańskich czasopism wstrząsnął mną dogłębnie. Były to smutne wyznania wieloletniego redaktora kolarskiego Eda Pavelki, poparty autorytetem głośnego urologa prowadzące do wniosku: jazda na rowerze prowadzi do impotencji. Ale czy przez ten czas nic się nie zmieniło? Przeczytajcie jak prawidłowo wybrać siodło.

Podpowiadamy czego potrzebujesz, gdy wybierasz się na rower. Jak się spakować, gdy jedziemy na jednodniowe zawody i co jeszcze dopakować, gdy wybieramy się na kilka dni.

Osiągnięcie szczytowej formy nie jest procesem szybkim ani łatwym. Ten stan rzeczy wynika ze złożoności czynników wywołujących postęp lub regres. Do najważniejszych zalicza się przede wszystkim odporność układu nerwowego na stres oraz redukcje obciążeń treningowych w celu wywołania szczytu formy

W wyniku wytężonej pracy mięśniowej następuje nasilony katabolizm białek, dlatego organizm sportowca wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik pokarmowy. Wraz ze wzrostem aktywności należy przyjmować go więcej, ale spożycie białka powinno utrzymywać się na poziomie nie wyższym niż 12-20% względem pozostałych substancji pokarmowych.

Skąd on wie, jak zachować się na salonie wśród bywalców rautów i wykwintnych artystów? A jednocześnie potrafi nawiązać kontakt, nie tylko wzrokowy, z ekipą remontową kanalarzy w ich zgrabnym barakowozie z melaminy?

W przypadku obu klas rowerów funkcjonuje sporo stereotypów, które nie zawsze są zgodne z prawdą. Z jednej strony mamy nieprawdziwą tezę, że „góral” jest rowerem uniwersalnym, z drugiej strony to, że cross nie nadaje się do jazdy terenowej. Jednak podchodząc do problemu ogólnie, należy założyć, że rower górski zdecydowanie lepiej sprawdzi się w trudnym terenie niż na szosie czy w mieście.

Czym są suplementy, jak jeść żeby wygrać, ile tak naprawdę jest białka w schabowym i co to jest mityczne Vitargo swięty grall sportowców wytrzymałościowych radzi Karolina Kozela.

W poprzednim odcinku została omówiona jedna z najważniejszych zasad treningu sportowego, a mianowicie zasada przeciążenia i odnowy. W obecnym odcinku skupimy się na równie ważnej zasadzie, jaką jest ciągłość treningu sportowego.

Jest taki gość, który wszystko robi tak jak potrzeba. Stosuje właściwą wodę do golenia, dostosowane do prac narzędzia i pyta, kiedy można użyć młotka. Co najdziwniejsze, przed rozpoczęciem pracy czyta instrukcje obsługi! Niesłychane. Niektórzy mówią, że potrafi rozpoznać północ bez kompasu, a jego skóra przypomina w dotyku skórę delfina. Wszystko co my wiemy to to, że mówią na niego Superpedro.... Zobaczcie pierwszy odcinek naszego nowego cyklu porad warsztatowych.

Początek marca to już ostatni moment, aby wsiadać na rower i zacząć kręcić. Potem będzie za mało czasu, aby zdążyć z formą na pierwszą połowę sezonu.

Prezentujemy kilka pomysłów na zimową jazdę, czyli co zrobić, kiedy na ulicy wystąpią piaskowo-solne kąpiele i szkoda naszego rumaka. Przedstawiamy także garść porad w kwestii odpowiedniego ubioru, czyli co założyć na głowę, dłonie, stopy oraz jak chronić twarz przed zimnym wiatrem.

Żeby trening przyniósł właściwy efekt musi opierać się na tych samych, ściśle ze sobą powiązanych zasadach. W tym cyklu artykułów dokonamy szczegółowego ich omówienia. Pozwolą na racjonalne kierowaniem treningiem i umożliwią uzyskanie pożądanych wyników sportowych. Będziesz mógł przyjrzeć się czy to co robisz dla swojego rozwoju ma sens i czy jesteś dla siebie dobrym trenerem. Zapraszamy do lektury.

Do mety zostało 20-30 minut jazdy. To taki moment, że nadal można jeszcze sporo zyskać, ale też już bardzo dużo stracić.

Jednym z ważniejszych czynników warunkujących wynik sportowy w większości dyscyplin są: odpowiednia budowa i proporcje ciała. Ważne jest to do tego stopnia, że elementy te podlegają wnikliwej kontroli już w chwili doboru do danej dyscypliny sportu. Jednakże jeden element pozostaje u wszystkich niezmienny - bardzo niska zawartość tkanki tłuszczowej. Zredukowanie tkanki tłuszczowej do dolnego limitu normy może dać zawodnikowi istotną przewagę mechaniczną nad przeciwnikiem.

Pierwszy kryzys, podjazdy, odżywianie, zjazdy - cztery magiczne terminy. Właściwie sedno wyścigu, czy maratonu. Coś, co dzieje się między 30 minutą wyścigu a finiszem. Tu nie ma recept. Są ogólne zasady, ale każdy sam decyduje, jak to rozegrać.

Okej. Tak więc jesteś po raz pierwszy na starcie. Ale spokojnie, niczego się nie bój. Dasz radę. Gwarantuję także, że każdy z zawodników jest lekko zdenerwowany. I czy jedziesz swój pierwszy wyścig, dziesiąty, czy setny, zawsze pozostaje pytanie - jak rozegrać start, jak poradzić sobie z pierwszymi kilometrami na trasie.

Tytuł mówi wszystko, w tym odcinku staramy się podpowiadać jak pogodzić sprawność i ekonomie napędzania.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

NOWOŚCI 2018

ROWERY 2018

Kaszubska marszruta

Blood Road