Kształty makaronów:

Gniazda nitki (Capellini nidi) - długie i cienkie nitki makaronu zwijane w gniazda po to, by się nie połamały. Najlepiej podawać je z lekkimi sosami.
Kokardki (Farfalle) - wyglądają jak muszki do garnituru : Mimo, że nazywamy je kokardkami to tak naprawdę słowo farfalle oznacza - "motylki". Bardzo dobrze komponują się z sosami mięsnymi i równie apetycznie wyglądają w sałatkach.
Kolanka (Creste di gallo) - po włosku to "grzebień koguta". Nie wiem jak z kogutem ale z gotowaną piersią z kurczaka w sosie curry smakują całkiem nieźle.
Łazanki (Quadretti) - czyli kwadraciki, tradycyjnie po Polsku łączone są z podsmażaną kapustą z dodatkiem mięs.
Muszelki (Conchigliette) - zazwyczaj dodawane do zup lub sałatek. Są też duże muszle, które można nadziewać farszem rybnym, warzywnym lub serowym.
Pióra (Penne) - krótkie rurki, ścięte pod kątem, zazwyczaj lekko prążkowane. Ze względu na puste miejsca wewnątrz rurki najlepiej dodawać do nich sosy gęste, które do nich przylegają lub przy odrobinie szczęścia wypełniają. Polecam z posiekaną rukolą (warzywo podobne do pietruszki, zawiera dużo witaminy A, B1, B2 i C oraz białka, żelaza, magnezu i fosforu), serem pleśniowym, nasionami słonecznika i dodatkiem oliwy z oliwek.
Świderki (Fusilli) - niektórzy mówią na nie sprężynki.
Wstążki (Mafaldine) - płaskie lub lekko pofalowane wyśmienicie smakują z kremowymi sosami.
 
Świderki z sosem z awokado
(porcja dla 2 osób)
2 cebule dymki lub 1 mała biała cebula
1 mały ząbek czosnku
1 papryczka chilli - uwaga ostre!, można zastąpić 1/4 czerwonej papryki słodkiej
1 awokado - dojrzałe, obrane, bez pestki
1 limonka - wyciskamy z niej 2 łyżki soku, można zamiennie użyć cytryny
80 ml gorącego bulionu warzywnego - można go przygotować z wywaru warzywnego z dodatkiem mięsa lub z kostki bulionowej np. firmy Knorr lub Winiary
25 dag makaronu świderki
kolendra świeża lub suszona, sól, pieprz kajeński (ostry!) lub kolorowy
Cebulę i czosnek obieramy, myjemy i kroimy w kostkę.
Chilli myjemy i lekko osuszamy np. ściereczką. Przekrawamy na pół, by usunąć z niej pestki, a następnie kroimy w kostkę.
Awokado myjemy, przekrawamy na pół i usuwamy pestkę. Miąższ wydrążamy łyżeczką.
Do stalowej miseczki lub garnka wrzucamy uprzednio przygotowaną cebulę, chilli i miąższ z awokado. Dodajemy sok z limonki i bulion. Całość miksujemy na gładki sos.
Makaron gotujemy al dente - oczywiście!
Jeśli mamy świeżą kolendrę należy listki umyć i wysuszyć, a następnie pokroić w paseczki i dodać do sosu. W wersji dla leniwców - suszoną kolendrą dodajemy do sosu.
Sos doprawiamy solą i pieprzem.
Odcedzony makaron od razu mieszamy z sosem.

bikeBoard 1/2007 (gdzie kupić)

Dodano: 2007-01-31

Autor: Tekst: Anna Sadowska, zdjęcia: bikeBoard

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Sprzęt 2019

Przedwyścigowe dylematy sprzętowe

Singletrails Lechnica

Malta – Krawędzią klifu