Dr Kwaśniewski radzi, żeby na śniadanie zjeść jajecznicę na smalcu i zagryźć podgardlem. Na drugie śniadanie wrąbać tłustą golonkę nie zapominając o skórze. Jadłospis obiadowy jest tak odrażający, że go pominiemy!
Na kolację lekarz z Ciechocinka zaleca salceson, wątróbkę i kawał tłustego sernika na maśle. Łoł! Obrzydliwe? Niezdrowe? A co jedzą Eskimosi? Czy są grubi czy chudzi? Czy przez tygodnie polowania nie przemierzają setek kilometrów odludnej tundry piechotą lub kajakiem? Czyż nie żywią się głównie rybami i tłuszczem fok? Wszak największym przysmakiem dalekiej północy jest jeszcze ciepły foczy tłuszcz.
Pełny tekst artykułu przeczytacie w bB 7/2005 (gdzie kupić) lub tutaj.
Gatunki oliwy z oliwek
Etykieta na butelce oliwy ma znaczenie. Nie wybieraj ładnego kształtu czy darmowego lejka. Extra virgine olive oil to nie nazwa, to określenie norm produktu. Tak jak z ilością oktanów w benzynie! W tym konkretnym wypadku oznacza najlepsze, co można kupić - olej z oliwek zbieranych ręcznie i tłoczony na zimno, najpóźniej 24 godziny po zbiorze. Mniej cenne gatunki oliwy to Average virgine olive oil i Strong virgine olive oil.
Sporo informacji o olwie z oliwek znajdziecie na stronie www.pk.linux.gda.pl
Dr Kwaśniewski radzi, żeby na śniadanie zjeść jajecznicę na smalcu i zagryźć podgardlem. Na kolację lekarz z Ciechocinka zaleca salceson, wątróbkę i kawał tłustego sernika na maśle. Obrzydliwe? Niezdrowe? A co jedzą Eskimosi? Czy są grubi czy chudzi? Czyż nie żywią się głównie rybami i tłuszczem fok? Wszak największym przysmakiem dalekiej północy jest jeszcze ciepły foczy tłuszcz.
Tłuszcze stanowią główne źródło energii podczas wysiłków tlenowych. Dlatego odgrywają istotną rolę w diecie sportowców dyscyplin wytrzymałościowych. Choć tłuszcz kojarzy się niekorzystnie i większość domorosłych dietetyków traktuje go jak główną przyczynę powstawania otyłości, to sprawy są znacznie bardziej skomplikowane. W rzeczywistości za otyłość nie można winić tylko tłuszczu. W tym przypadku większe znaczenie ma dodatni bilans energetyczny, który może powstać również w wyniku zwiększonego spożycia zarówno węglowodanów (spaghetti), jak i białek (mięso i fasola). Tak naprawdę organizm potrafi przetworzyć każdy rodzaj pokarmu na tłuszcz odkładający się w tkance podskórnej (opona). Tłuszcz spełnia wiele istotnych funkcji. Jest doskonałym źródłem energii, zapewniają ochronę przed utratą ciepła oraz stanowi ważny składnik błon komórkowych, jak i osłon mielinowych neuronów. Co więcej, jest niezbędny podczas transportu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K – sokoli wzrok, refleks, mocne stawy i skuteczna regeneracja powysiłkowa) i wykorzystywany jest do syntezy cholesterolu i niektórych hormonów. 
„Na dobre i na złe”
Wiedza o tym, jak rozróżniać tłuszcze jest nieodzowna. Są takie, których niezbędnie potrzebujesz i te, których trzeba się strzec. Występują trzy rodzaje tłuszczu: fosfolipidy, cholesterol i triglicerydy. Fosfolipidy powinny zajmować szczególne miejsce w diecie sportowca, ponieważ razem z cholesterolem są niezbędne do wzrostu komórek. Ale już na cholesterol i triglicerydy, należy uważać.
Aby sprawę trochę bardziej skomplikować, triglicerydy zbudowane są z kwasów tłuszczowych, które z kolei można podzielić na „dobre” i „złe” dla naszego zdrowia. Do grona „dobrych” zaliczmy kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone (tłuszcze roślinne) Natomiast „złe” są tłuszcze nasycone (tłuszcze zwierzęce) i uwodornione.

Dodano: 2011-12-14

Autor: Tekst: Miłosz Czuba, zdjęcia: Janusz Maniak

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB