Nowe odmiany suportów są coraz to doskonalsze, przed zakupem warto jednak zastanowić się, który wybrać. Rzecz w tym, że wyboru suportu często dokonuje się wraz z zakupem ramy.

To najbardziej charakterystyczny i rozpoznawalny nawet dla kompletnych laików komponent roweru szosowego. Od przeszło stu lat niezmiennie stanowi oręż herosów dwóch kółek.

Kiedy spóźnieni wpadliśmy do warsztatu SuperPedro, buzowało już w kominku, a w całym pomieszczeniu rozchodził się balsamiczny zapach gatunkowego drewna sandałowego, którym SuperPedro zwykł w nim palić.

Jedną z najważniejszych cech każdej przerzutki jest tzw. pojemność, która jest wyrażana liczbą. Powstaje po odjęciu ilości zębów największej i najmniejszej zębatki korby napędowej. W tym odcinku porad przybliżamy bliżej tę kwestię.

Jego garderoba w szafie jest ułożona w niebanalne trójkąty, a do kamery zawsze ustawia się właściwym profilem. Są tacy, którzy twierdzą, że potrafi ustami wyssać pin z łańcucha dziesięciorzędowego i że sprytnie ukrywa swoje małe, szóste palce u dłoni. Wszystko co wiemy to to, że mówią na niego Superpedro.

Podobno oprócz wymiany wszystkich kulek w absolutnie wszystkich łożyskach w zasięgu rąk SuperPedro zdecydował się zlecić wykonanie ceramicznych sztućców.

Perfekcjonizm - tym słowem nie można opisać tego osobnika. Wszystko, co robi, jest bardziej niż perfekcyjne. Jest po prostu idealne.

Do niedawna sprawa była prosta - większość rowerów, bez względu na powody i potrzeby, zaopatrzona była w korby 175 mm. W sklepach inne wymiary też były nieobecne. Ale ostatnio producenci zauważyli, że nie jest tak, że jeden rozmiar pasuje wszystkim i zaczęli kombinować. Dowiedz się na jakiej długości korbach powinieneś jeździć.

Niektórzy chwalą się, że mają na tyle dobry wzrok, żeby dostrzec go jak w ubrany całkowicie na czarno przemyka cicho niczym nietoperz ścieżkami w okolicach Lasu Wolskiego. Jednak jeszcze nikomu nie udało się utrwalić tego ani na filmie, ani na karcie pamięci aparatu. A w tym odcinku zajmuje się problemem drobnych elementów jakie pojawiają się przy większości napraw rowerów.

Od późnej jesieni testujemy nowe wcielenie szosowej grupy 105 firmy Shimano. Jednak dośc nietypowo do testu dostaliśmy aż trzy różne zestawy korbowe co dało niepowtarzalną okazję sprawdzenia jakie możliwości stwarza użycie każdej z nich.

Jakieś 20 lat temu kupiłem wreszcie całkiem nowy rower. Po przyjechaniu do domu postawiłem go przy łóżku i zacząłem cal po calu delektować się jego wyglądem. Patrząc na przepiękne korby... zasłabłem. Koronki, nie dość że miały pościerane ząbki, to na dodatek wygięły się i przestały być okrągłe! Chciałem zabijać.

Ostatnio znowu zrobiło zrobiło się głośno wokół tego wynalazku - m.in. za sprawą przecieków dotyczących nowej grupy Sram XX. Jej sportowy charakter ujawnić się ma przede wszystkim poprzez 10 przełożeń z tyłu... oraz 2 z przodu. To jest przyszłość - a co z teraźniejszością?

Skąd on wie, jak zachować się na salonie wśród bywalców rautów i wykwintnych artystów? A jednocześnie potrafi nawiązać kontakt, nie tylko wzrokowy, z ekipą remontową kanalarzy w ich zgrabnym barakowozie z melaminy?

Jest taki gość, który wszystko robi tak jak potrzeba. Stosuje właściwą wodę do golenia, dostosowane do prac narzędzia i pyta, kiedy można użyć młotka. Co najdziwniejsze, przed rozpoczęciem pracy czyta instrukcje obsługi! Niesłychane. Niektórzy mówią, że potrafi rozpoznać północ bez kompasu, a jego skóra przypomina w dotyku skórę delfina. Wszystko co my wiemy to to, że mówią na niego Superpedro.... Zobaczcie pierwszy odcinek naszego nowego cyklu porad warsztatowych.

Prezentujemy kilka pomysłów na zimową jazdę, czyli co zrobić, kiedy na ulicy wystąpią piaskowo-solne kąpiele i szkoda naszego rumaka. Przedstawiamy także garść porad w kwestii odpowiedniego ubioru, czyli co założyć na głowę, dłonie, stopy oraz jak chronić twarz przed zimnym wiatrem.

Tytuł mówi wszystko, w tym odcinku staramy się podpowiadać jak pogodzić sprawność i ekonomie napędzania.

Kiedyś nadejdzie taki dzień w którym zawali się niebo i przyjdzie rozbić porcelanową świnkę do której od pierwszej komunii wrzucane były drobne na czarną godzinę. Ona właśnie nadeszła - napęd nadaje się już tylko do wymiany. Strzela, przeskakuje i wciąga łańcuch pod ramę.

Ustawienie przerzutki przedniej to początek zabawy z ustawianiem napędu w rowerze. Ale samo ustawienie śrubek ograniczających wychył prowadnika i naprężenie linki to połowa sukcesu. Przeczytaj na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę.

Zima w pełni, a co za tym idzie czas serwisu - konserwacji sprzętu. Jedną z istotniejszych spraw jest wymiana zużytych, zabrudzonych linek i pancerzy. Warto to zrobić, gdyż ich nowe odpowiedniki znacznie poprawią zmianę biegów. Nie wiesz jednak jak się do tego zabrać? Spokojnie. Wszystko jasno i przejrzyście prezentujemy w formie rysunków i pisemnej instrukcji.

Gdybym musiał stać się komponentem rowerowym, chciałbym być kierownicą. Spokojna robota, bez stresu, czyściutko, spokojnie, dobra widoczność itp. Nienajgorzej mają też klamki hamulcowe, roboty dużo nie ma, jest raczej bezpieczna i generalnie poszanowanie ze strony użytkownika jest znaczne. Gdybym wierzył w reinkarnację rowerową (czy jakąkolwiek inną) twierdziłbym, że w zamian za złe uczynki grozi rowerowe piekło - stanie się łańcuchem. Łańcuch jest rozrywany, napinany, rozciągany, a w błocie dodatkowo ścierany przez jego drobiny i ziarenka piasku. Nie oliwiony prędko się zerwie lub rozciągnie, za co trafi do śmietnika, a to gorsze niż czyściec, bo stamtąd już nie wraca się do obiegu.

Regulacja przerzutki to nie tylko kwestia indeksacji, czyli precyzji w zmianie biegów osiąganej poprzez regulację naprężenia linki. Przerzutki tylne posiadają jeszcze trzy inne regulacje które wskazujemy w naszym artykule i podpowiadamy jak z nich prawidłowo korzystać.

Do amatorskiej pielęgnacji roweru wcale nie potrzeba mega narzędzi za tysiące złotych. Dla nich jest miejsce w profesjonalnym warsztacie, który serwisuje kilka rowerów dziennie.

Po raz kolejny podejmujemy próbę rozprawienia się z mitami krążącymi w świecie sprzętu rowerowego. Tym razem padło na temat dotyczący praktycznie wszystkich odmian MTB. Chodzi o wielkość tarczy hamulcowych. Jaki rozmiar wybrać? Do czego się nadają? Jak ma się do siebie siła hamowania właściwa dla różnych rozmiarów?

Większość rowerów jest udoskonalana przez właścicieli. To po prostu stwierdzenie faktu. Modyfikujemy swoje maszyny na potęgę. Oto tekst jak modyfikacje optymalizować, od czego zacząć, co sprawi największa różnicę i jak nie zbankrutować w trakcie udoskonalania.

Nie ma nic gorszego niż zabrać się do regulacji czy naprawy z młotkiem, wygiętym śrubokrętem albo połamanym i startym zestawem kluczy pamiętającym czasy pierwszego roweru Wigry.

Świat sprzętu rowerowego rządzi się bezwzględnymi prawami. Nowe rozwiązania technologiczne wypierają stare. Każdy kolejny sezon przynosi wiele innowacji i usprawnień. Rodzi to wiele pytań, np. co wybrać: grubą oś czy szybkozamykacz?

Jak ustawić klocki hamulców, żeby nie ocierały o obręcz i nie piszczały przeraźliwie? Do czego służą te wszystkie śrubki? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w tym artykule traktującym o regulacji hamulców V-brake.

Jak prawidłowo ustawić klamki, żeby się nimi wygodnie operowało? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w tym artykule.

Jak prawidłowo ustawić hamulce szosowe? Do czego służą te wszystkie śrubki? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w tym artykule traktującym o regulacji hamulców szosowych.

Od właściwej regulacji łożysk sterowych roweru zależy prowadzenie, bezpieczeństwo i sterowność roweru. Łożyska sterowe kierownicy muszą być ustawione na tyle lekko, żeby umożliwić łatwe obracanie kierownicą, a jednocześnie na tyle mocno, żeby nie było luzów, klekotu i brzęczenia.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1