Centrowanie koła
1. Z obręczy zdjąć oponę, dętkę i opaskę.
2. Sprawdzić czy czubki szprych schowane są poniżej zewnętrznej ścianki obręczy.
3. Jeśli szprychy wystają powyżej zewnętrznej ścianki obręczy należy je nieco spiłować lub zamienić na krótsze.
4. Sprawdzić palcami naprężenie szprych. Uwaga, szprychy w tylnym kole od strony bębenka wolnobiegu są naprężone znacznie mocniej niż po przeciwnej.
5. Z grubsza wyrównać naprężenie wyraźnie luźnych szprych, nie naprężać ich!
6. Centrowanie to proces, w którym należy stopniowo kształtować obręcz, nie wolno koncentrować się tylko na jednym miejscu czy wyobleniu.
7. Ustawić czujniki centrownicy tak, żeby mimo nieregularności koło obracało się, lekko ocierając w miejscach deformacji.
8. Zlikwidować bicie w pionie kolejno naprężając szprychy zamocowane przy ocierającym miejscu. Naprężać trzeba symetrycznie szprychy osadzone w piaście po lewej i prawej stronie. Jednorazowo nyple mogą być przekręcane o ćwierć obrotu.
9. Równocześnie o ćwierć obrotu nypla parami luzować szprychy po przeciwnej stronie obręczy.
10.Po ustabilizowaniu "bicia" pionowego, zlikwidować bicie na boki.
11.Wprawić koło w ruch.
12.Ocieranie wskaźnika o obręcz sygnalizuje konieczność zluzowania szprychy przymocowanej do piasty po tej stronie i naprężenia szprychy zamocowanej do przeciwnej stronie piasty. Poszczególne nyple należy jednorazowo dokręcać i odkręcać o nie więcej niż ćwierć obrotu.
13. Zawęzić czujniki centrownicy i powtórzyć czynności od punktu 8.
14. Systematycznie zawężając czujniki należy prostować obręcz w obu płaszczyznach wracając po każdym zawężeniu do punktu 8. Nie wolno się spieszyć i koncentrować na perfekcyjnym centrowaniu jednego tylko fragmentu. Naprężanie szprych z jednej strony może deformować inne miejsce.
15. Konsekwentnie luzując i naprężając szprychy niwelować "bicie boczne" aż do uzyskania bezszmerowego obracania się koła w centrownicy.
16. Jeśli jest to niemożliwe, sprawdzić suwmiarką czy ścianki boczne obręczy nie są rozgięte.
17.W razie potrzeby naprawić to gumowym młotkiem i wrócić do punktu 8.
18.Po osiągnięciu zadowalającego stanu trzeba wyjąć koło z
centrownicy, oprzeć poziomo na zacisku i silnie dociskać od góry.
Wszystkie szprychy na obwodzie muszą się rozprężyć, wydając specyfi
czne brzdęknięcia. Następnie obrócić koło i powtórzyć czynność z
drugiej strony.
Ostatecznie powtórzyć procedurę od punktu 8.
katalog bikeBoard 2006
Dodano: 2011-12-28
Autor: bikeBoard
Reklama