Stery półzintegrowane
Łożyska osadzone są w główce ramy za pomocą niskoprofilowych misek pomocniczych. W przeciwieństwie do sterów klasycznych, średnica misek nie jest większa od średnicy główki ramy, a ich kołnierz jest bardzo cienki. Nadaje to główce ramy bardzo atrakcyjny i aerodynamiczny wygląd. W niektórych rozwiązaniach miski są malowane w tym samym kolorze co rama, przez co często mylone są z ramami do sterów zintegrowanych.
ZERO STACK (ZS) - Produkt Cane Creek-a. Łożyska ACB 36./45. lub 45./45. o średnicy zewnętrznej 41 mm (38 mm dla ram 1”). Średnica wewnętrzna główki ramy 44 mm (41,4 mm dla ram 1”). Propozycja Cane Creek-a jest najbardziej popularnym sterem półzintegrowanym. Low-Profi le. Posiada klasyczne łożyska o średnicy zewnętrznej 41,4. Odmiana sterów łatwo rozpoznawalna po zewnętrznej średnicy główki ramy 45-47 mm.
PERDIDO - legendarny ster Chrisa Kinga. Łożyska maszynowe umieszczone na stale w niskoprofilowej misce 44,5 mm, która następnie zostaje wciśnięta jako całość do główki ramy o wewnętrznej średnicy 44,4 mm. Patent otwarty dla innych producentów. Wykonany jedynie w wersji 1 1/8”
COLUMBUS - weteran wśród sterów półzintegrowanych. Łożyska ACB 36./36. o średnicy 41,5 mm. Miski łożysk 40,0 mm dopasowane są do ramy o średnicy wewnętrznej 39,9 mm. Jedna wersja sterów dla wymiaru 1” oraz 1 1/8”. Stery półzintegrowane według mojej oceny stanowią ok. 70% rynku. Prawdopodobną przyczyną ich większej popularności jest dużo mniejsza możliwość narażenia ramy na ewentualne uszkodzenia (wymienialne miski) oraz łatwiejszy proces produkcji.

Podsumowanie
Powyższe zestawienie, aczkolwiek nieuwzględniające wszystkich istniejących rodzajów sterów zintegrowanych i półzintegrowanych (wymieniliśmy tylko najważniejsze i najbardziej popularne), uświadamia nam o ich całkowitą niekompatybilność i różnorodność, chociaż „na zewnątrz” wyglądają podobnie. Każda odmiana wymaga innej ramy. Warto o tym pamiętać kupując rower, a szczególnie samą ramę, ponieważ dobór steru lub indywidualnych łożysk może okazać się problematyczny i czasochłonny.

bikeBoard 4/2010 (gdzie kupić)

Przypominamy także kilka poprzednich artykułów technicznych Sławomira Naumowicza:·

Ważne 5 mm: ustawienie linii łańcucha
Więcej niż 24 mm: nowe standardy suportów


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2010-04-22

Autor: Tekst: Sławomir Naumowicz, BSE ELITE MECHANIC

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920