Jak się przygotować do maratonów, jak dobrze przejechać wyścig, na co zwrócić uwagę w czasie startów w zawodach dla amatorów - swoimi doświadczeniem z różnych imprez sportowych i prawie 10-letniego rowerowania dzieli się Piotr Zarzycki, znany z rowerowego bloga na naszych stronach internetowych. - Moja wiedza na temat kolarstwa górskiego i nie tylko pochodzi z rowerowych książek i licznych rozmów przeprowadzonych z najlepszymi polskimi zawodnikami. Jednak najważniejsze jest to, że całą teorię wypróbowałem na sobie i w swoim "Haczyku" piszę tylko o tych sprawach, które sprawdziły się w praktyce - zapraszam, Piotr .

To jest hak przerzutki z mojego pierwszego roweru. Wygiąłem go (w czasie jazdy) w styczniu 1999 roku na mojej pierwszej górskiej wycieczce. Wtedy nauczyłem się, że do każdej wyprawy, zawodów, maratonu trzeba się przygotować - fi zycznie, psychicznie i... mechanicznie. Bo prostowanie haka w lesie na Ślęży to pierwsza naprawa, której - chcąc nie chcąc - musiałem się nauczyć.
I o tych różnych doświadczeniach piszę w tej rubryce. A ponieważ w każdej umiejętności jest jakiś haczyk, to w tym miejscu przede wszystkim zdradzam moje haczyki - kolarskie drobiazgi, które sprawiają, że jeździ się lepiej. Tak więc zapraszam na „Haczyk Przerzutki” Jeżeli czytając te słowa nabierasz coraz większej ochoty, żeby wystartować w maratonie - to znaczy, że złapałeś bakcyla roweru. I pewnie już nie możesz się doczekać końca tego tekstu, żeby wyjść na rower - to dobry znak. A więc w skrócie.

1. Maratony są dla wszystkich. Większość tras można pokonać na zupełnie tanim rowerze. W Krakowie widziałem nawet dwóch kolarzy, którzy wyruszyli na wiekowych jubilatach. Potrzebujesz mieć rower z dwoma sprawnymi hamulcami i bez luzów. Co znaczy bez luzów? - Że ramiona korby są dokręcone „na fest” i że widelec obraca się w łożyskach, ale się nie telepie. Jak to sprawdzić? - Obejmujesz miski sterów, zaciskasz przedni hamulec i delikatnie próbujesz popychać rower - w przód i w tył. Jeżeli czujesz, że miski sterów - nawet minimalnie - się przesuwają - to znaczy, że jest luz i że trzeba to naprawić. Bo luz będzie się powiększał, a jazda z luzem na widelcu może zakończyć się wypadkiem. Sprawdzasz oczywiście miskę górną i dolną.

2. Jak się przygotować. Jeżeli dziś podjąłeś decyzję o maratonie, to w najbliższą sobotę lub niedzielę, albo inny wolny dzień zrób sobie próbę terenową. Maratony są organizowane zazwyczaj na trzech dystansach - krótki - około 20-30 kilometrów, średni 40-60 km oraz długi 70-100 km. I w czasie tej próby określ swoją wytrzymałość. Jeżeli chcesz wystartować od razu na średnim dystansie, to powinieneś w czasie swojej próby taki dystans pokonać bez odpoczynków i bez żadnych trudności (zmęczenie, brak sił). Jeżeli jeździsz na razie na wycieczki 20-30 kilometrowe, to pierwszy start na średnim dystansie będzie dużym wyzwaniem i lepiej odłożyć go na następny raz. A do tego czasu poprawić swoją wytrzymałość i wydolność. Jak to robić? - Stopniowo - dokładając do każdego treningu po kilka kilometrów.

Dodano: 2008-07-17

Autor: Tekst: Piotr Zarzycki

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB