To już jesień, tak więc nie ma co się oszukiwać - zbliżamy się do końca sezonu. Jeszcze może jakiś start lub dwa. Ale październik to idealny moment, żeby podsumować sezon i ustalić plany na następny rok. Bo rok rowerowy zaczyna się... w listopadzie.

Kolarstwo górskie to nie tylko jazda na rowerze, zwłaszcza dla zawodników spoza czołówki. W porównaniu do nich, częściej pchasz rower pod górę, sprowadzasz w dół (na pewno niektórzy z nas), więcej hamujesz, dłużej zjeżdżasz.

Wrześniowe haczyki - czyli ukryte niebezpieczeństwa czyhające na kolarza amatora - to: wątpliwości, czy to moje kolarstwo w ogóle ma sens. Czyli jeden, a dość poważny hak. Bo bez motywacji nic nie ma sensu - tym bardziej trening, wyjazd na zawody, zakupy sprzętu. Nie da się czasu oszukać. Zaczyna się jesień i coraz więcej pojawia się pytań z natury tych ogólnych - czyli najtrudniejszych - bo trzeba znaleźć niemal filozoficzną odpowiedź i odszukać przyczynę, dla której bawię się w kolarstwo.

Jeszcze kilka lat temu trener był luksusem należącym się tylko garstce zawodników zrzeszonych w klubach sportowych. Obecnie trenera można wynająć, a nawet zamówić przez internet. Dróg do pozyskania trenera jest wiele, a każda z nich - w teorii - powinna doprowadzić nas do lepszej formy. Co powinniśmy wybrać?

Lipcowe haczyki to: przetrenowanie i wypalenie pasji rowerowania. Tak więc ostrożnie - nie przesadzaj. Zachowaj radość jazdy.

Czerwiec to kolejny piękny rowerowy miesiąc. Ale też w czerwcu na kolarza-amatora czyha znacznie więcej pułapek niż w innym okresie. Zaczyna się pora przesadnej wiary we własne możliwości.

Bo dla mnie - jako kolarza amatora - dwie sprawy są najważniejsze - żeby noga podawała, a więc była forma, oraz, aby się kręciło - to znaczy, aby rower był sprawny.

Podpowiadamy czego potrzebujesz, gdy wybierasz się na rower. Jak się spakować, gdy jedziemy na jednodniowe zawody i co jeszcze dopakować, gdy wybieramy się na kilka dni.

Osiągnięcie szczytowej formy nie jest procesem szybkim ani łatwym. Ten stan rzeczy wynika ze złożoności czynników wywołujących postęp lub regres. Do najważniejszych zalicza się przede wszystkim odporność układu nerwowego na stres oraz redukcje obciążeń treningowych w celu wywołania szczytu formy

W poprzednim odcinku została omówiona jedna z najważniejszych zasad treningu sportowego, a mianowicie zasada przeciążenia i odnowy. W obecnym odcinku skupimy się na równie ważnej zasadzie, jaką jest ciągłość treningu sportowego.

Początek marca to już ostatni moment, aby wsiadać na rower i zacząć kręcić. Potem będzie za mało czasu, aby zdążyć z formą na pierwszą połowę sezonu.

Żeby trening przyniósł właściwy efekt musi opierać się na tych samych, ściśle ze sobą powiązanych zasadach. W tym cyklu artykułów dokonamy szczegółowego ich omówienia. Pozwolą na racjonalne kierowaniem treningiem i umożliwią uzyskanie pożądanych wyników sportowych. Będziesz mógł przyjrzeć się czy to co robisz dla swojego rozwoju ma sens i czy jesteś dla siebie dobrym trenerem. Zapraszamy do lektury.

Do mety zostało 20-30 minut jazdy. To taki moment, że nadal można jeszcze sporo zyskać, ale też już bardzo dużo stracić.

Jednym z ważniejszych czynników warunkujących wynik sportowy w większości dyscyplin są: odpowiednia budowa i proporcje ciała. Ważne jest to do tego stopnia, że elementy te podlegają wnikliwej kontroli już w chwili doboru do danej dyscypliny sportu. Jednakże jeden element pozostaje u wszystkich niezmienny - bardzo niska zawartość tkanki tłuszczowej. Zredukowanie tkanki tłuszczowej do dolnego limitu normy może dać zawodnikowi istotną przewagę mechaniczną nad przeciwnikiem.

Pierwszy kryzys, podjazdy, odżywianie, zjazdy - cztery magiczne terminy. Właściwie sedno wyścigu, czy maratonu. Coś, co dzieje się między 30 minutą wyścigu a finiszem. Tu nie ma recept. Są ogólne zasady, ale każdy sam decyduje, jak to rozegrać.

Okej. Tak więc jesteś po raz pierwszy na starcie. Ale spokojnie, niczego się nie bój. Dasz radę. Gwarantuję także, że każdy z zawodników jest lekko zdenerwowany. I czy jedziesz swój pierwszy wyścig, dziesiąty, czy setny, zawsze pozostaje pytanie - jak rozegrać start, jak poradzić sobie z pierwszymi kilometrami na trasie.

W poprzednim odcinku przedstawiono początki treningu wysokogórskiego, a także mechanizmy adaptacyjne człowieka do przebywania na dużej wysokości. Wspomniane zostały też odmiany treningu wysokogórskiego, które w tej części zostaną szerzej omówione.

Jak się przygotować do maratonów, jak dobrze przejechać wyścig, na co zwrócić uwagę w czasie startów w zawodach dla amatorów - swoimi doświadczeniem z różnych imprez sportowych i prawie 10-letniego rowerowania dzieli się Piotr Zarzycki.

Nieustanna poprawa wyników w sporcie wyczynowym wymaga ciągłego poszukiwania niekonwencjonalnych i nowatorskich rozwiązań. Jednym z nich jest wykorzystywanie klimatu, jako czynnika stymulującego organizm sportowca.

Żeby zrozumieć sens odpowiedniego treningu, potrzebna jest wiedza dotycząca zasilania człowieka, bo organizm napędzany jest z kilku źródeł i każde z nich działa zupełnie inaczej. Pierwszym źródłem zasilania jest system fosfagenowy czyli kompleks ATP i fosfokreatyny. (...)

Nie raz słyszeliście o tym, że wystarczy mierzyć sobie puls, żeby ocenić swoją formę. To mit. Formy sportowej nie wykazuje poziom tętna tylko intensywność wysiłku.

Dwa koła. Napęd z łańcuchem. Przerzutki. Wszystkie rowery składają się z podobnych części, jednak wyścigi, w których możesz na nich wystartować, często znacznie się od siebie różnią. Zwracamy uwagę jakie wymagania przed Twoim organizmem stawiają różne typy wyścigów i jak ich charakterystyka podpowie Ci, w jaki sposób powinieneś przygotować się do rywalizacji i na jakie elementy Twojej kondycji należy zwrócić szczególną uwagę.

Sportowcom i nie tylko, odnowa biologiczna kojarzy się zwykle z zabiegami fizykoterapeutycznymi (masaż, sauna, krioterapia....), jednakże w sporcie, a zwłaszcza wyczynowym, zakres jej środków jest znacznie szerszy.

Gdy prawie 40 lat temu dwóch amerykanów zorganizowało pierwsze zawody w niecodziennym trójboju nawet nie przypuszczali jaką popularnościa wkrótce będzie cieszyć się ta nowa dyscyplina. Dzisiaj traithlon uprawiają tysiaće ludzi na całym świecie i wchodzi w program igrzysk olimpijskich. W najnowszym odcinku treningu podpowiadamy jak najlepiej przygotować się do startów w tej ciężkiej dyscyplinie i jak gospodarować siłami podczas zawodów.

Niestety będę zmuszony rozczarować wszystkich fanów ponieważ nie będę tu zapowiadał nowych odcinków popularnego serialu sensacyjnego. Postaram się za to podpowiedzieć, jak należy się przygotować do dość specyficznej konkurencji kolarskiej.

Wyścigi etapowe stawiają przed kolarzami ogromne wymagania fizyczne oraz psychiczne. Jeżeli takiego wyścigu nie traktujesz jak wycieczki krajoznawczej i myślisz o poważnej rywalizacji, musisz się odpowiednio przygotować. 

Osiągnięcie przez zawodnika wysokiej formy sportowej wymaga od trenera stosowania w czasie szkolenia różnorakich metod treningowych. Powinny one być dobierane adekwatnie do wymogów danej dyscypliny sportowej, okresu przygotowawczego oraz poziomu zaawansowania zawodnika.

Wiele osób jeżdżących na co dzień rowerem MTB zastanawia się nad zakupem drugiego roweru i często wybór pada na szosówkę jako rower umożliwiający uzupełnienie treningu. Jednak naszym zdaniem, rower przełajowy może okazać się fajniejszym rozwiązaniem. Tym artykułem chcemy Was zachęcić do spróbowania tej dyscypliny i przybliżyć, jak się jeździ na przełajówce po przesiadce z MTB.

Jeszcze dwadzieścia lat temu obecne rekordy sportowe sięgały daleko poza granice ludzkich wyobrażeń. Jednak dziś wiemy, iż granice przystosowawcze człowieka do obciążeń fizycznych są o wiele bardziej elastyczne i podatne na kształtowanie.

Trening ma swoje prawa. Oto podstawy, bez których nie sposób sensownie pracować nad poprawą formy. 


Aktualny numer

Piszemy m.in.

NOWOŚCI 2018

ROWERY 2018

Kaszubska marszruta

Blood Road