To pierwszy odcinek cyklu poświęconego szkole jazdy na rowerze. Polecamy go w szczególności tym rowerzystom, którzy zaczynają przygodę z rowerem, ale nie tylko.

Skupimy się w nim na najważniejszych elementach techniki jazdy na góralu. Nie będziemy cudować ze skokami, i trikami, jazdą na tylnym kole itp., skupimy się na podstawach.
W pierwszym odcinku bliżej przyglądniemy się sprawie wpinania i wypinania buta w pedał zatrzaskowy. Choć naukę jazdy w spd mam już dawno za sobą, to z wyszczerzonymi zębami przypominają mi się te zabawne chwile, kiedy lądowałam z rowerem na boku lub pod rowerem "na żuczka". W tym przypadku potwierdza się wszystkim dobrze znane powiedzenie górala Kobieli: "jak się nie psewrócis, to się nie naucys".

Krok pierwszy: wpinanie
Pierwsze 15 minut najlepiej jest poświęcić na trening na sucho. Warto znaleźć sobie miejsce, które uniemożliwi wywrotkę w bok. Można wykorzystać ścianę lub przestrzeń we framudze drzwi. Teraz trzeba wyczuć, w którym punkcie na podeszwie znajduje się blok, w tym celu trzeba poprzesuwać butem w przód i w tył tak, żeby trafić. Zdecydowanie nacisnąć stopą w dół - pyk i już. Teraz pokrę zrobić kilkanaście obrotów korbą w tył. Powtórzyć kilka razy, żeby się oswoić.

Krok drugi: wypinanie
Z pedałów wypina się przekręcając stopę o 12-15 stopni na zewnątrz lub do wewnątrz. Jeśli stosowane pedały pozwalają na regulację, ustaw je w środkowym zakresie spektrum. Żeby ułatwić sobie sprawę, można ustawić mniejszą siłę wypięcia kręcąc śrubą napięcia sprężyny. Przy zbyt luźnym ustawieniu buty będą same się wypinały.

Krok trzeci: jazda
Jeśli twoje pedały na to pozwalają, wyreguluj siłę wypięcia tak, żeby wypinały się jak najlżej, aż nawyk wypinania wejdzie Ci w krew. Mogą przydać się spodenki z długimi nogawkami, gdyż podczas pierwszej jazdy gleba murowana.

W czasie jazdy ćwicz wpinanie i wypinanie tak, żeby utrwalić sobie odruch. Jeśli zamierzasz się zatrzymać, wypnij nogę wcześniej. Dopiero po pewnym czasie pojedź w niezbyt trudny teren. Może się zdarzyć że na wolnych i stromych podjazdach wylądujesz z rowerem na boku. Nie zniechęcaj się niepowodzeniami. To tylko kwestia czasu i będziesz wypinał się bez zastanowienia.

Korzyści z jazdy Po pierwsze dają o niebo lepszą kontrolę nad rowerem na zjazdach i na krętych ścieżkach. Łatwiej jest przeskoczyć nad niespodziewaną gałęzią. Na stromych zjazdach lub na wyboistych drogach noga nie zsuwa się. Ale najważniejszą sprawą jest efektywniejsze pedałowanie. Pedały zatrzaskowe pozwalają nie tylko pchać korbę w dół, ale również ciągnąć ją w górę.

Podsumowanie
Minusy:
- trzeba wyłożyć kasę na zestaw pedałów i odpowiednich butów,
- początki bywają bolesne,
- ograniczone ruchy - na początku może się wydawać, że noga jest zespawana z pedałem.
Plusy
+ efektywna jazda - mocny kop,
+ efektywna jazda - mocny kop,
+ łatwiejsze pokonywanie przeszkód,
+ szybsza jazda niż na platformach.

Dodano: 2006-01-09

Autor: Tekst: Justyna Frączek

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920