Smukłe, zgrabne, pokryte delikatną skórą, sprężyste, twarde w dotyku i do tego z niebywale figlarnym rowkiem. Wiosna przyszła, krew popłynęła w żyłach żwawiej, oczy widzą tylko to, co zobaczyć chcą, a wyobraźnia załatwia resztę. I tylko to Was tłumaczy! To nie damskie pośladki tu opisałem, tylko nowe siodło. Męskie!

Test siodła Specialized Alias przeczytacie w bikeBoard 2/2006 (gdzie kupić)

Historia Body Geometry

Siodła Body Geometry zostały zaprojektowane w 1997 w odpowiedzi na problemy związane z ograniczeniem przepływu krwi w okolicach krocza, u mężczyzn używających tradycyjnych siodełek rowerowych oraz związanych z tym dysfunkcji. Założyciel firmy Specialized, Mike Sinyard zasięgnął pomocy doktora Rogera Minkowa, eksperta w dziedzinie ergonomii, który projektował już min. siedzenia pilotów Amerykańskich Linii Lotniczych a także sprzęt do ćwiczeń z obciążeniem amerykańskiej drużyny olimpijskiej.

Minkow zaprojektował pierwsze siodełko Body Geometry z wycięciem w kształcie litery "V". Siodło to miało zwiększać przepływ krwi jednocześnie zmniejszając ucisk w okolicach kości łonowych. Minkow był przekonany, że arterie i nerwy znajdujące się w tych okolicach są skompresowane między kościami łonowymi a wypukłą powierzchnią tradycyjnych siodełek rowerowych. Ta teoria została poparta w literaturze medycznej przez urologów takich jak doktor Goldstein z Centrum Medycznego w Bostonie.

Po skonstruowaniu pierwszego siodełka Body Geometry, prototypy zostały wysłane do testów, w których uczestniczyli zawodnicy, a także przedstawiciele mediów min. redaktorzy Bicycling Magazine. Testy wypadły pomyślnie i we wrześniu 1998, pierwsze siodełko Body Geometry zostało nagrodzone najwyższym wyróżnieniem Bicycling Magazine.

W 1997 nie znano bezpośredniej metody zmierzenia przepływu krwi w czasie jazdy rowerem. Jedyne testy przeprowadzane były na rowerach stacjonarnych (...) Te początkowe testy ukazały znaczne zmniejszenie przepływu krwi podczas użytkowania siodełka rowerowego w odniesieniu do przepływu krwi podczas siedzenia na normalnym krześle. Znaczenie tych informacji pozostawało pod znakiem zapytania.

Pierwszy test terenowy pierwowzoru siodełka Body Geometry przeprowadzono podczas The Great Tour of Strenght w Norwegii. Był to jednoetapowy wyścig na dystans 540 km. W 1997 prasa medyczna ACTA podała, że u 13% uczestników tego wyścigu stwierdzono zaburzenia krążenia w okolicach krocza. Ze względu na zebrane już informacje, wyścig ten został wybrany do testów siodełek Body Geometry. Zaburzenia o których mowa były znacznie mniejsze u uczestników, którzy podczas wyścigu używali siodełek BG. Zmniejszyło się u nich także obserwowane wcześniej uczucie drętwienia.

W późniejszych latach poczyniono kolejne kroki w celu znalezienia bardziej precyzyjnej metody pomiaru efektywności tych siodeł. W roku 2000 doktor Frank Sommer, niemiecki urolog opracował metodę pomiaru krążenia krwi okolic krocza podczas jazdy na rowerze. Udało mu się zmierzyć przepływ krwi w arteriach używając urządzenia Dopler Duplex. (...)

Minkow odwiedził l laboratorium Sommera w 2002 gdzie mógł zmierzyć przepływ krwi podczas używania siodełek Body Geometry. Zbieranie danych pozwoliło na dokonywane zmian w kolejnych prototypach. Ich zakres obejmował zmiany kątów wycięcia, gęstości poliuretanowej gąbki oraz umieszczenia wycięcia w przedniej części siodła. Działania Minkowa miały na celu zwiększenie przepływu krwi przy użyciu każdego z kolejnych siodeł.

(Siodło bez nosa, siodło szerokie, siodło wąskie/z wcięciem, siodło z wcięciem)

Od tamtego czasu formy siodeł BG były testowane przez Minkowa w laboratorium dr Sommera, by zoptymalizować kształty samych siodeł, a także ich wycięć, pozycję otworów zmniejszających ucisk oraz gęstości wyściółki. Niemieckie magazyny rowerowe opublikowały wyniki badań porównujące 5% przepływu krwi przy stosowaniu tradycyjnych siodełek i 100% przy siodełkach BG.

Porównanie wyników krążenia krwi
W kwietniu 2004 r. niemiecki Tour Magazine przeprowadził testy na wybranych modelach siodeł. Warto pamiętać, że zarówno ten test jak i badania przeprowadzone przez niemiecki magazyn Mountain Bike były przeprowadzane przy pozycji jaką przybiera na rowerze szosowym amator, wspierając się na tzw. "górnym chwycie" kierownicy (60 stopni ?). Pozycja ta odpowiada do tej którą przyjmują bikerzy uprawiający XC). Do testów zgłosił się na ochotnika jeden z redaktorów Touru. Mimo iż spostrzeżeń na ten temat może być tyle ilu jest rowerzystów, dr Sommer potwierdza, że wyniki wykazywane w teście mają charakter typowy i że wartości procentowe służą także do reprezentowania wyników w innych prowadzonych przez niego testach.

Źródło: testy prowadzone przez redaktorów magazynu Tour, kwiecień 2004. Porównania między siodełkami wyczynowymi i/ anatomicznymi wybranymi przez magazyn Tour. Kolejność odpowiada wartościom wyników.

Dodatkowe, niezależne badania przeprowadzono przez niemiecki Mountain Bike. Szeroka gama siodeł została porównana na podstawie badań z wykorzystaniem nowej techniki pomiaru przepływu krwi.

Dalsze testy
W 2004 r. dr Minkow przeprowadził dodatkowe testy biorąc pod uwagę bardziej agresywną pozycję ("Racing", "aero", 30 stopni? ) w której ręce kolarza oparte są na tzw. "dolnym chwycie", co z kolei odpowiada pozycji zawodnika, który ściga się w zawodach XC. Poprzednie badania wykazały, że ta pozycja w dużo większym stopniu ogranicza przepływ krwi niż ta właściwa dla "górnego chwytu". Pięć różnych siodeł wyścigowych/anatomicznych zostało wybranych i tester spędził na nich 7 minut, jadąc w pozycji "chwytu dolnego". Okazało się że siodło BG Avitor (model szosowy) daje rezultaty o 20% lepsze od drugiego w kolejności siodła innego producenta.

Dzięki nowym metodom testowania mamy dokładniejszy obraz efektywności. Wynikiem jest, że siodła Body Geometry odpowiadają wszystkim aspektom ergonomii. Potwierdza to nie tylko odczuwalny komfort ale także udokumentowane naukowo zmniejszenie ucisku u kobiet i mężczyzn. Dodatkowo siodła BG nie wymuszają na użytkowniku zmiany przyzwyczajeń związanych z poziomem komfortu właściwym dla używanego rodzaju siodełka. Technologia BG jest dostępna w modelach siodełek zarówno do jazdy rekreacyjnej jak i dla zawodników.

Dodano: 2006-02-04

Autor: bikeBoard

Tagi: dopasowanie, ergonomia, BG Fit, impotencja

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB