Nawet nazwa tego, już w pełni letniego miesiąca, zaczyna się na „czer” podobnie jak owoce, które już zaczynają się pojawiać i kojarzą mi się z treningami o tej porze, bo zawsze kolarskie kieszonki są zabarwione na czerwono! Czereśnie - apetyczny wygląd, wspaniały, orzeźwiający smak to powody, dla których nie sposób ich nie zauważy!
Drzewo czereśni potrafi dożyć nawet 300 lat i dać do 30 kg owoców podczas zbiorów! Co ciekawe - nie tylko owoc lecz także ogonek oraz żywica a także pestka wykazują silnie zdrowotne właściwości. 100 g owoców to zaledwie 50 kcal i całe bogactwo witamin i minerałów. Ponad 225 mg potasu sprawia, że są polecane reumatykom, przy problemach z sercem czy nerkami (usuwa złogi soli). Zasobne są również w wapń, magnez, siarkę, chlor, cynk, żelazo, miedź i jod! Wśród witamin dominuje C, PP, A (wzmacniające naczynia krwionośne) oraz cała gama witamin z grupy B. Świeży sok jest bardzo dobrym lekiem na serce i naczynia krwionośne, a z kolei nalewka z czereśni (czereśniówka) jest znakomitym środkiem dla ludzi, którzy mają kłopoty żołądkowe. Owoce posiadają właściwości silnie zasadotwórcze i doskonale radzą sobie z zakwaszonym organizmem. Ponadto regulują trawienie i usuwają fermentację gnilną. Można je jeść w dużych ilościach i najlepiej między posiłkami. Co więcej - ostatnie spostrzeżenia naukowców sugerują, że owoc ma właściwości nadające jędrność i odpowiednie napięcie skórze - odmładzając ją. Suma summarum - zdrowe, pyszne, niskokaloryczne i odtruwające organizm z toksyn! Z kolei brukselka to też niezwykle ciekawe warzywo. Jej spożywanie nie jest zbyt popularne, gdyż wyczuwalny jest gorzki smak. Ale gotując ją kilka minut bez przykrycia można te malutkie kapustki pozbawić goryczy (ulatniają się goitrogeny). Ale do rzeczy: mam pisać o jej walorach! Ma najwięcej białka z pośród warzyw kapustnych, bo aż 5 gramów w towarzystwie 8 g węglowodanów - daje nam jedynie 56 kcal i świetnie zaspokaja apetyt. Brukselka zawiera w sobie moc niezwykle cennych dla zdrowia składników. Jest doskonałym źródłem indoli - specyficznych związków azotowych, które zmniejszają ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory. Ponadto główki brukselki są bogate w witaminę C i beta-karoten, przetwarzany w organizmie w witaminę A. Nieraz odstrasza to, że może powodowa wzdęcia, ale wystarczy dodać trochę ziół, aby tę wadę zlikwidować. Zawiera wiele minerałów, głównie: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, a także witaminę E, K, H, B1, B2, B3, B5, B6, C. Brukselka ma przede wszystkim sporo kwasu foliowego , dlatego polecana jest zwłaszcza kobietom w ciąży i planującym dziecko, ale także i sportowcom w celach krwiotwórczych.

bikeBoard 6/2010 (gdzie kupić)

Dodano: 2010-06-30

Autor: Karolina Kozela

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920