Większość dystansu już za tobą, wszystko idzie tak jak sobie założyłeś, a nawet lepiej. Jedziesz jak szalony, nogi same się kręcą. Czujesz już upragniony zapach mety, aż tu nagle straszliwy ból przeszywa Ci nogę - to skurcz.

Oglądając wyścig kolarski, czy zastanawialiście się kiedykolwiek, dlaczego zawodowi kolarze są aż tak przeraźliwie szczupli? Czy waga zawodnika aż tak istotnie wpływa na wydolność fizyczną? Jak zatem określić prawidłową masę ciała i ilość tkanki tłuszczowej w organizmie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w tym artykule, jak również sposób na pozbycie się paru zbędnych kilogramów.

Praktycznie każda sesja treningowa zmienia nasze parametry na lepsze. Każda infekcja na gorsze. Skuteczny trening wymaga stałej kontroli i dostosowania obciążenia do dynamicznej kondycji organizmu.

Obecnie w sporcie wyczynowym obserwuje się ciągłe zwiększanie objętości i intensywności treningu. Wpływa to na skrócenie czasu potrzebnego na regenerację organizmu. Może to hamować postępy zawodnika oraz przyczynić się do pogorszenia wyników sportowych, a zatem przetrenowania.

Rozpoczynamy nowy cykl porad treningowych dotyczących kolarstwa górskiego. Co miesiąc na www.bikeboard.pl nowy gorący temat i nowe porady dostosowane do pory roku. Do lektury zachęcamy nie tylko sportowców ale przeciętnych rowerzystów i maratończyków. Nawet tych którzy postanowili przejść z trzeciej setki do drugiej. Czym właściwie jest trening? Jak trenować? Czy każdy, kto "dużo jeździ na rowerze" trenuje? W tym cyklu artykułów chcielibyśmy zapoznać Was z teorią i praktyką treningu według najnowszych badań i metod z powodzeniem stosowanych już na zachodzie. Zachęcamy do dyskusji na ten temat. Nasi specjaliści odpowiedza na nurtujące Was pytania i postarają sie dostosować porady do indywidualnych potrzeb i aspiracji.

Zima tuż, tuż. Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie, co robić, żeby wiosną nie walczyć z nagromadzonym tłuszczykiem, ale zacząć sezon w dobrej formie, to mam dobrą wiadomość – mądrzy ludzie wymyślili trenażer.

Polega on na przeplataniu odcinków pokonywanych z bardzo dużą intensywnością z odcinkami odpoczynkowymi, w czasie których intensywność jest znacznie mniejsza. Po co takie urozmaicenia?

Podstawą świadomego treningu sportowego jest właściwe jego zaplanowanie. Oczywiście, jeżeli nie interesuje cię rywalizacja na wyścigach, a jedynie wycieczki ze znajomymi, nie musisz przestrzegać rygorystycznych zaleceń i precyzyjnie ułożonego planu. Jednakże, jeśli spróbujesz stosować się do kilku podstawowych zasad, osiągniesz więcej w tym samym czasie.

W poprzednim odcinku mogliście znaleźć informacje dotyczące treningu w jego pierwszej fazie, czyli okresie przygotowania ogólnego. Zasadniczym celem tamtego okresu było zbudowanie podstawy, na której można oprzeć dalsze treningi prowadzące do osiągnięcia założonego celu.

Podstawą świadomego treningu sportowego jest właściwe jego zaplanowanie. Uważam, że każdy, kto ambitnie uprawia kolarstwo, powinien jeździć wg sensownie ułożonego planu. Oczywiście, jeżeli nie interesuje cię rywalizacja na wyścigach, a jedynie wycieczki ze znajomymi, nie musisz przestrzegać rygorystycznych zaleceń i precyzyjnie ułożonego planu. Jednakże, jeśli spróbujesz stosować się do kilku podstawowych zasad, osiągniesz więcej w tym samym czasie. Po co? A choćby po to, żeby w trakcie wycieczek pokonywać dłuższe i ciekawsze trasy.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro