Aby rower uczynić szybszym, konstruktorzy pracują nad poprawą trzech czynników: aerodynamiką, masą oraz ograniczeniem tarcia. Poprawa pierwszego z nich jest praktycznie zablokowana przez przepisy UCI, o obniżeniu masy mówią wszyscy i na przełomie ostatnich lat widać kolosalną zmianę na korzyść kolarza. Jeśli chodzi o opory toczenia, to walka także trwa: nowe mieszanki gumy, specjalne osnowy opon, ogumienie bezdętkowe. Ale jest jeszcze opór generowany w łożyskach. Wielu producentów kusi ofertą łożysk ceramicznych do suportów, sterów, piast, kółeczek przerzutki, a nawet zawieszenia czy pedałów.

Spine Concept wywodzi się z wcześniejszych badań, jakie zostały przeprowadzone dla Selle Royal. Miały one na celu opisanie skąd bierze się komfort siodła, jak go osiągnąć oraz w jaki sposób ułatwić kolarzom wybór odpowiedniego kształtu i wielkości.

Czy lekcje ze stycznia są już odrobione? Czy cel na sezon 2012 wyznaczony? Jeżeli tak, to przejdźmy do zadań na marzec. W tym miesiącu zajmiemy się techniką ruchu, techniką pedałowania oraz balansem ciała.

O doborze siodła napisano już tasiemcowe opracowania. My też się do tego dołożyliśmy. Teorii jest mnóstwo, a ponieważ obszary, na które siodła mają bezpośredni wpływ, są nie tylko rejonami wrażliwymi, ale i często wstydliwymi, wybór urasta do rangi problemu.

W marcu jak w garncu! Nasze ciała to czują i domagają się coraz to iększej ilości kolorowych warzyw pełnych witamin. Czy jednak nie jest na nie jeszcze za wcześnie? W tym numerze dowiecie się, co zrobić aby dokonać mądrego wyboru na placu targowym i wzbogacić swoją dietę w naturalne witaminy!

Każdy z nas nieraz odczuwał nieznośne bóle pleców, rąk czy nóg, miał trudności z oddychaniem i utrzymaniem się na biku po przejechaniu 100km w ciężkim terenie, pokonaniu kilku łańcuchów górskich, zaliczeniu 20stu zjazdów ze Skrzycznego lub kilkugodzinnej sesji na podmiejskim dircie.

Powszechnie wiadomo, czym skończyłoby się budowanie wysokiej wieży na niepewnym gruncie - prędzej czy później, po dołożeniu kolejnego piętra, konstrukcja niechybnie runęła by z hukiem i to niekoniecznie z powodu trzęsienia ziemi! Tą budowlaną metaforą chcemy wejść w niewdzięczny temat fundamentów, podstaw naszej kondycji, jak wieża budowanej cegła po cegle, z założeniem ciągłego wzrostu. Dlaczego niewdzięczny?

Sezon 2006 definitywnie dobiegł końca. Nadszedł czas na wypoczynek, ale niech ta sielanka nie trwa zbyt długo, bo łatwo zaprzepaścić wszystko to, na co tak ciężko pracowaliście. To najlepszy czas, aby spróbować czegoś nowego. Każda forma ruchu, która zapewni odpoczynek i relaks jest dobra. Pozwoli to odpocząć psychicznie od roweru i przyczyni się to do wywołania „głodu rowerowego”.

Na świeży imbir trzeba czekać do jesieni… wówczas coraz głośniej o jego zdrowych właściwościach. Na szczęście na imbirowe ciasteczka wykonane samemu, czy też kupione w szwedzkim sklepie „ikeowym”, zawsze jest pora!

Kończyna dolna to złożony łańcuch biomechaniczny. W tym tekście skupimy się na sąsiednich stawach, czyli stawie skokowym, stopie oraz biodrze.

Ze względu na mechaniczną doskonałość, gdzie zapewniona jest optymalna ruchomość przy optymalnej stabilności, kolano bywa nazywane „koszmarem inżyniera”.

Odnowa biologiczna powinna stanowić uzupełnienie treningu sportowego. Jest to szeroka gama różnorodnych środków usprawniających powysiłkową regenerację sił. W dalszej części tekstu szerzej omówiona zostanie grupa środków fizjoterapeutycznych. Zmęczenie, odczuwane w czasie i po treningu lub wyścigu, ma chronić przed nadmiernym zużyciem zasobów energetycznych i daje znać o potrzebie odpoczynku. W czasie odpoczynku organizm wraca do stanu równowagi (homeostazy). Najefektywniejszą formą odpoczynku jest sen (optymalnie powinien trwać 8 godzin). Drugą, podstawową formą odpoczynku jest odpoczynek czynny, polegający na podejmowaniu aktywności fizycznej lubianej, przyjemniej, ale w przypadku czytelników tego magazynu nie powinna to być jazda na rowerze.

Na śniadanie owsianka z cynamonem, na obiad makaron pod beszamelem koniecznie zaprawiony gałką muszkatołową, na deser ciasteczka imbirowe i waniliowy serek. Aromatycznie i zdrowo. A konkretnie i może coś więcej?

Optymalnie jest centrować na specjalnej centrownicy, ale licząc się z osiągnięciem mniejszej dokładności można też posłużyć się widelcem przednim lub tylnym. W komfortowej sytuacji są posiadacze hamulców felgowych. Klocki hamulców szczękowych mogą odgrywać rolę czujników centrownicy.

Trening czyni mistrza. Ale czy niezależnie od zaaplikowanej dawki sportowej zaprawy możemy stać się mistrzami?

Omega 3, Omega 6, Omega 9 ... wszędzie o nich głośno! Czy każdy wie czym się różnią, co dobrego a co złego nam dają i "jak się je je?" Krótki przewodnik po kwasach omega, suplementach i naturalnych pokarmach zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Każdy musi umieć to zrobić, bo na każdej niemal wycieczce można przebić dętkę. Ale zacznijmy od podstaw. Każdy rowerzysta powinien mieć przy sobie pompkę pasującą do zaworów dętek w swoim rowerze. To chyba oczywiste, że sama pompka nie pomoże kiedy w dętce jest dziura. Na absolutnie każdą wycieczkę, oprócz pompki, trzeba zabrać zapasową dętkę.

Dobór wysokości siodła to podstawowy element Bike Fittingu, czyli dopasowania roweru. Narosło sporo legend, które wpływają na to, jak ustawione są siodła nie tylko w sektorach maratońskich. Jeszcze zanim przystąpicie do pomiarów trzeba wspomnieć o tym, że wysokość siodła zależy od budowy ciała rowerzysty czy kolarza, jego siły, dyscypliny czy wreszcie rodzaju roweru, jakiego używa. Dlatego dokładny pomiar wysokości siodełka nie może być realizowany na podstawie prób statycznych

Dr Kwaśniewski radzi, żeby na śniadanie zjeść jajecznicę na smalcu i zagryźć podgardlem. Na drugie śniadanie wrąbać tłustą golonkę nie zapominając o skórze. Jadłospis obiadowy jest tak odrażający, że go pominiemy!

Coraz częściej przy silnych lub przewlekłych dolegliwościach bólowych zamiast tradycyjnych środków przeciwbólowych sięgamy po plastry lecznicze. Są równie skuteczne jak tabletki, łatwe w użyciu, a co najistotniejsze – bezpieczne dla żołądka.

Gdyby ryby miały głos - zapewne wiele by nam powiedziały! Zwłaszcza to, że warto je jeść nie tylko od święta. Wigilijny karp powinien gościć częściej na naszych stołach a czemu? Zapraszamy do szybkiej lekturki!

Począwszy od mojej pierwszej „rowerowej zimy”, treningi kojarzą mi się z domową produkcją czegoś pysznego i pożytecznego! Nie przychodzi mi na myśl błotnisty i szary śnieg, mróz szczypiący w twarz, ale prędzej zmarznięte palce, którymi trudno wyjąć CIASTECZKA z tylnej kiszonki! Pozytywizm i pogoda ducha potrafi ą zdziałać wiele, a ciało naładowane energią dobrej jakości - wytrzymuje więcej, niżby się nam zdawało! Dziś przepis na domowej produkcji ciasteczka, których spokojnie możemy używać podczas zimowych treningów na rowerze, na nartach, podczas biegania, czy też po prostu traktować jako zdrową przekąskę! Obiecuję, że przepis będzie banalny - przynajmniej w wersji podstawowej!

Nadejście Zimy nie musi oznaczać porzucenia roweru w ciemnym kącie Piwnicy. Tak myśli coraz więcej bikerów. Ci, którzy pierwszy raz Próbują jazdy kiedy wszędzie jest biało a mróz szczypie policzki, niemal bez wyjątku mówią - dlaczego wcześniej na to nie wpadłem!?

Po wielu godzinach spędzonych w trasie i ukończonym sezonie rower wreszcie trafił na zasłużony odpoczynek. Sprawił wiele radości i niezapomnianych chwil. Był niezawodny i zawsze gotowy dojechać gdziekolwiek zapragnęliśmy.

Tak jak w niejednej poruszającej wyobraźnię opowieści, którą słyszeliście ciemną nocą przy ognisku, tak i teraz przeczytacie o rowerach, w które jakiś szaleniec tchnął nowe życie. Nie do końca estetyczny, nie najszybszy, ani nie najlżejszy. Jednak żywy, a to daje mu zdecydowaną przewagę nad pozostałymi.

Nie ma nic bardziej denerwującego jak rozregulowane przerzutki podczas planowanej od dawna wycieczki. Zamiast cieszyć się jadą i podziwiać krajobraz, wściekasz się że biegi nie wchodzą, łańcuch ociera i nerwowo próbujesz kręcić śrubką przy manetce, a jak sam nie możesz sobie dać rady prosisz kumpli o pomoc, a regulacja wcale nie jest trudna. Przeczytaj to się przekonasz.

Są przeróżne sposoby na utrzymanie dobrej sylwetki. Drakońskie diety, termogeniki, długie treningi, głodówki….jednym słowem: porażka… W tym numerze proponujemy Wam jak bezpiecznie i skutecznie wyrzeźbić ciało, ochronić tkankę mięśniową i dostarczyć sobie innych pozytywnych aspektów zdrowotnych.

Nie pijesz, nie żyjesz! …Ale czy pijąc to coś, przeżyjesz? …woda, dwutlenek węgla, barwnik (E150d), substancje słodzące, cyklaminian sodu, aspartam, acesulfam K, regulatory kwasowości - kwas fosforowy, cytrynian trójsodowy, aromaty, kofeina, substancje konserwujące: benzoesan sodu i sorbinian potasu. To tylko Cola Zero moi drodzy! Przed nami ten lepszy - cieplejszy czas w Polsce. Podczas upałów wzrasta zapotrzebowanie organizmu na płyny, zwłaszcza u osób intensywnie i regularnie trenujących.

Czy modyfikowana genetycznie żywność (GMO) to zbawienie ludzkości, czy jej przekleństwo, rozpisują się wszyscy, nawet tygodniki dla pań i portale Internetowe.

Ciągła pogoń za nowinkami, jak i zawzięta walka o klienta firm produkujących suplementy dla sportowców, spowodowała, że na rynku znajduje się obecnie cała masa różnych preparatów. Niektóre z nich są skuteczne jedynie na reklamach. Dlatego w tym artykule zaproponujemy kilka sprawdzonych preparatów pod kątem kolarstwa, które pomogą wam jeździć szybciej, jak i znacznie skrócą czas potrzebny na regenerację.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory