Sprawna stabilizacja centrum nie jest bynajmniej związana z „kaloryferem” na brzuchu! Termin „stabilizacja centralna” (ang. core stability) odnosi się do wydolności głębokich mięśni tułowia, których rolą jest kontrola centrum naszego ciała (region miedniczno-lędźwiowy) w statyce i dynamice.

Węglowodany, jak dobrze wiecie, są – szczególnie w diecie kolarza – najważniejszym źródłem energii. Ponad połowę naszego zapotrzebowania energetycznego czerpiemy właśnie z nich.

Kiedyś mówiono: masło jest najlepsze. Potem je wyklęto. Podobnie z mlekiem: raz słyszy się, żeby kupować chude, innym razem – tłuste. Nie trudno zwariować! Gubisz się przy półce z olejami? Pomożemy odnaleźć Ci się w świecie zakupów.

Pij PIWO, będziesz zdrowszy! Jeśli jesteś „ZA” – wzmocnij swoją opinię dodatkową teorią. Jeśli jesteś zagorzałym abstynentem, przeczytaj artykuł o złotym trunku i przekonaj się, że może i Tobie przyda się „kufel” dla regeneracji!

Każdy z nas ma dylematy dotyczące wyboru produktów żywnościowych w sklepie. Zdrowa żywność, produkty w wersji light, bez konserwantów. Ile w tym chemii? Co wybrać? A może po prostu chleb ze smalcem? Spróbujemy pomóc Ci dokonać jak najlepszego wyboru. Zapraszamy na cykl artykułów pt „Wycieczka po sklepie”!

Wiecie już, jakie węglowodany i tłuszcze kupować w markecie spożywczym – omówiłam to już w poprzednich artykułach. Pora na białko.

Opisywane w dwóch poprzednich odcinkach urazy kończyn dolnych wynikały z przeciążeń wywołanych dużą powtarzalnością ruchu. Kolarskie problemy w obrębie kończyn górnych są natomiast najczęściej skutkami urazów ostrych - np. złamania kości przy chronieniu głowy w czasie upadku lub wynikającymi z długotrwałego utrzymywania kończyn w jednej pozycji urazami przeciążeniowymi o charakterze statycznym.

Pokrywa 70% powierzchni naszej planety, stanowi 1,3 miliarda m3 mas wody i decyduje o ziemskim życiu…WODA ! Dzięki niej rozwinęło się życie i jest od niej zależne. Pełni szereg istotnych funkcji w naszym organizmie: wspomaga absorbcję substancji pokarmowych, transportuje składniki odżywcze do komórek, rozpuszcza i usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii, nawilża wdychane powietrze, odgrywa rolę w regulacji temperatury ciała, amortyzuje stawy, tworzy elastyczny płaszcz ochronny dookoła ważnych narządów, a także chroni organizm przed promieniowaniem.

Lody lody na patyku.... Upał doskwiera, nie ma to jak to ochłoda w formie czegoś zimnego, a najlepiej wręcz lodowatego. W kolejnym odcinku żywienia dowiesz się dlaczego jako formę przekąski warto wybrać właśnie lody.

To związek chemiczny: alkaloid ksantynowy - narkotyk, cieszący się niebywałą popularnością wśród całych populacji! Brzmi groźnie?

Dla każdego kawosza dzień bez pachnącej kawki z rana to dzień stracony! Tym razem przygotowaliśmy dla Was kilka ważnych informacji żywieniowo - zdrowotnych pod kątem wyboru kawy i sposobu jej przyrządzania.

Zainteresowanie kolarstwem w naukach medycznych nacelowane jest głównie na wynik wyczynowca. Skupia się bowiem wokół tematu fi zjologii wysiłku i wydolności oraz dopingu (również jego wykrywaniu). Kwestia kontuzji, czyli szeroko pojętych urazów ortopedycznych, jest natomiast pomijana i traktowana po macoszemu. Odzwierciedla się to w małej ilości publikacji zarówno naukowych, jak i poradniczych na ten temat. W sporcie rowerowym jest niestety tak, że trafniejszym pytaniem jest „kiedy wystąpi kontuzja?” niż „czy wystąpi?”. A w obliczu problemu nie wolno strugać twardziela i bagatelizować go, tylko oddać się w ręce fachowców (lekarz, fi zjoterapeuta), żeby uraz zdiagnozować i podjąć właściwe leczenie.

Tauryna jest drugim po glutaminie, najczęściej występującym aminokwasem w mięśniach. Odkryli ją naukowcy już w 1827 roku w żółci wołów! Tauryna stanowi 0,1% masy naszego ciała, a więc jeśli ważysz 100 kg, to zawartość tauryny powinna wynosić 100 g - zmagazynowanej głównie w mięśniach szkieletowych.

Pod koniec kwietnia w naszym kalendarzu mamy wielkanoc. Ten czas kojarzy się również z ogromną ilością słodkości na naszych stołach, warto więc pomyśleć o swojej sportowej sylwetce i przygotować równie pyszne desery w wersji „fit”!

Nie tylko jaja od złotej kury są prawdziwym skarbem! wystarczą te z wolnego chowu!

Odcinek piersiowy to ostatnia część naszej wielowahaczowej ramy, którą ze względu na dość ograniczony zakres ruchomości oraz niewielką ilość ewentualnych problemów można porównać raczej do koncepcji softtaila.

Szyja to kolejna część naszej wielowahaczowej konstrukcji, która może być odpowiedzialna za szereg dolegliwości, ujawniających się zarówno podczas aktywności sportowej, jak i w codziennym życiu.

Tylko amerykański przemysł wytwarza corocznie blisko 3 miliardy ton różnych substancji chemicznych. To dziewięć tysięcy różnorakich związków. Co roku miliardy ton przemysłowych chemikaliów wprowadzane są do środowiska, a więc do wody, powietrza i gleby.

To nie tylko symbol haloween, ale przede wszystkim bardzo smaczny i odżywczy owoc, którego rodzina obejmuje aż 760 gatunków.

GMO to pierwsze litery słów „genetycznie modyfikowane organizmy”.

O co chodzi? Nie, nie o małą wyprawę... pamiętacie kiedy mama dawała Wam "wyprawkę" na wycieczkę? Ot właśnie... taki pakunek pomożemy Wam przygotować na rowerową podróż! Na niej niezbędne jest odpowiednie jedzenie i przedmioty z nim związane. Przyjrzyj się naszym propozycjom, mamy nadzieję że pomogą Ci przetrwać nawet najcięższe wyprawy!

Ten niezwykle użyteczny "owoc" rzadko gości na naszych stołach...a powinien częściej! Dlaczego? Przekonajcie się sami ile dobrego niesie ze sobą ten maślany przysmak i rzućcie okiem na nasz nowy artykuł. Znajdziecie w nim również sposób na jego przyrządzanie! 

Ponoć bikeBoard jest dla wszystkich, prawda? A skoro tak, to nie pomylę się kiedy stwierdzę, że spora część z Was ma już dość moich tekstów o żelkach, batonach, proszkach i innych „wynalazkach”. Ale są sposoby na normalne jedzenie ze spożywczaka, dietetyczne i dobre dla wyniku sportowego.

Margarynowy boom miał miejsce w latach 90., wtedy też zaczęła się najzacieklejsza batalia pomiędzy zwolennikami margaryn, a tradycjonalistami, spożywającymi masło. Walka trwa do dziś… a toczy się głównie wśród wielkich producentów. Przez to na dalszy plan schodzi kwestia naszego zdrowia, ustępując miejsca „biznesowi”.

Kiedy ustawiasz się na linii startu, nie robisz tego, żeby przewieźć tyłek po okolicy. Wspólne odliczanie i sygnał do startu wyzwala hormony walki i - co tu dużo gadać - przestajesz być zrównoważoną księgową, skupionym chirurgiem albo czułą nauczycielką. Stajesz się Wojownikiem!

Obecnie w świecie MTB królują maratony i wyścigi etapowe… Mordercze dystanse, trudne trasy przeznaczone są nawet dla amatorów generują problemy z doborem odpowiedniego paliwa!

Czerwiec oznacza sezon w pełni dla osób lubiących robić warzywno-owocowe zakupy na placach targowych. Od samego rana przyciąga nas wspaniały zapach i tęcza kolorów. W tym odcinku coś na czerwono - owocowo i zielono - warzywnie. Przyjrzyjmy się czereśniom i brukselce!

W czerwcu odrywamy karty mieszanki paszowej dla koni. Nie, to nie żarty! Nie bez kozery powiedzenie „ końskie zdrowie”. Poznaj RemyLiVe, by urozmaicić „końskim żarciem” swoją dietę i cieszyć się zdrowiem.

W poniższym artykule postanowiliśmy przedstawić przegląd batonów sportowych. Przeczytacie również wskazówki dotyczące tego co, jak, kiedy i dlaczego powinniśmy jeść a czego unikać.

Kreatyna dla kolarzy? Przecież to suplement dla kulturystów powie nie jeden z Was. Może i tak ale nie do końca! Na rynek wkroczyły specjalnie skomponowane staki keratynowe, których efekty mogą zaciekawić wytrzymałościowców. Zapraszam do lektury i zapoznania się z substancjami aktywnymi.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Niejasna przyszłość roweru

Nowy wymiar treningu

Moc „ludzi z żelaza”

Młodzi gniewni polskiego XC… rok później