W lutym SRAM zaprezentował nowe sterowane bezprzewodowo grupy osprzętu AXS. Pojawiły się nowe przerzutki, manetki, kasety, przednie zębatki, korby i łańcuch – jeden zestaw szosowy Red eTap AXS i dwie odmiany MTB: ścigancka Eagle X01 oraz ścieżkowo-endurowa Eagle XX1. W tej premierze była pewna asymetria – dwie różniące się ceną opcje terenowe i choć z różnymi wersjami hamulców i manetek, tylko jedna flagowa wersja szosowa za nie mniej niż 2800 Euro (typowa konfiguracja ponad 3500 EUR). SRAM nie czekał długo na rozszerzenie oferty szosowej i już teraz dodał do kolekcji bardziej ekonomiczną grupę szosową Force eTap AXS.
Force dla Red jest w kolekcji SRAM tym, czym Ultegra jest dla Dura Ace w Shimano – sensowną grupą dla entuzjastów, którzy niekoniecznie biorą pieniądze za jeżdżenie na rowerze. Historycznie elektroniczny eTap był dotychczas w SRAM obecny tylko na szczycie gamy modelowej. Teraz SRAM nawiązuje walkę z Shimano Di2 na całej linii, również z relatywnie popularną Ultegrą R8050.
Force eTap AXS dzieli większość rozwiązań z nowym Red, a komponenty są zamienne – mają ten sam system bezprzewodowego sterowania AXS komunikujący się przez BT z mobilną apką, przerzutki mają swoje indywidualne akumulatorki (te same co w Red i Eagle). Tylna przerzutka ma hydrauliczne sprzęgło Orbit napinające łańcuch tak samo jak w Red. 12-to rzędowe kasety XG-1270 o zestawieniach 10-26, 10-28, 10-33 (takich samych jak w Red) wykonano z połączonych grup „mini cluster” taniej (i bardziej ekologicznie) niż w Red. Kasety Force eTap wymagają zastosowania nowych bębenków XDR. Z przodu napęd mogą zapewniać podwójne, lub pojedyncze tarcze. 2x w Red są frezowane z 1 kawałka metalu, w Force są tradycyjne, mocowane do pająka, który za dodatkową opłatą można łatwo wymienić na miernik mocy Quarq DZero. Podobnie jak w Red, przednie zębatki Force, wedle nowej koncepcji X-Range poszerzającej rozpiętość przełożeń, są mniejsze od tradycyjnych – 48/35 to odpowiednik 52/36, a 46/33 to jak 50/34. Jak widać są tylko dwie opcje. 50/37, odpowiednik najbardziej klasycznego 53/39, będzie tylko w Red. Zębatki 1x będą występowały w rozmiarach 36-48. Również kompatybilne z opcjonalnym mocomierzem. Klamko-manetki Red i Force eTap AXS mają ten sam kształt i rozmiar i będą występowały w wersjach do hamulców linkowych i hydraulicznych. Do Force będzie można podłączyć po jednym satelitarnym przełączniku Blip (w Red po 2). Force i Red będą dzieliły te same tarcze hamulcowe CLX-R – 140 lub 160, Centerlock, lub na 6 śrub. Do rowerów tri/TT Red i Force będą dzieliły centralkę Blipbox. Nowy Force dostanie też swój spłaszczony górą łańcuch.
Teraz najważniejsze czyli ceny, kompletna grupa* Force eTap AXS 1x z hamulcami szczękowymi kosztuje 8754 zł a z tarczówkami jest o 389 zł droższa. Typowy zestaw 2x z hamulcami tarczowymi ma sugerowaną cenę 10 877 zł (ponad 4600 zł taniej niż Red), a z hamulcami szczękowymi 10 271 zł (również ponad 4600 zł taniej niż Red).
Deklarowana masa grupy 2x z hamulcami linkowymi – 2453 g (200 g więcej niż odpowiednik Red), hydraulicznymi – 2812 g (294 g więcej niż Red), odpowiedniki 1x to 2213 g i 2572 g. Force eTap ma się pojawić w sklepach na nowych rowerach natychmiast. Zestawy do własnego montażu mają się pojawić w handlu jeszcze w kwietniu.

* cena zawiera: przerzutki: tylna dla wersji 1x, tylna i przednia dla 2x z akumulatorami, klamko-manetki, hamulce: obręczowe lub zaciski z tarczami, korba: z zębatkami 1x lub 2x, kaseta, łańcuch, ładowarka akumulatorów.

Dodano: 2019-04-03

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • ekwipunek dla młodego kolarza
  • Epicka Czwórka - cztery dni wyścigów MTB
  • skuteczności diet niskowęglowodanowych