POMIAR
Po kilku minutach pedałowania z obciążeniem ok. 60% HRM należy obserwować kąt, pod którym utrzymywana jest osobno stopa lewa i prawa. Ciągle obserwując badanego należy poprosić, żeby delikatnie zwalniał do zatrzymania. Badany musi zachować pozycję za kierownicą i na siodełku taką, jak podczas wysiłku. Każde poprawienie pozycji zmusza fittera do rozpoczęcia procedury jeszcze raz.

Przy korbach ustawionych równolegle do rury podsiodłowej należy przyłożyć końce goniometru do „kostki” i krętarza większego, celownik zaś ustawić dokładnie nad kłykciem bocznym kości udowej. Wysokość siodełka należy regulować do chwili, w której uzyskamy kąt 30°. Warto sprawdzić pozycje dla obu nóg.

Najczęściej nierówności w długości nóg organizm wyrównuje modyfikując ankling jednej ze stóp. Jeśli badany nie czuje się komfortowo, fitter musi podjąć decyzję o doborze odpowiednich podkładek pod blokiem, żeby wyrównać różnicę. Nigdy jednak nie wolno od razu całkowicie niwelować różnicy. Kolarz ma przecież za sobą wiele lat jazdy w danej pozycji i przyzwyczaił się do niej. O ile człowiek może sobie narzucić dryl, to ścięgna, więzadła i propioreceptory w mięśniach potrzebują na to minimum trzech miesięcy. Duże zmiany wymagają stosowania etapów w dążeniu do celu.

TENDENCJE
Wielu kolarzy torowych chce jak najniższego ustawienia siodła i często widać, że kąt, pod jakim zginają nogę jest ogromny, sięgając 40° (patrz zdjęcie 1.). Podobnie jest z kolarzami górskimi, którzy również potrzebują potężnej mocy, żeby pokonać niektóre przeszkody. Silniej zgięta noga może generować więcej mocy, ale i problemy, o których w bB #6/2011 pisał fizjoterapeuta Tomasz Sołowiński. American Academy of Ortopedic Surgeoons sugeruje, że w razie jakichkolwiek bólów w kolanie kąt zgięcia powinien wynosić 20°! (patrz zdjęcie 3.) Większość kolarzy uznałaby to za zdecydowanie zbyt wysokie uniesienie siodła. Dla ułatwienia dodam, że różnica pomiędzy 30° (zdjęcie 2.) a 20° na sztycy to „pi razy drzwi” około 2 cm. Bardzo dużo.

bikeBoard 7/2011 (gdzie kupić)


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2011-12-16

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920