W tym miejscu zamieszczamy jedynie skrót artykułu, po jego pełny tekst zapraszamy do numeru bikeBoard 7/2006 (gdzie kupić)
Zapewne każdy z was chce, żeby czas spędzony w siodełku był jak najlepiej wykorzystany i przyniósł maksymalne efekty. W tym celu aby jazda na rowerze nie była tylko jazdą i stała się prawdziwym treningiem należy stosować określone zasady. Występują one w każdym prawidłowym planie treningowym niezależnie od dyscypliny sportowej. Co ciekawe, nie ma znaczenia czy jesteś amatorem czy już zawodowcem. W każdym przypadku musisz się im podporządkować. Oto sześć „przykazań treningowych”.

Po pierwsze - systematyczność!
Systematyczność to klucz do wysokiej formy sportowej. Tylko ciągłość w treningu bez dłuższych przerw gwarantuje ciągły rozwój i poprawę wyników. Każda dłuższa przerwa przyczynia się do spadku wydolności fizycznej.

Po drugie - stały wzrost obciążeń
Ta zasada wskazuje na konieczność zwiększania obciążeń podczas kolejnych lat treningu, co jest podstawowym, jak i niezbędnym, elementem podnoszącym poziom sportowy. Czyli wraz ze wzrostem formy sportowej powinna następować progresja obciążeń. 

Po trzecie - indywidualizacja
Nie każdy program treningowy nadaje się dla każdego. To prosty przepis na przetrenowanie, albo - w najlepszym razie - frustrację.  Dlatego plan treningowy, jaki stosujesz, powinien celować w Twoje potrzeby fizjologiczne i poprawiać Twoje słabości a nie kogoś innego.

Po czwarte - przeciążenie i odnowa
Koniecznie trzeba zadbać o stosowanie optymalnych przerw wypoczynkowych pomiędzy jednostkami treningowymi. Postępy czynisz wtedy, gdy dajesz organizmowi wystarczająco dużo czasu na odpoczynek.

Po piąte - specyficzność ćwiczeń
Trening musi odbywać sie w formie najbardziej zbliżonej do wymogów dyscypliny. Jeśli chcesz stać się kolarzem, to większość treningów będziesz zmuszony przesiedzieć w siodle swojego roweru czy ci się to podoba, czy nie. 

I po szóste - trening wszechstronny
Przed przejściem do treningu specjalistycznego zaleca się trening o charakterze wszechstronnym, który wpływa na cały organizm. Dotyczy to zwłaszcza młodzieży i osób rozpoczynających regularny trening. Zmniejsza to ryzyko negatywnych efektów specjalizacji.

Podsumowując 
Powyższe zasady są niczym drogowskazy na drodze. Stanowią one ogólne wskazówki dla trenerów i sportowców. Pozwalają również na racjonalne kierowanie procesem szkoleniowym w celu uzyskania wysokich sukcesów sportowych.

Dodano: 2006-07-31

Autor: Miłosz Czuba

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB